۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۶۶۶۱۳۰
یادداشت؛

مضحکه‌ای به نام آزادی بیان

مضحکه‌ای به نام آزادی بیان
فیس بوک در اقدامی خلاف ادعا‌های پوشالی آزادی بیان، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را برای سانسور حقایق تاریخی اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فیس بوک در اقدامی خلاف ادعاهای پوشالی آزادی بیان، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را برای سانسور حقایق تاریخی اعمال خواهد کرد.

اخیرا شرکت فیس‌بوک در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: «هر محتوایی که هولوکاست را تحریف یا انکار کند، از جانب این شرکت تحریم خواهد شد.» این شرکت که یکی از پنج غول آمریکایی دنیای مجازی است، با اقدام خود بار دیگر خط بطلانی برتمام شعارهای پر زرق و برق کشورهای اروپایی ‌کشید.

فیس‌بوک در بخشی از اطلاعیه خود اذعان می‌کند که همواره برای جلوگیری از انکار هولوکاست، سیاست‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند و در حال حاضر نیز در تلاش برای گسترش سیاست‌های خود می‌باشد تا محتواهایی که ممکن است هولوکاست را تحریف یا انکار کنند، ممنوع شود.

 

محصول استراتژیک غرب برای فریب مردم

 

اینکه فیس بوک و یا هر شرکت آمریکایی دیگری برای حفاظت از افسانه کشتار یهودیان دست به چنین اقداماتی بزند و آن را فریاد کند، به‌خودی خود چیز عجیبی نیست؛ اما ظاهرا مارک زاکربرگ، دوست صمیمی نتانیاهو این بار به این حد قانع نشده است و از این هم فراتر رفته است.

فیس‌بوک این بار نه تنها اظهار نظر منتقدانه پیرامون هولوکاست را ممنوع کرده است، بلکه مطالب قابل دسترس برای مخاطبان علاقه‌مند به آگاهی درباره این افسانه را نیز کانالیزه کرده و به اذعان شرکت چنانچه کاربران فضای مجازی واژه هولوکاست را در فیس‌بوک جستجو کنند، فیس‌بوک آن‌ها را به منابعی ظاهرا دقیق و معتبر در رابطه با آن هدایت می‌کند.

 

محصول استراتژیک غرب برای فریب مردم

آزادی بیان، مضحکه‌ای برای فیس‌بوک

آنچه این ماجرا را با رگه‌هایی از طنز درمی‌آمیزد، اعتراف تلویحی فیس‌بوک به لگدمال شدن ادعای آزادی بیان است. فیس‌بوک در بخشی از این اطلاعیه اعلام کرده است: «علی‌رغم تنشی که در این مورد برای آزادی بیان به‌وجود می‌آید، به‌دنبال آن هستیم که آسیب‌های ناشی از انکار هولوکاست به حداقل برسد.» البته این اولین باری نیست که چنین اقداماتی از جانب مدعیان آزادی بیان سر می‌زند.

هنوز قوانین سختگیرانه حکومت آمریکا برای زندانی شدن آتش‌زنندگان پرچم همجنسگرایان در این کشور جاری است و اقداماتی همچون حذف اکانت کاربرانی که تصویر شهیدسلیمانی را به اشتراک گذاشتند، ممانعت از انتشار گسترده نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا، جلوگیری از تولید و دیده‌شدن آثار هنری-رسانه‌ای منتقد هولوکاست، برکناری مجریان تلویزیون و خبرنگارانی که علیه هولوکاست سخن گفته‌اند و صدها اتفاق مشابه دیگر در یادها باقی است.

 

محصول استراتژیک غرب برای فریب مردم

 

این برخوردهای دوگانه و رفتار ریاکارانه غربی‌ها در مواجهه با آزادی بیان به‌قدری عیان است که تاکنون بارها و بارها واکنش شخصیت های دینی و سیاسی جهان را در پی داشته است؛ آخرین نمونه آن نیز ماجرای کاریکاتور توهین‌آمیز درباره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود که با واکنش مسلمانان و شخصیت‌های مختلف سیاسی فرهنگی روبه‌رو شد.

فارغ از تمام تناقضات موجود در ادعاهای پوشالی کشورهای غربی درباره آزادی بیان، آنچه بیش از همه سبب می‌شود که مخاطب دچار حسی مشمئزکننده شود، جوسازی و پروپاگاندای رسانه‌ای برخی جریانات داخلی است که گویی آزادی بیان را در برهنگی کنار سواحل، رونق بازار قمارخانه‌ها و رقاص‌خانه‌ها می‌بینند و از آنجا که این مسائل بیشتر در غرب رایج است. نتیجه می‌گیرند که غرب آزادی بیان دارد.

از دهه هفتاد به این سو، ایران اسلامی اسیر چنگال جریانات رسانه‌ای شده که خیال می‌کنند آزادی بیان ثمره مدرنیته است و غربی‌ها به آن پایبند هستند، حال آنکه اساسا آزادی بیان ریشه در روایات و سیره معصومین بزرگوار شیعه دارد. این موضوع برای اهل فن عیان است، اما وقتی این جریان گوش شنوایی برای این مباحث ندارد چه سود، حال آن‌که تنها با یک جست‌وجوی ساده در منابع دینی می‌توان به این حقیقت دست یافت و خالی از لطف نیست که تنها به یک حدیث از حضرت علی (علیه‌السلام) اشاره کنیم که می‌فرمایند؛ «بنده ديگران مباش كه خداوند سبحان تو را آزاد آفريده است.»/ی702/ق

مهدی براتی

ارسال نظرات