۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۶۶۲۴۷
مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات مطرح کرد؛

جزئیات برگزاری «رزمایش دوم خدمات غیرحضوری» مرکز خدمات

جزئیات برگزاری «رزمایش دوم خدمات غیرحضوری» مرکز خدمات
حجت الاسلام مهدوی یکی از اهداف رزمایش «خدمات غیرحضوری» را فرهنگ‌سازی ارائه خدمات به صورت الکترونیکی دانست و گفت: رزمایش دوم از 29 مهر آغاز و به مدت یک ماه ادامه می‌یابد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدوی با اشاره به برگزاری رزمایش نخست «خدمات غیر حضوری مرکز خدمات» در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما این است که مشکلات و نواقص رزمایش نخست را در رزمایش دوم رفع کنیم.

وی افزود: در ایام رزمایش نخست بیش از 250 هزار تراکنش الکترونیکی اتفاق افتاد و پاسخ‌دهی شد و آمار نشان می‌دهد که در آن ایام، افزایش بیش از 40 درصدی استفاده از خدمات غیرحضوری در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه محقق شده است.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما پس از رزمایش نخست با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز، بیش از 16 جلسه با واحدهای ستادی برگزار کردیم تا باز هم بتوانیم تمامی فرآیندها را با دید حداکثری مرور و در صورت نیاز اصلاح کنیم.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات ادامه داد: اکنون بیش از 98 درصد از فرآیندهایی که می‌توان آن‌ها را در سامانه سخا به صورت غیرحضوری ارائه داد، به شکل غیرحضوری ارائه می‌شود و موارد باقیمانده، همان مواردی است که فعلاً به دلایل حقوقی و حسابرسی، امکان غیرحضوری کردن آن‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در مجموع حدود 72 درصد خدمات در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به صورت غیرحضوری و حدود 28 درصد به شکل حضوری ارائه می‌شود که بخشی از آن مربوط به سازمان‌های همراه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام مهدوی یادآور شد: مواردی مانند ارائه اسناد ضمانتی، دریافت خدمات کارت در حوزه صندوق، مسائل کمیسیونی در حوزه پذیرش طلاب و همچنین موارد مربوط به ارائه اسناد درمانی به بیمه، از جمله مواردی است که همچنان به صورت حضوری انجام می‌شود.

وی با اشاره به مشکل زیرساخت‌های کشور در این زمینه تأکید کرد: به هر حال فعلاً در این موارد امکان غیرحضوری شدن خدمات وجود ندارد، چراکه در کشور ما بر اساس اصول حسابرسی هنوز تأیید اصالت سند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و امضای الکترونیک به سرانجام خود نرسیده است.

وی درباره مشکل زیرساخت‌های کشور در این موضوع افزود: به نظر می‌رسد اگر مسئولان کلان این حوزه در کشور می‌توانستند مسائلی مانند امضای دیجیتال و اعتبارسنجی غیرحضوری و مسائل مختلف مربوط به آن را حل کنند، مرکز خدمات و دیگر دستگاه‌ها می‌توانستند در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری پیشروتر عمل کنند.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه یکی از اهداف رزمایش «خدمات غیر حضوری» را فرهنگ‌سازی ارائه خدمات به صورت الکترونیکی عنوان کرد و گفت: رزمایش دوم هم‌زمان در سراسر کشور و از 29 مهر آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: در این رزمایش نیز از تمام ظرفیت اطلاع‌رسانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استفاده می‌شود تا رزمایش به اهداف خود دست یابد.

حجت الاسلام مهدوی درباره اهداف رزمایش دوم نیز گفت: در این رزمایش دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم که هدف نخست، ارائه خدمات غیرحضوری، صرفاً به صورت غیرحضوری و همچنین هدف دیگر کاهش زمان رسیدگی‌ها و پاسخ به درخواست‌هاست؛ البته در کنار این دو هدف عمده، اهداف دیگری مانند فرهنگ‌سازی بیشتر، آموزش استفاده بهتر از سامانه‌ها به طلاب و روحانیون عزیز و همچنین تست و بررسی سامانه‌های مرکز و اداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: سامانه‌های «سخا»، «سجا» و «همراه خدمات» به‌عنوان درگاه‌های خدماتی معرفی شده‌اند تا تمامی درخواست‌های طلاب عزیز در این رزمایش از طریق همین سامانه‌ها اخذ شود. همچنین اگر فرآیندی در سامانه «سخا» پیش بینی نشده، ولی مورد تقاضا و نیاز باشد، طلاب عزیز می‌توانند آن را در بخش «سایر درخواست‌ها» در سامانه سخا ثبت کرده و پس از 24 ساعت کاری پاسخ خود را دریافت کنند.

مدیر کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات خاطرنشان کرد: همراهی طلاب و روحانیون در این رزمایش بسیار مهم است و ما امیدواریم بتوانیم اعتماد بیشتر آنان را در زمینه دریافت خدمات از طریق غیرحضوری جلب کنیم.

وی همچنین از طلاب و روحانیون تقاضا کرد با مشارکت فعال در رزمایش، یاری گر آن اداره کل برای ارتقای سامانه‌ها و خدمات غیرحضوری باشند.

حجت الاسلام مهدوی گفت: همه راهنمایی‌های لازم در سامانه‌ها وجود دارد و با این حال شماره تلفن 02531200 نیز در خدمت طلاب عزیز است تا پاسخ پرسش‌های احتمالی خود را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: در مدت اجرای رزمایش، خدمات مرکز به صورت غیر حضوری و الکترونیکی ارائه خواهد شد و طلاب عزیز از مراجعه به مرکز خودداری کنند. یکی از درخواست‌های همیشگی ما از طلاب و روحانیون محترم این است که مهارت خود را در زمینه استفاده از فناوری و خدمات غیرحضوری افزایش دهند؛ چراکه در این صورت، امکان ما هم برای توسعه این حوزه بیشتر خواهد شد./1350/د102/ق

ارسال نظرات