۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۶۶۶۵۱۶
تحلیل؛

قاتل واقعی معلم فرانسوی کیست؟

قاتل واقعی معلم فرانسوی کیست؟
نوشته آتی ترجمه‌ مقاله‌ای به قلم "احسان الفقیه" نویسنده و تحلیلگر اردنی روزنامه القدس العربی است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، درپی ترور معلم فرانسوی اهانت کننده به پیامبر اسلام (ص)، "احسان الفقیه" نویسنده و تحلیلگر اردنی در مقاله ای تحت عنوان "قاتل واقعی معلم فرانسوی کیست؟"، به این موضوع پرداخته است:

علیرغم ظلم گسترده ای که اشغالگران فرانسوی از 1798م تا 1801م  در حق مردم مصر روا داشتند، اما پس از کشته شدن کلبر، ژنرال فرانسوی به دست سلیمان الحلبی، فرانسوی ها مردم مصر را بخاطر جرم آن جوان سوری مؤاخذه نکردند و اقدام او را به تروریسم اسلامی نسبت ندادند.

شاید ژنرال های آن زمان متمدن تر از مکرون، رئیس جمهور کنونی فرانسه بودند، که بلافاصله پس از ترور معلم اهانت کننده به پیامبر (ص) به دست یک جوان مسلمان، آن را تروریسم اسلامی دانست.

این جنایت، اگرچه در واکنش به اهانت به پیامبر صورت گرفته، اما هر مسلمانی آن را از دو جهت محکوم می داند؛ اول آن که فرد مسلمان می داند مجازات جنایتکار به عهده دستگاه حاکم است و الا جامعه دچار آشوب و هرج ومرج می شود. دوم آن که چهره اسلام و مسلمانان را تخریب می کند، اقلیت های مسلمان فرانسه را دچار دردسر می کند و بهانه به دست مکرون و دولتش می دهد تا آن ها را هرچه بیشتر در فشار و تنگنا بگذارند.

اکنون این احتمال مطرح است که جنایت مذکور، با هدف تشدید اقدامات محدودکننده علیه مسلمانان فرانسه و تعقیب آن ها و مبارزه با وجود اسلام در این کشور، از پیش برنامه ریزی شده بوده است.

پرسش این است: آیا مسؤول قتل این معلم، آن جوان 18 ساله است که احساسات دینی او را به ارتکاب این اقدام واداشت؟ بله درست است؛ او بود که این جنایت را انجام داد، اما عامل اصلی این جنایت، و هر جنایت مشابه دیگر، رئیس جمهور مکرون است که سخنرانی ها و اظهارات خصومت آمیز علیه اسلام و مسلمانان دارد و آشکارا تصریح می کند کاریکاتورهای اهانت آمیز در چارچوب آزادی بیان قرار می گیرد. و با عدم انتقاد از اقدام مجله «شارلی ابدو» در بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر، در مقابل احساسات دو میلیارد مسلمان را ایستاد. این نادیده گرفتن احساسات 6 میلیون مسلمان در فرانسه، نوعی حماقت سیاسی است که راه را برای افراط گرایی و خشونت هموار می کند.

مکرون از اهانت به پیامبر در چارچوب آزادی بیان سخن می گوید درحالی که کاملا می داند مسلمانان فرانسه این اظهارات او را بهانه برای اهانت به مسیح یا موسی علیهما السلام  قرار نخواهند داد؛ چرا که تقدیس همه پیامبران جزئی از ایمان فرد مسلمان محسوب می شود.

حال اگر یک مسلمان جاهل به همین بهانه به حضرت مسیح اهانت کند و در مقابل مسیحیان نیز در واکنش به اهانت کنندگان به دینشان عکس العمل نشان دهند؛ در این صورت چه کسی مسؤول است؟ آن مسلمان که اقدام خود را در چارچوب آزادی بیان می داند؟ یا آن مسیحی که در دفاع از دین خود عکس العمل نشان داده؟ از همین رو قاطعانه می گویم: مکرون به آتش افراط و تروریسم دامن می زند.

مکرون باید از سوء استفاده سیاسی با برگه اسلام هراسی دست بردارد؛ زیرا زیان و پیامدهای آن بسیار بیشتر از منافعی است که امید به آن بسته است. او باید بر مبنای "تروریسم دین ومذهب ندارد" رفتار کند وگرنه باید حملات به مساجد و زنان محجبه در فرانسه را نیز "تروریسم مسیحی " بدانیم. بنابه اعلام دیدبان مبارزه با اسلام هراسی در فرانسه، سال 2019 شاهد افزایش شدید حملات علیه مسلمانان در مقایسه با سال پیش از آن بوده و تعداد 154 حمله به مسلمانان در این سال رخ داده است، آیا مسلمانان فرانسه این اقدامات را به عنوان تروریسم مسیحی علیه مسلمانان تبلیغ کردند؟

مکرون باید با چنین حوادثی براین اساس تعامل کند که یک پناهنده روسی یک شهروند فرانسوی را کشته است، نه این که یک مسلمان یک مسیحی را کشته است. اظهارات تحریک آمیز رسمی از جانب سران فرانسه علیه احساسات مسلمانان، راه را برای خشونت و تروریسم باز می کند.

در گستره فراتر، نخبگان فرهنگی، سیاسی و رسانه ای جهان اسلام و همه کسانی که خواهان صلح و ثبات در تمام جهان هستند، باید خواستار وضع قانون بین المللی در تحریم هرگونه اهانت به پیامبران، مقدسات  و نمادهای دینی شوند تا از چنین آشوب هایی که زیر چتر آزادی بیان به پا می شود و اقدامات خصومت و خشونت آمیز درپی دارد جلوگیری به عمل آید.

ارسال نظرات