۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۶۵۶۰۳

زندگینامه حکیم هیدجی کتاب شد

زندگینامه حکیم هیدجی کتاب شد
کتاب حکیمی از هیدج توسط علی بابازاده اصل گردآوری و به همت انتشارات دانشیاران ایران منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب حکیمی از هیدج نوشته علی بابازاده اصل در آذر ۱۳۹۶ توسط انتشارات دانشیاران ایران به چاپ رسید.

این کتاب درباره زندگی‌نامه عالم وارسته حکیم محمد هیدجی است و زندگی این عالم دانا را روایت می‌کند، این کتاب روایتگر حیات حکیم هیدجی است و زندگی ایشان را از بدو تولد تا دوران رحلت روایت می‌کند.

کتاب حکیمی از هیدج، دوران کودکی، نوجوانی، تحصیل در قزوین، تدریس در تهران و در آخر رحلت ایشان را بازگو می‌کند و از میراث، اشعار، کتب و اخلاق وی می‌نویسد.

حکیم هیدجی در زمره دانشمندانی است که با وجود کسب کمالات گوناگون هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از به جا آوردن عبادات و فرائض ندید و به تدریس فقه پرداخت.
ایشان از علمای بزرگ تاریخ معاصر ایران بودند و در شهر هیدج دیده به جهان گشودند، حکیم هیدجی توانستند خود را به قله کرامت انسانی رسانده و توشه‌های بسیار برای جهان اخروی جمع کند.
حاج ملاء محمد هیدجی در سال ۱۲۳۰ هجری قمری در شهر هیدج ، یکی از توابع ابهر دیده به جهان گشود، حکیم هیدجی دوران طفولیت خود را در خانواده‌ای متدین سپری کرد از دوران نوجوانی استعداد خویش در زمینه فقهی و ادبی را بروز دادند و تحصیلات مقدماتی را نزد ملاء محمد، عالم و روحانی اهل هیدج فرا گرفت.

وی در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی هیدج را به مقصد قزوین ترک کرد و در مدرسه حسن خان نزد سید علی خوئینی قزوینی به ادامه تحصیل پرداخت و پس از هشت سال اقامت و تحصیل فقه و فلسفه در قزوین، در سال ۱۳۰۵ به تهران عزیمت کرد.

حکیم هیدجی پس از سال‌ها تحصیل علوم فلسفه و فقه نزد علماء بزرگ توانست بر کرسی تدریس نشسته و در مدرسه منیریه تهران به تدریس پرداخته و شاگردان زیادی را تعلیم دهد.
زمان ارتحال ایشان را ۱۳۱۴ هجری شمسی نوشته‌اند، پیکر ایشان طبق وصیت نامه خودشان به قم برده شد و بعد از اقامه نماز میت توسط آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در قبرستان بابلان به خاک سپرده شده و بر مرقدشان گنبدی ساختند.
از اخلاق نیکوی حکیم هیدجی همین بس که وی پس از مرگ پدرش میراثی را که به ارث برده بود به برادرش واگذار کرد و خود با سختی در تهران می‌زیست.
نمونه‌ای از اشعار ایشان:
کجا انجمن بود بردم سری
اگر دیدم آنجاست دانشوری
شدم گوش گفتار آن نامدار
که بینم چه می‌گوید آموزگار/826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی بابازاده اصل
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
نویسنده این کتاب بنده هستم
8
0