۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۶۰۱
اربعین شناسی (۵)؛

ناتوانی غرب در بایکوت پیاده روی اربعین

ناتوانی غرب در بایکوت پیاده روی اربعین
انتشارات شهید کاظمی، کتاب امتداد پیاده روی اربعین، را که به بررسی اثرات و واکنش ها به پیاده روی اربعین پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی و به منظور شناخت هر چه بیشتر این واقعه مهم طی چند شماره به بررسی ابعاد مهم این واقعه می پردازیم.

انتشارات شهید کاظمی، بسته مطالعاتی سرآغاز که نوشته سید محمد صادقی آرمان بوده را در 6 جلد، منتشر کرده است. در اینجا کتاب پنجم این مجموعه با عنوان امتداد پیاده روی اربعین، معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد.

پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.

زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى ‌برد.

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین ثبت می کند.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

امسال به خاطر ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده آن توفیق زیارت از زائران حسینی گرفته شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین مشکلات برای راهپیمایی اربعین امسال فرمودند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین‌اند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند، بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان همچنین فرمودند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنان‌ که در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند. "گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم".

ساختار کتاب

کتاب امتداد پیاده روی اربعین ساختار مشخصی ندارد بلکه بنا به موضوعات درباره پیاده روی اربعین عناوین آن مشخص شده است. عناوین این کتاب عبارت است از:

دیباچه، حادثه پیاده روی اربعین یک پدیده الهی است، شکل گیری حادثه پیاده روی اربعین، تاریخچه اربعین، نکاتی در خصوص اربعین، عدد چهل، عدد «اربعین» در متون دینی، اربعین امام حسین (ع)، اربعین یک کار الهی است، بخش اول: حادثه پیاده روی اربعین، ادعیه و زیارات مرتبط، جایگاه دعا، جایگاه زیارت اربعین، تاملی در آموزه های ادعیه اربعین، آغاز زیارت با سلام، اکرام خداوند و شهادت امام حسین (ع)، حسین (ع) و رهانیدن آدم ها از نادانی و گمراهی، بازتاب تولی و تبری در زیارت اربعین، هدف، تشکیل جامعه مسلمين، تأثیر راه پیمایی میلیونی اربعین بر متشکل شدن جامعه شیعی، شکل گیری تمدن اسلامی، ایجاد میعادگاه مسلمین و دوستداران اهل بیت (ع)، ظرفیت ها، الف) فرهنگ عمومی، ب) فرهنگ تخصصی، یافتن موضوعی دینی برای مطالعه در فرهنگ تخصصی آثار و پیامدها، راهپیمایی اربعین: یاری امام عصر(عج الله) در انتقام حسین (ع)، زمینه سازی ظهور حضرت مهدی، تجلی جلوه های زیبای اخلاق اسلامی در اربعین، تجدید عهد، کارکردها و نقش های اربعین، کارکرد یادمانی اربعین، کارکرد جریان سازی اربعین، کارکرد نماد سازی عاشورایی در اربعین، کارکرد هویت بخشی و حیات بخشی، کارکرد تربیت اخلاقی و تعمیق معنویت، کارکرد کلان نگری و جهانی اندیشی، کارکرد اقتدارآفرینی.

بخش دوم: برگزاری حادثه پیاده روی اربعین، آسیب شناسی راه پیمایی اربعین، تلاش غرب برای بایکوت راهپیمایی اربعین، لزوم بازتاب جهانی راهپیمایی اربعین و ارزش های حاکم بر آن، آموزه های پیاده روی اربعین، ادامه یافتن اربعین در زندگی شخصی، امید به آینده، ناتوانی دشمن در انسداد حادثه پیاده روی اربعین، ناتوانی جریان های مادی در دفن و سرکوب اصالت ها، تبلیغ و تبیین؛ بهترین ابزار، تعریف، تاریخچه و پشتوانه تبلیغ، گستره مبلغين، تغییر ابزار تبلیغ به حسب شرایط، وظیفه مبلغين، تلاش برای مطرح کردن اسلام ناب که طرف دار مظلوم و ضد ظالم است، ایجاد امید در مردم، بازآفرینی محتوای اسلامی به زبان امروز، نمایاندن چهره پیامبر(ص) به عالم، به عنوان بزرگ ترین تبلیغ، ادعیه و زیارات مرتبط، تامل و تدبر در زیارت ها و دعای مربوط به اربعين، زنده نگه داشتن انگیزه مومنین در جهت حفظ حادثه اربعین، تبیین و تبليغ، لزوم معرفت افزایی شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین، مدیریت، تقدیر از فداکاری دولت، ملت و عشایر عراق، رفتار سازی، گسترش رعایت آداب زیارت اربعین.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به تاریخچه شکل گیری حادثه پیاده روی اربعین

