۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۶۶۶۲۰۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

تربیت متخصص و کارشناس فقه سیاسی نیاز امروز جامعه اسلامی

تربیت متخصص و کارشناس فقه سیاسی نیاز امروز جامعه اسلامی
حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان تأکید کرد: نیاز امروز جامعه این است که مختصص و کارشناسان در فقه سیاست تربیت شود و تخصصی و متجزی در این زمینه به وجود آید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، در نشست اول از سلسله نشست های ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی، که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به تبیین معیار و منطق ساختار فلسفه نظام اسلامی پرداخت و گفت: ما نیازمند تنویب و تحلیل نوینی در شرایط زمان و مکان کنونی در دانش فقهی به ویژه فقه سیاسی، حکومتی و نظام سازی خود هستیم.

حجت الاسلام نعیمیان با بیان اینکه باید فقه تشیع و اهل سنت در زمینه مسائل فقه سیاسی بررسی شود، افزود: اهل سنت در سده ­های مختلف حکمرانی جوامع اسلامی را بر عهده داشتند؛ از این رو از آنها انتظار می رود که به دنبال تنویب فقه بوده و جایگاه فقه سیاسی برای آنها نیز مهم باشد.

وی با بیان اینکه پراکندگی موضوعی نسبت به مسائل فقه سیاسی و فقه حکومتی وجود دارد، گفت: جانمایی فقه سیاسی همچون بحث جهاد، بحث خلافت و امامت و همکاری با حاکم و خروج بر حاکم جائر زیر باب های مختلف فقهی بحث و بررسی شده و برخی پراکندگی های فقه سیاسی به اقتضای نیاز باب های فقهی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام ابراز داشت: نیازهای دانشی اقتضا دارد که مباحث مربوط و نزدیک به این مهم در یک باب جمع شوند و همچنین باید مسائل فقهی سیاسی و حکومتی و تجربه تمدن سازی اسلامی توسط علمای شیعه و سنی، در یکجا جمع شود.

حجت الاسلام نعیمیان بیان کرد: سیاست به معنای تدبیر و اداره امور دینی و دنیوی مردم است، از این رو باید تمام مسائل فقهی درباره اداره جامعه استخراج و در یک باب بررسی شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام بیان کرد: نیاز امروز جامعه این است که مختصص و کارشناسان در فقه سیاست تربیت شود و پژوهش های تخصصی در این زمینه صورت گیرد و همچنین اجتهاد تخصصی و متجزی در زمینه فقه سیاسی و حکومتی به وجود آید.

وی با بیان اینکه باید مجتهد احکام کلی را استنباط کرده و نتایج عینی و بیرونی آن قابل اجرا باشد، گفت: باید مجتهد با تدبیر خود، احکام فقهی را با مسائل کلان نظام اسلامی تطبیق دهد؛ از این رو، کار فقیه اجتهاد تطبیقی و تدبیری است،  باید مجتهد مجموعه گزاره های فقهی را جمع آوری و بررسی کند تا اینکه که مسائل کلان نظام مطابق با شرعیت باشد؛ همچون اینکه بانکداری و معاملات نوین ربوی نباشد.

حجت الاسلام نعیمیان ابراز داشت: باید کلیات فقه السیاسه تدوین و پیشینه، تاریخچه، ماهیت، رویکردهای فقه سیاسی بررسی شود؛ از این رو قواعد کلی مشترک فقه در اوائل کتاب فقهی و قواعد تخصصی هر موضوع در همان باب بحث شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با بیان اینکه باید نظام موضوعات شناسی و مسائل شناسی در فقه سیاسی و حکومتی تدوین شود، گفت: کتاب فقه السیاسة در پنچ باب با عنوان های کلیات و فلسفه فقه السیاسة، فقه نظام سیاسی، فقه تقین و تدبیرات عام حکومتی، فقه سیاست داخلی و فقه سیاسی روابط بین الملل تدوین شود./998/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
موفق باشید.
0
0
پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
سلام علیکم وقت شما بخیر
عذرخواهی میکنم بنده از پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام هستم، خواستم سئوال کنم که شما به هر محقق و پژوهشگر که با این مجموعه فعالیت می کند، عنوان هیات علمی به کار می برید؟ آقای نعیمیان در کدام بخش و مجموعه عضو هیات علمی را داشتند و از کی به این جایگاه در آمدند که ما اطلاعی نداریم؟
البته اگر دوستان شما نیاز به آموزش برای عنوان های علمی، دانشگاهی و حوزوی هستند، می توانند با مجموعه ارتباط بگیرند و به صورت رایگان این عنوان ها را برای آن ها آموزش بدهیم. جای نگرانی وجود ندارد.
0
0