۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۶۵۶۱۵
اربعین شناسی (۶)؛

الگو سازی از اربعین حسینی

الگو سازی از اربعین حسینی
انتشارات شهید کاظمی، کتاب الگوسازی، را که به بررسی الگوهای قیام امام حسین(ع) و اربعین پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی و به منظور شناخت هر چه بیشتر این واقعه مهم طی چند شماره به بررسی ابعاد مهم این واقعه می پردازیم.

انتشارات شهید کاظمی، بسته مطالعاتی سرآغاز که نوشته سید محمد صادقی آرمان بوده را در 6 جلد، منتشر کرده است. در اینجا کتاب ششم این مجموعه با عنوان الگو سازی، معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد.

پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.

زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى ‌برد.

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین ثبت می کند.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

امسال به خاطر ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده آن توفیق زیارت از زائران حسینی گرفته شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین مشکلات برای راهپیمایی اربعین امسال فرمودند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین‌اند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند، بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان همچنین فرمودند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنان‌ که در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند. "گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم".

ساختار کتاب

کتاب الگو سازی ساختار مشخصی ندارد بلکه بنا به موضوعات الگوهایی که می توان از اربعین و پیاده روی اربعین بدست آورد را در عناوین خود مشخص کرده است. عناوین این کتاب عبارت است از:

دیباچه، زمینه های گرایش به اسوه ها و الگوها، الگوپذیر بودن انسان، کمال طلبی، اربعین بستر الگوسازی،  بخش اول: الگوگیری و الگوسازی، تعاریف و مفاهیم، لغت شناسی، اهمیت الگوسازی و الگوگیری، کارکردهای الگو در تربیت، میزان و ترازوی سنجش رفتار، هدایت و راه یابی از طریق الگوها، سنجش نارسایی ها و نواقص به کمک الگوها، بخشی مهم از محيط تربیت، روش الگویی در میان روش های تربیت، جایگاه روش الگویی در یادگیری و رشد، الگوپذيری در قرآن کریم، اسوه و امام در فرهنگ قرآن، الگوپذيری در نهج البلاغه، مدلها، مدل قیام حسینی به عنوان الگو برای پیروزی حق بر باطل. عاشورا، الگویی جامع، خدامحوری، هدایت و بیداری اسلامی، تكليف گرايي الهي، نظارت همگانی، تبلور حماسه، عزتمندی، بصیرت آفرینی، ولایت پذیری، غیرتمندی، خطبه ها و افشاگری ها و حقیقت گویی های، حضرت زینب (ع) مدل مبارزاتی امام حسین (ع) به عنوان الگوی مبارزه، افکار سیاسی امام حسين(ع) و امام سجاد(ع)، ضرورت دشمن شناسی، پاسخ به ندای مظلومان و ستمدیدگان، لزوم اصلاح جامعه، ضرورت حاکمیت صالح برای جامعه، مقبولیت، شرط حکومت و بقای امارت، امامت و خلافت، میراثی از رسول خدا (ص)، رفتار سیاسی امام حسین (ع)، عزتمندی، عدم سازش و اندیشه ی قیام، قیام به شرط امکان(عمل به قدر مقدور)، تدابیرنظامی و جنگی، حمایت قاطعانه از یاران و نیروها، موقعیت یابی و استقرار جنگی، شیوهی مبارزه، مبارزه تبلیغاتی.

بخش دوم: طریقه الگوگیری و الگوسازی، انقلاب اسلامی ایران به عنوان نمونه پیروزی حق بر باطل، ابزارها، بهره گرفتن از هنر، بنیان گذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری (ع) است، ابزار های هنری، پویانمایی، هنرهای نمایشی (سینما و تئاتر)، موسیقی، ادبیات، انقلاب اسلامی ایران به عنوان نمونه پیروزی حق بر باطل، ابزارها، بهره گرفتن از هنر، بنیان گذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری (ع) است.

ویژگی های اثر

1. زمینه های گرایش به اسوه ها و الگوها

2. الگوگیری و الگوسازی از اربعین

3. الگوپذيری در قرآن کریم

4. مدل مبارزاتی امام حسین (ع)

5. رفتار سیاسی امام حسین(ع)

برشی از کتاب

در صفحه 52 و 53 این کتاب درباره مدل مبارزاتی امام حسین(ع) به عنوان الگوی مبارزه این مطالب نگاشته شده است:

هر حکومتی برگرفته از قانون اساسی یا نشأت گرفته از خودکامگی بر اساس تعریفی که از حکومت ، حاکمان و مردم دارد؛ تکالیفی بردوش خود میگیرد و یا انتظاراتی از شهروندان دارد. در اندیشه ی امام حسین از حکومت در قبال مردم وظایف و تکالیفی دارد و موظف است به امورات شهرها و شهروندان رسیدگی کند. خود آن حضرت نیز هدف خود را دست یافتن به قدرت و مال دنیا نمی داند، بلکه حکومت را برای حاکمیت دین خدا، سامان بخشی به شهرها و آسودگی بندگان خدا می خواست و از اینکه افراد کور و لال و ناتوان در شهرها رهاشده و به آنان توجه نمی شود، شکوه نموده و می فرمود که درخور مسئولیت، انجام وظیفه نمی شود.

از منظر امام حسین با شهروندان نیز تکالیفی در قبال حکومت دارند. برای مثال: امردم ضمن آنکه باید از تملق و چاپلوسی بپرهیزند، در مقابل حوادث جامعه و افساد حکومت نباید بی تفاوت باشند. برای آسایش خود نباید با ظالمان سازش نمایند؛ بلکه بایستی به تکلیف خود از جانب خدا عمل کرده و با اعمال خلاف مبارزه نمایند و اگر کسی قیام کرد، او را یاری رسانند؛ بنابراین طبق فرمایش حضرت، مسلمانان نه تنها باید خودشان در مقابل حاکمان ظالم و اعمال فاسد آنها واکنش نشان دهند، بلکه موظف اند از قیام امام معصوم با حمایت عملی کرده و ایشان را یاری نمایند.

پس چه آنانی که در مدینه و مکه مانده و امام را همراهی نکردند و چه آنانی که به گمان خود امام را نصیحت کرده و خواستند راه دیگری برگزیند و چه آنان که دعوت امام را نپذیرفته و عذر آوردند؛ همگی از وظایف خود کوتاهی کرده و امام را تنها گذاشته اند. جرم کسانیکه نقض عهد کرده و در مقابل حضرت ایستادند، بسیار بیشتر است. شاید از همین رو است که امام حسین ع حرکت خود را آزمونی برای جامعه و مسلمانان می دانستند.

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «الگو سازی» را در در قطع رقعی و 102 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد 131 تلفن: 37840844 025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

الگو سازی از اربعین حسینی

ارسال نظرات