2. بررسی جایگاه زیارت اربعین و تاملی در آموزه های ادعیه اربعین

3. پرداخت خوب به مشکلات و آسیبهای راهپیمایی اربعین

4. توجه دادن به تلاش غرب برای بایکوت راهپیمایی اربعین

5. نشان دادن ناتوانی دشمن در اجلوگیری از حادثه پیاده روی اربعین

6. تامل و تدبر در زیارت ها و دعای مربوط به اربعين

7. تأکید بر زنده نگه داشتن انگیزه مومنین در جهت حفظ حادثه اربعین

برشی از کتاب

در صفحه 71 و 72 کتاب امتداد پیاده روی اربعین درباره تلاش بی وقفه رسانه های غربی برای بایکوت اربعین این مطالب نگاشته شده است:

تلاش غرب برای بایکوت راهپیمایی اربعین «متأسفانه در دنیایی زندگی می کنیم که با پدیده عظیم انسانی اربعین و این راهپیمایی بی نظیر مواجهه ی سیاسی دارند. تلاش می کنند که مشاهده شناخته، فهم و مطرح نشود و با بایکوت و سانسور خبری گسترده مواجه شود. به هیچ وجه اراده ای برای پوشش دادن این حادثه ی بزرگ وجود ندارد. در حالی که اگر کوچکترین مسئله ای در گوشه ای از دنیا اتفاق بیفتد یا تعداد اندکی در مکانی جمع شوند، دهها خبر، گزارش، کلیپ، بررسی و تحلیل درباره اش صادر می شود.

چگونه است که در پس پدیده ای اعجاب انگیز، متفاوت و بی نظیر هیچ خبری نیست؟ چرا هیچ اسمی نمی برند؟ چرا مطالعه و تحلیلش نمی کنند؟ آشکار است که برخوردشان با انگیزه های سیاسی و با قصد بایکوت و مهار آن است در ضمن این قضیه نشان میدهد که آنچه در حال رخ دادن است، برای جریان - عمومی استکبار جهانی به منزله ی یک خطر بزرگ برای محسوب می شود. آنها - در مواجهه با این پدیده احساس خطر می کنند؛ لذا امپراطوری خبری شان این حادثه را به صورت یکپارچه بایکوت می کند.

ما به عنوان کسانی که دلداده ی این حقیقت بزرگ هستیم و گوشه ای از این دریای بی کران عرض ارادت به سید و سالار شهیدان علی محسوب می شویم، باید قدر شناسی و شکر گزاری کنیم. باید حداقل خودمان آن را بشناسیم و از کنارش آسان عبور نکنیم.»

این حماسه بزرگ مجموعه ای از عطاها و فضیلت های فراموش نشدنی را نصیب همگان کرد. عده ای راه پیمایی بزرگ اربعین را به «معجزه» تشبیه کرده اند؛ عده ای این راهپیمایی بزرگ را بزرگ ترین تجمع مسالمت آمیز در جهان معرفی می کنند؛ عده ای هم آن را تجمع بیشترین شمار داوطلبان خدمت به زائران ارزیابی می کنند و عده ای هم آن را بزرگ ترین راه پیمایی جهان می دانند. با وجود این، شاهد هستیم که رسانه های غربی این جریان عظیم را سانسور می کنند؛ در حالی که حوادث و مسائل بسیار کم اهمیت تر از آن در گوشه و کنار جهان را پوشش خبری می دهند .»

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «امتداد پیاده روی اربعین» را در در قطع رقعی و 112 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد 131 تلفن: 37840844 025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

ناتوانی غرب در بایکوت پیاده روی اربعین

ارسال نظرات