۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۶۵۹۴۱

گفت‌وگوی مقامات ایران و افغانستان حول توسعه اقتصادی و امنیت مرزی

گفت‌وگوی مقامات ایران و افغانستان حول توسعه اقتصادی و امنیت مرزی
مقامات ارشد افغانستان و ایران درباره گسترش امنیت مرزهای مشترک، گسترش روابط اقتصادی و توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان و «رضا اردکانیان» وزیر نیروی ایران در یک کنفرانس ویدئویی درباره آمادگی‌ها برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در ماه آینده و طرح و تطبیق برنامه‌های مشترک اقتصادی گفت‌وگو کردند.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه افغانستان، در این دیدار دو طرف همچنین درباره برنامه تولید برق در چارچوب پروژه‌های مشترک، کاهش تعرفه‌های برق وارداتی، تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی روی صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به ایران و ایجاد طرح‌هایی با ‌هدف کاهش عدم موازنه تجاری بین دو کشور بحث و تبادل‌نظر کردند.

دو طرف همچنین  ضمن تأکید بر اهمیت تطبیق پروژه‌های مشترک اقتصادی، گسترش روابط در زمینه‌های مختلف را مهم دانستند، وزیر نیروی ایران از حمایت و همکاری مداوم کشورش با افغانستان، بویژه در بخش تولید و‌ انتقال انرژی اطمینان داد.

«میرویس ناب»، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در دیدار با مقامات ایرانی که برای برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک مرزی به کابل سفر کرده بودند، نیز ابراز امیدواری کرد که این نشست برای تامین امنیت بیشتر مرزی، جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر، جلوگیری از بروز حوادث ناگوار در امتداد مرزها و توسعه بیشتر مبادلات تجاری بین دو کشور موثر باشد.

وی همچنین افزود که افغانستان آماده توسعه همکاری‌ها با ایران است و می‌خواهد از ظرفیت ایران در زمینه‌های مختلف برای رشد اقتصادی افغانستان بهره ببرد./د102/ق

ارسال نظرات