۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۶۶۴۹۲
امام جمعه موقت کرمانشاه:

«وقف» از ابزارهای رسيدن به توسعه در جوامع اسلامی است

«وقف» از ابزارهای رسيدن به توسعه در جوامع اسلامی است
کرمانشاه - امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: وقف یک پدیده مهم اجتماعی و فرهنگی در بین مسلمین است و از ابزارهای رسيدن به توسعه در جوامع اسلامی محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام و المسلمین محمد حجتی ظهر امروز در دیدار با جمعی از خیرین و واقفین کرمانشاهی اظهار داشت: اگر بخواهیم که به دنبال تاریخ وقف بگردیم، بی شک این سنت حسنه و عام المنفعه همسان با آغاز زندگی بشر بوده است، ولی اسلام به آن نظم، قانون و هدف بخشید.

امام جمعه موقت کرمانشاه با اشاره به اینکه وقف دارای ابعاد و زمینه های مختلفی است، گفت: کلمه وقف در اصطلاح لغوی به معنای ایستادن است ولی در فقه به معنای نگه داشتن یک دارایی است که باید در مسیر درست یعنی در راه خداوند هزینه شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وقف تنها به ملک و پول خلاصه نمی شود، بیان داشت: وقف بسیار فراگیرتر از آنچه است که ما می اندیشیم، گاهی وقف در تعلیم و تعلم است، گاهی در بحث خدمت رسانی است و گاهی هم در بحث دستگیری از فقرا و نیازمندان.

حجت الاسلام و المسلمین حجتی با تاکید بر اینکه وقف باعث ترقی جامعه اسلامی می شود، افزود: در قرآن کریم به سنت وقف بسیار تاکید شده است و از این سنت حسنه به عنوان انفاق و احسان، تعاون، صدقه و... در سوره های «آل ‌عمران»، «مزمل»، «بقره»، «مريم» و «كهف» نام برده شده است.

امام جمعه موقت کرمانشاه با اشاره به اینکه ترویج سنت وقف برای همه ما واجب عینی است، گفت: توسعه این سنت حسنه، حسنات بسیاری برای جامعه اسلامی به دنبال دارد که اولین آن از بین بردن فقر و نیازهای اقتصادی مسلمین است.

وی با اشاره به اینکه وقف در راه خدا باعث نزدیک شدن دلهای مومنین به همدیگر می گردد، ابراز کرد: زمانی که کسی از اموال و وقت خود می گذرد و آن را تحت عنوان وقف در راه خدا و اسلام هزینه می کند، همین کار زمینه ساز برادری و اخوت بیشتر می شود، لذا بازخورد وقف تنها در مسایل مادی خلاصه نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حجتی گفت: بنابراین به طور خلاصه و البته جامع می توان گفت که وقف یک پدیده مهم اجتماعی و فرهنگی در بین مسلمین است و از ابزارهای رسيدن به توسعه در جوامع اسلامی محسوب می گردد.

امام جمعه موقت کرمانشاه با انتقاد از اینکه رسانه ها به مقوله وقف کمتر می پردازند، بیان کرد: بی شک آثار وقف به حدی در جامعه اسلامی تاثیرگذار است که اگر به خوبی این تاثیرات را متوجه شویم خود اصحاب رسانه به سمت توسعه و نشر وقف در جامعه به صورت خودجوش خواهند آمد.

این استاد حوزوی در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه ممتاز خیرین و واقفین استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه کرمانشاه در بحث وقف جایگاه خوبی در کشور دارد، تا جایی که بزرگترین موقوفه ایران به نام موقوفه مرحوم آیت الله «کرکوکی» با 23 هزار رقبه در شهر کرمانشاه قرار گرفته است./1400//210/خ

ارسال نظرات