۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۶۶۳۰۵
مروری بر کتاب خاطرات آیت‌الله صابری همدانی؛

محمدرضایی که به موزه امام رضا هم رحم نکرد!

محمدرضایی که به موزه امام رضا هم رحم نکرد!
درباره‌ تاجى که شاه در اين جشن بر سر گذاشت، من در بازديدى طلا و جواهر و مرواريدهاى فراوانى را در موزه رضوی ديده و يادداشت کرده بودم که در سفر بعدى نشانى از آن‌ها نديدم!
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با ولخرجی‌ها و هزینه‌های گزافی که به کشور تحمیل کرد خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به زندگی مردم وارد کرد.

آیت‌الله احمد صابری همدانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده در این‌باره می‌گوید: در سال ۱۳۵۱، و در آستانه اخراجم از استانبول براى اولین بار جشن‌هاى ۲۵۰۰ ساله در ایران جریان پیدا کرد. ما اطلاع و اخبار این جشن‌ها را از طریق روزنامه‌هاى ترکیه مى‌خواندیم.
 
هزینه و مخارج این جشن‌ها سرسام‌آور و به نظر من در تاریخ ساسانیان و خلفاى عباسی هم نظیر نداشته و دیده نشده است. حساسیت و واکنش فوق‌العاده حضرت امام را نیز همین ولخرجى‌ها و حیف و میل بیت‌المال برانگیخت.
 
از جمله اخبار تعجب‌آور جشن‌هاى ۲۵۰۰ ساله این بود که خیاط فرانسوى فرح دیبا، حدود سى بار مسیر پاریس و تهران را با هواپیما براى پرو لباس مخصوص ملکه مى‌پیماید. براى تهیه ریش و سبیل‌هاى سربازان و نامه‌رسان‌هاى دوران هخامنشى و ساسانى، هزاران دلار و چند سال وقت صرف شده بود. غذاهاى مخصوص این ضیافت در سوئد و سوئیس تهیه مى‌گردید و با هواپیما به ایران آورده مى‌شد.


اجیر کردن مردم برای چراغانی و تزئین خیابان‌ها

علاوه بر این، در همه شهر‌ها و مناطق ایران با هزینه‌هاى گزاف طاق نصرت برپا شده و همه خیابان‌ها و محله‌ها چراغانى و آذین‌بندى شده بود. خود ما موقعى که از ترکیه آمدیم و وارد مرز بازرگان شدیم، در طى مسیرمان تا تهران از زیر طاق نصرت‌هاى متعددى رد شدیم. آذین‌بندى و چراغانى افراطى کوى و برزن بعضى از توالت‌ها را نیز بهره‌مند کرده بود.
 
خوشبختانه از تهران که گذشتیم تا قم چندان خبرى از این بازى‌ها نبود. مطلب جالب این بود که دستگاه پهلوى مردم را براى چراغانى و تزئین خیابان‌ها و میدان‌هاى اصلى شهر، بخصوص مسیر عبور توریست‌ها و میهمانان ویژه این جشن‌ها مجبور کرده بود که جمع شوند. به همین جهت، براى فریب میهمانان خارجى از روستاییان اطراف شیراز و تخت جمشید خواسته بود، دیوار خانه‌هایى را که در کنار جاده و در معرض دید قرار داشت، تعمیر و رنگ‌آمیزى نمایند.

از طلا و جواهر موزه آستان قدس رضوی تا «تاج شاه»

درباره تاجى که شاه در این جشن بر سر گذاشت، ذکر این نکته کافى است که من در بازدیدى که قبلا از موزه‌ى آستان قدس رضوى کرده بودم، طلا و جواهر و مرواریدهاى فراوانى دیده و یادداشت کرده بودم که در سفر بعدى نشانى از آن‌ها ندیدم. وقتى از مسؤولین موزه پرسیدم که آن همه جواهر و سنگ قیمتى چه شد؟ گفتند همه را براى استفاده در تاج شاه بردند. آن وقت دیدم که در گوشه‌اى، پرده‌اى که با مرواریدهاى مصنوعى تزیین شده بود، آویزان کرده‌اند و در کنارش نوشته‌اند: «اهدایى فرح پهلوى به آستان قدس به مناسبت جشن‌هاى ۲۵۰۰ ساله.» یک قیچى طلایى نیز که بعدا براى افتتاح خط راه آهن تهران مشهد مورد استفاده قرار گرفت از هدایاى رژیم به موزه بود که در برابر تاراج آن همه جواهر و طلا و مروارید، خودنمایى مى‌کرد./د101/ف
 
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
1
0