۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۶۶۶۵۴۳
گزارشی از دلایل افزایش بازی‌های رایانه‌ای خشن؛

افزایش سواد رسانه‌ای تنها راه حفظ حریم خانواده

افزایش سواد رسانه‌ای تنها راه حفظ حریم خانواده
در جهان امروزی شاهد تحولات بسیاری هستیم و بشر قرن حاضر در تمامی ابعاد زندگی دچار تغییرات والبته چالش‌های فراوانی است که گویا هنوز راه و چاره‌ای برای آن ندارد.

به‌گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در جهان امروزی شاهد تحولات بسیاری هستیم و بشر قرن حاضر در تمامی ابعاد زندگی دچار تغییرات والبته چالش‌های فراوانی است.

باوجود توسعه علم و دانش و به تبع آن آسان شدن شرایط زندگی، اما اتفاقاتی در جهان پیرامونی ما می‌گذرد که نشان می‌دهد هنوز انسان عصر حاضر با مشکلات فرهنگی و اجتماعی فراوانی دست به گریبان است و برای حل آن‌ها نیز راه و چاره‌ای ندارد.

در این میان متولیان فرهنگی و سیاستگذاران حوزه‌های مختلف اجتماعی در غرب نیز با وجود شعارهای رنگارنگی که نسبت به آزادی انسان و قدرت انتخاب و اختیار او می‌دهند، اما خود در مواقعی در برابر چالش‌های خود‌ساخته سکوت کرده و با ترس به آنچه خود ساخته‌اند نگاه می‌کنند.

یکی از این فضاها بازی‌های رایانه‌ای است که به خاطر علاقه‌مندی ویژه نسل جوان و کودکان به آن، به یکی از پرچالش‌ترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی جهان تبدیل شده و هر ازگاهی از لابه‌لای خبرهای رنگارنگ آن، اتفاقات ناگوار و بعضا وحشتناکی به گوش می‌رسد.

بعد از تولد برخی بازی های خشن و خطرناک و در عین حال کشنده این سال‌ها که نهنگ آبی آخرین دستاورد آن بود، این روزها خبر از بازی خطرناک دیگری به نام «مومو» است که کودکان را به خودکشی و مرگ تشویق می‌کند.

کار چالش «مومو» آزار و اذیت کودکان و تحریک‌شان به انجام دادن کارهای خطرناک است. عروسک مومو در واقع ژاپنی و یک زن ترسناک است که در پروفایل تماس گیرنده قرار می‌گیرد. عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست، پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم.» این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند.

بعد از این‌که «مومو» با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد، سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش برای انجام اموری خطرناک می‌برد. برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم.»

البته همان‌طور که اشاره شد این فقط اول کار است و می‌تواند به مراحل خطرناک وبه خودکشی کردن کودک و یا رساندن آسیب‌های جبران ناپذیر فیزیکی به کودکان برسد. تا به امروز گزارشاتی از کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، پاکستان، هند، مکزیک، فیلیپین، بریتانیا، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام شده که در آن مومو با کودکان آنجا ارتباط برقرار می‌کند و تحریک‌شان می‌کند تا کارهای خطرناکی مثل دیگرآزاری، خودزنی یا خودآزاری و کارهای خطرناک دیگری انجام دهند.

لازم است به این مورد اشاره کنیم که فعالیت موموها و پروفایل‌های آن‌ها تنها محدود به فیسبوک نیست و گزارشاتی منتشر شده‌اند که پیام‌های دریافتی از سوی مومو در واتساپ را نیز اعلام کرده‌اند. در عین حال، در بیشتر کشورهایی که گزارش فعالیت مومو در آن‌ها به گوش رسیده، پلیس و مدارس برای آموزش دادن کودکان و پدر و مادر آن‌ها در استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده‌اند.

در واقع آشنا شدن هر چه بیشتر کودکان با این شبکه‌ها از یک سو و تلاش برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر والدین از سوی دیگر، می‌تواند راهکار بهتری برای جلوگیری از خطراتی از این دست باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و راه‌های مقابله با آن با مهدی حق‌وردی، کارشناس بازی های رایانه ای گفت و گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می خوانید؛

وی در ابتدا با بیان این‌که این موضوع به اشتباه بازی نام گرفته و به نوعی چالشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است گفت: با توجه به این‌که هنوز مشخص نیست این مسئله تا چه اندازه مردم و خانواده‌های ما را درگیر کرده باشد و پلیس فتا باید در این خصوص اظهار نظر نماید؛ باید عنوان کرد که یکی از دلایل نگرانی خانواده‌ها نسبت به بروز این گونه اتفاقات نبود سواد رسانه‌ای و فضای مجازی است که موجب می‌شود افراد راه‌های مقابله با این‌گونه چالش‌ها را متوجه نباشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۳۲ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد و چیزی حدود ۹۳ دقیقه در شبانه روز به این بازی‌ها اختصاص داده می‌شود، بنابراین بخش مهمی از جامعه درگیر این بازی‌ها هستند و با توجه به شیوع کرونا نیز این زمان احتمالا افزایش یافته است.

به همین دلیل نیاز است تا نسبت به حضور در این فضا آگاهی لازم به خانواده‌ها داده شود. در این زمینه مقام معظم رهبری نیز در دیداری که با فعالان فضای مجازی کشور داشتند به موضوع ارتقای فرهنگ کاربری و فضای مجازی تأکید داشتند و به همین دلیل به نظر می‌رسد تنها راه مقابله با این‌گونه پیشامدها افزایش دانش در این زمینه باشد.

حق وردی با بیان این نکته که تهدیدات و فرصت‌ها در حوزه فضای مجازی وجود دارد تصریح کرد: تهدیدات این فضا به دلیل نبود دانش کافی می‌تواند خانواده‌ها را دچار اضطراب و سردرگمی کند، اما باید توجه داشت که این فضا منافع و فرصت‌هایی هم دارد که در صورت وجود اطلاعات لازم و پیش زمینه‌های مناسب می‌توان برای ارتقای سطوح مختلف زندگی از آن بهره برد.

ضمن این‌که والدیین هم باید به فرزندان خود در این زمینه آگاهی لازم را داده و از تهدیدات این فضا غافل نشوند. در عین حال متولیان فرهنگی کشور، نظیر آموزش و پرورش، مرکز ملی فضای مجازی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سایر بخش‌های مرتبط نیز باید از وظیفه نظارتی خود غافل نشوند و فضا را برای تولید و تکثیر بازی‌های نامناسب باز نگذارند.

این کارشناس بازی های رایانه ای در ادامه تأکید کرد: تحقق شبکه ملی اطلاعات و پلت فرم های بومی و بازی‌های دیجیتالی ملی کمک خواهد کرد تا کمتر مورد هجمه و آسیب بازی‌های وارداتی قرار بگیریم. بر این مبنا باید از بنیادها و نهادهای خصوصی و استارتاپ‌های فعال در این حوزه حمایت شود تا بتوانیم از این فضا به عنوان فرصت استفاده کنیم و دغدغه‌های خانواده ها را نیز کاهش دهیم./د102/ق

منبع:رسالت

ارسال نظرات