۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۶۶۶۶۹۳
حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری:

ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن شد

ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن شد
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: صلح، گزینه اول امام حسن(ع) در مقابل معاویه نبود، اما ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری در جمع طلاب در سخنانی، با اشاره به موضوع برداشت‌های ناصحیح از صلح امام حسن(ع) بیان کرد: صلح امام حسن برای آن حضرت مایه عظمت و برگ زرین افتخار تا دامنه قیامت است؛ ولی برای خواص بی‌وفا و نامردی که آن حضرت را در بحبوحه مبارزه تنها گذاشتند تا ابد لکه ننگ و داغ رسوایی است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: صلح امام حسن(ع)، گزینه الف امام حسن(ع) با معاویه نبود، اما ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن(ع) شد.

وی تصریح کرد: طرح الف امام (ع)، لشکرکشی صریح با چندین هزار نیروی مسلح به سوی معاویه بود؛ برای جلوگیری از سرکشی و پیشروی او، و برای انهدام کانون فسق و ظلم و فساد و مکر و پستی و زشتی.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان کرد: ولی وقتی آن حضرت با ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص خود مواجه شد از طرح الف دست برداشت و طرح ب را رقم زد یعنی تاکتیک مبارزه خود را از شیوه مستقیم نظامی به شیوه مبارزه نرم سیاسی تغییر داد، پس صلح امام حسن(ع) آشتی با معاویه نبود؛ مبارزه و درگیری و تقابل در قالبی دیگر بود.

وی خاطرنشان کرد: صلح امام حسن دست در دست معاویه گذاشتن و با او به صفا و صمیمیت خندیدن نبود، آغاز یک نبرد سیاسی سهمیگن و جدی بود که در نهایت از یک سو به شهادت امام حسن(ع) انجامید و از سوی دیگر پایه‌های حکومت امویان را متزلزل کرد و به فروپاشی این سلسله منتهی شد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: از امام مجتبی بیاموزیم که در موضع جنگ، مرد جنگ و در موضع صلح نیز مرد صلح باشیم، اگر در موضع صلح، جنگیدیم و در موضع جنگ، صلح کردیم، هر دو اشتباه است موضع جنگ «اشداء علی الکفار» است و موضع صلح «رحماء بینهم» و قرآن کریم موضع جنگ و صلح را به صراحت روشن کرده و دستور به مبارزه با طواغیت داده است.

وی با اشاره به آیه ۱۲ سوره توبه اظهار داشت: وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی‏ دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ و اگر پیمان‏هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به عیب جویی گشودند ، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [ نسبت به پیمان‏هایشان ] هیچ تعهدی نیست ، بجنگید تا بازایستند و بس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: همچنین در آیه ۷۶ سوره نساء می‌فرماید فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ پس با یاران شیطان بجنگید، باید توجه داشت صلح پایدار با از بین بردن بساط ظلم و فساد و درگیری با ظالمان و جنگ‌افروزان ایجاد می‌شود نه اینکه با سازش و مسالمت با دشمنان باشد.

وی افزود: اگر کسی به دنبال صلح و صفا و عدالت است باید با تمام قوا در مقابل بدی‌ها و بی‌عدالتی‌ها بایستد نه اینکه با سردمداران ستم و تبعیض و سرکشی درآمیزد و طرح رفاقت و بردگی بریزد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه  تصریح کرد: زمانی که مالک اشتر تا چند قدمی خیمه معاویه رسیده و تنها اندکی مانده که ریشه شرارت و پستی و فساد را بکند، سخن از صلح و آشتی و حکمیت خصوصا از سوی صاحبان قدرت و اعتبار، خیانت و بزدلی و نافهمی باشد آنجا موضع جنگ است نه اینکه موضع صلح به میان باشد.

وی بیان کرد: ما چهل و اندی سال پیش که به ظاهر هیچ قدرت نظامی و دفاعی و سیاسی و بین‌المللی نداشتیم در مبارزه با شیطان بزرگ پیروز شدیم امروز که به اندازه چهل سال قدرت و عظمت و صلابت ذخیره کرده‌ایم و مایه تحقیر و استخفاف دستگاه سلطه و نظام استکبار در جهان شده‌ایم نباید بترسیم و دم از سازش بزنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده عنوان کرد: اینجا جای ایستادگی و خروش است نه جای زوزه ضعف و زبونی کشیدن و ناله تسلیم برآوردن؛ باید از امام مجتبی (ع) بیاموزیم و در موضع ایستادگی و جنگ، دم از صلح نزنیم./998/د102/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
تحریف صلح امام حسن؛ پوششی برای پنهان کردن وادادگی‌هاست.
0
0