۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۶۶۱۹۷

سکوت شکسته؛ رمانی بر اساس داستانی واقعی

سکوت شکسته؛ رمانی بر اساس داستانی واقعی
انتشارات شهید کاظمی کتاب سکوت شکسته را که با شخصیت های خیالی داستانی واقعی را روایت می کند به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مهم ترین کار برای نویسندگان عرصه دفاع مقدس ثبت وقایع و خاطرات و یافتن سوژه یا همان فرد راوی و خاطره گو است. یک نویسنده و کسی که کارش نگارش خاطرات شفاهی رزمندگان است، باید شمّ قوی و جستجوگری داشته باشد و بتواند افراد دارای خاطره را انتخاب کند. به دلیل مردمی بودن هشت سال دفاع مقدس، جای جای ایران زمین پر است از رزمندگانی که مدت کوتاه یا بلندی در جبهه و جنگ بوده و خاطراتی از آن سال ها در ذهن دارند.

از میان انبوه این افراد، می توان سوژه مورد نظر را یافت. همچنین مادران و همسران شهدا، آزادگانی که سال ها در عراق اسیر بوده اند، جانبازان و حتی مردم عادی پشت جبهه و کسانی که در شهرها زندگی می کرده اند نیز می توانند خاطرات جالبی در باره سال های جنگ یا اسارت و جانبازی داشته باشند. اما به دلیل گذشت سال های زیاد از شروع و خاتمه جنگ و جذب رزمندگان آن سال ها به زندگی روزمره، معمولاً رزمندگان به راحتی حاضر به بیان خاطراتشان در قالب یک کتاب نمی شوند.

در اینجاست که یک نویسنده دفاع مقدس باید با صبر و حوصله و حتی چند بار رفت و آمد با آن فرد، وی را راضی کند تا خاطرات شفاهیش را روایت کند. البته برخی از رزمندگان نیز داوطلبانه حاضرند خاطراتشان را روایت کنند.

سید هادی سعادتمند یکی از نویسندگانی است که برای ثبت خاطرات ناگفته دفاع مقدس این سختی ها را به جان خرید و با یکی از نیروهای اطلاعات و عملیات لشکر 17 علی ابن ابی طالب به گفت‌وگو نشسته و کتاب خود را با زبان امروزی به صورت رمان به چاپ رسانده است.

انتشارات شهید کاظمی کتاب سکوت شکسته، نوشته سید هادی سعادتمند را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب سکوت شکسته درد هفت فصل و یک قسمت آلبوم تصاویر تدوین یافته است.

فصل اول: عناون فصل نخست این کتاب مهران، مهرية فاو است.

فصل دوم: سردشت با زین الدین، بدر با جعفری، عنوان فصل دوم این کتاب را تشکیل می دهد.

فصل سوم: هور الحمار کابوسم بود، فاو میزبانم، عنوان فصل دیگری از این کتاب است.

فصل چهارم: از آموزش تا آموزش، فصل چهارم این کتاب است.

فصل پنجم: پنجمین فصل این کتاب با عنوان عملیات کربلای ۴ مشخص شده است.

فصل ششم: کانی مانگا، عنوان فصل دیگری از این کتاب است.

فصل هفتم: ازدواج در اوج جنگ، آخرین فصل این کتاب را تشکیل داده است.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به دفاع مقدس

2. خاطرات ناگفته یکی از رزمندگان اطلاعات عملیات دفاع مقدس

3. بروز رسانی دفاع مقدس در قالب رمان

4. ممزوج کردن داستان های واقعی جنگ تحمیلی با داستان و رمانی خیالی

5. استفاده از منابع متقن در لابلای قصه داستانی

6. استفاده از زبان امروزی برای شناخت خوب نسبت به دفاع مقدس

برشی از کتاب

در صفحه 194 درباره خاطرات دفاع مقدس این مطالب نگاشته شده است:

از سرپل ذهاب با عجله حرکت کرده بودیم؛ بدون پوشاک مناسب و تا با یک بلوز به سمت مريوان آمده بودیم. چند ساعتی از شب گذشته بود که رسیدیم روی تپه سیدی. ما به هدف شناسایی ارتفاع سنگ معدن، روی تپة سیدی رفته بودیم. حادثه ای که پیش آمد، باعث شد کار شناسایی به شب بعد موکول شود. فکر نمی کردیم هوا به این شدت سرد باشد. سنگرهای روی تپه پر بودند از نیروهای لشکر ۱۴ امام حسین.

دنبال چاله ای میگشتیم تا از سوز سرما و ترکش در امان باشیم. روی تپه، کانالی حفر شده بود که عمق زیادی نداشت، که آن هم پر از جنازه بود.

به دلیل حجم بالای آتش دشمن، گروه ما قرار شد پراکنده شوند؛ هرکدام به سمتی رفتند تا جای مناسبی برای خواب پیدا کنند. من هم به هرجا سرک کشیدم، جایی پیدا نکردم. خسته بودم. نشستم کنار کانال. روز سختی را پشت سر گذاشته بودم.

آرام آرام دراز کشیدم و با سردتر شدن هوا خودم را بین جنازه ها جا دادم؛ به شکلی که وقتی آفتاب زد، نور خورشید را از بین سبیل های یک جنازه عراقی درشت هیکل دیدم. با شروع صبح، از بس نیروهای لشکر امام حسین روی جنازه ها راه رفته بودند، چفت جنازه ها شده بودم. با گذشت سالها وقتی این بیت شعر مولوی را می خوانم یا می شنوم، یاد آن شب می افتم؛ من به هر جمعیتی نالان شدم / جفت بدحالان و خوش حالان شدم.

سخت بود حرکت دادن جنازه ها. با چه بدبختی خودم را از لای آنها کشیدم بیرون. يوسفی را دیدم که با چشم های ورم کرده از شدت سرمایی که شب گذشته تحمل کرده بود، دنبالم میگشت. گفت: «تو اینجایی؟ از دیشب دارم دنبالت می گردم».

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «سکوت شکسته» را در در قطع رقعی و 254 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد 131 تلفن: 37840844 025 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

سکوت شکسته؛ رمانی بر اساس داستانی واقعی

ارسال نظرات