۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۶۶۶۴۲۹

مروری بر خاطرات دوران دفاع مقدس از نگاهی نو

مروری بر خاطرات دوران دفاع مقدس از نگاهی نو
انتشارات صریر کتاب «تا پلاک ۱۴۰» را که به ثبت خاطرات اهالی قلم از دوران دفاع مقدس پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، در ثبت و ضبط وقایع تاریخی و تدوین اتفاقات در آگاهی بخشی به نسل آینده، ضمن تجربه اندوزی عبرت آموز هم خواهد بود. اهمیت موضوع همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم بخش قابل توجهی از دستورها در خصوص تعامل اجتماعی و اخلاقی را بر جوامع بشری با ذکر حوادث به صورت قصص یادآوری نموده است و با بیان سرنوشت اقوام گذشته مسیر عبودیت و راه رستگاری انسان‌ها را با عبرت گرفتن از تاریخ، ارشاد و انذار می نماید.

بر این اساس تدوین و تحریر وقایع حال می تواند فراراه آیندگان، برای هر ملت و کشوری باشد و این در صورتی است که در بیان حوادث دچار تحریف یا فراموشی نشویم. از موارد تدوین وقایع می توان از دفاع مقدس نام برده شود که از مهم ترین دوران انقلاب اسلامی است. این دوران در خود حوادث و خاطرات فراوانی داشته و این خاطرات بنا به هر فرد و شخصیتی که در آن زمان بوده دارای جذابیت خاص خودش است.

خانم آذر خزائی نویسنده کتاب«تا پلاک 140» با استفاده از ایده‌ای نو به ثبت خاطرات اهالی قلم از دوران دفاع مقدس پرداخته است.

انتشارات صریر کتاب «تا پلاک 140» نوشته آذر خزائی سرچشمه را در 543 صفحه به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب«تا پلاک 140» دارای فصل بندی مشخصی نیست بلکه بنا به نام نویسنده و خاطره آن عنوان خورده است.

برخی عناوین این کتاب عبارت است از:

رزمندهی شاعر ابراهیمی شاهد، جعفر، دروازه بان جنگ احمدزاده، حبیب، فرار جوجه ها احمدی، حسن، دو خاطره در سکوت اخوان، محمدکاظم، شاهد، راوی استاد حسن معمار، اصغر، پیش از ما اسرافیلی، حسین، ابوجندل اسماعیلی، رضا، معراج، اول خیابان بهشت اشتری، علیرضا، سه تفنگدار، خداحافظ، سلام افشاری اصل، ایرج، یک جعبه پر از فشنگ افهمی، جواد مراقبه های تحمیلی اکبرپور، احمد، به سوی بهار الوندی، عزت الله، ای ابراهیم امامی، غلامرضا، متولد ۵۹ امامیان، سیدمحسن، عیدی ما یادت نره امیریان، داود، امینی، اسماعیل، جنگ و فریبا انبارداران، امیرحسین طبقه ی پایین خانه ی خانم محمود اینها ایید، طاهره سرنوشت منصور آذر، اسماعیل از آن سرکوچه تا این سرکوچه آقاغفار، على، زخم مجتبی آقامیرزایی، محمدعلی خاطره ای در مه و شرجی، بيدج، موسی، تا شهر را آزاد نکردی به خانه برنگرد بیگی حبیب آبادی، پرویز، امتحان نهایی پارسانژاد، کوروش، یک حس نحس پارسی نژاد، کامران پرتویی، طیبه، پناهگاهی برای همیشه پورولی کلشتری، مجید، سه شنبه های عزیز تجار، راضيه، آبادان شهر من تعجب، زهرا، روزی که از اتاقکم بیرون رفتم توزنده جانی، جعفر.

ویژگی های اثر

1. توجه به دفاع مقدس

2. نگاه ویژه به خاطرات اصحاب قلم از دفاع مقدس

3. جلوگیری از تحریف در دفاع مقدس

4. ثبت خاطرات جالب و ماندگار از اهل قلم

برشی از کتاب

در صفحه 207 این کتاب درباره یکی از این خاطرات دفاع مقدس با عنوان مزه تلخ جنگ این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

بهمن ماه سال ۱۳۶۴ بود که با برگه مأموریت ثبت خاطرات از ایستگاه راه آهن تهران به سمت اهواز به راه افتادم. روزهای آرام کوت عبدالله و قرارگاه کربلا و ستاد تبلیغات در اهواز و حتی رفتن به فکه و چنانه برای دیدن دایی ام که سرباز بود و شب را سر کردن در جایی که آسمانش را نقطه های نورانی توپهای فرانسوی عراق خط می انداخت، ترس را در دلم جا نداد و مزه جنگ را به من نفهماند.

اردیبهشت همان سال هم دو ماهی به عنوان قصه نویس اعزام شده بودم. خلاصه اینکه هنوز معنای واقعی جنگ را نفهمیده بودم، تا روزی که حاج آقا مهرابی (یا محرابی، روحانی جوانی که بعدها شهید شد) مرا کناری کشاند و در گوشم گفت که باید به فاو بروم، جایی که تازه فتح شده بود و هنوز پاکسازی نشده بود.

وقتی گفت: «اگر در مکانی غیر از محل ماموریتت آسیب ببینی، شرعا مسئولی. در درگاه خداوند شهید محسوب نمی شوی.» به حرفش خندیدم؛ به اینکه فکر میکرد من آدمی هستم که به دشمن اجازه میدهم به من آسیب برساند. آن زمان دانشجویی آرمان گرا بودم و احتمالا خودم را محور حرکت زمین و زمان می دانستم.

این بود که وقتی با لندکروز از اهواز راه افتادیم، در نزدیکیهای آبادان یکباره داد زدم: «نگه دار!» راننده که فکر کرده بود اتفاق بدی افتاده، زد روی ترمز و پرسید: «چی شده؟» جواب دادم: «پایین بیاید تا بگم!» بعد که غروب قشنگ را نشان دادم، پقی زد زیر خنده، خنده‌ای گزنده، بقیه هم نمی دانستند از ناراحتی چه بگویند.

انتشارات صریر، کتاب «تا پلاک 140» خاطرات اهالی قلم از دوران دفاع مقدس را در در قطع رقعی و 543 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات صریر به آدرس: تهران، خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران پلاک: 1366 تلفن: 02166954108 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

«تا پلاک 140»؛ خاطرات اهالی قلم از دوران دفاع مقدس

ارسال نظرات