۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۶۶۷۳۷
استاد حوزه علمیه:

مذاکره با آمریکا خسارت محض است

مذاکره با آمریکا خسارت محض است
خراسان رضوی - سیرجانی با اشاره به عدم صلاحیت اظهار نظر افراد ترسو، گفت: افکار مطلع از تاریخ و آگاه به زمان باید در مورد تطابق شرایط امروز با سیره معصومین نظر دهند.

طاهره سیرجانی، استاد حوزه علمیه مکتب نرجس درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در مورد صحبت های اخیر رییس جمهوری در مورد صلح با دشمن مطابق با صلح امام حسن(ع)، گفت: حرکت اصلی انبیا برای هدایت، عدالت و تزکیه بوده است و در این مسیر گاه به کتاب و میزان که وسیله اصلی هدایت است و گاه به شمشیر و یا حدید احتیاج است.

اسلام هم دین مذاکره و نرمش و هم دین جنگ و اقتدار است

وی افزود: خداوند در آیه دوم سوره جمعه به آمدن پیامبران با کتاب و میزان برای تزکیه و تعلیم اشاره دارد و می فرماید:«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» اما به همین بسنده نشده، چون عده‌ای همواره هر حرف حقی را منکوب می‌کنند بنابراین در سوره 25 سوره حدید می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»    

سیرجانی بیان داشت: اسلام هم دین  رحمت، هم غلظت و شدت، هم مذاکره و نرمش و هم خشونت و اقتدار است اینجاست که ما نقش عقلانیت و ولایت را می‌توانیم درک کنیم چون شرایط زمان و مکان را بدون دخالت دادن هوای نفس و احساسات می تواند ببیند که زمان جنگ است یا زمان صلح؟ زمان مذاکره است یا زمان مقاومت؟ هر کدام از این‌ها هم باشد این‌ها باید در بستر عزت و در بستر عدالت باشد؛ اما چه کسی تشخیص می دهد؟ این تنها در تشخیص پیامبر(ص) امامان معصوم(ع) و فقیه جامع الشرایط به عنوان ولی جامعه است که تصمیماتشان باید با تدبیر همراه با شجاعت، مصلحت باشد؛ مصلحت همراه با ترس و مصلحت برای رسیدن به قدرت و ثروت نباشد.

ترسوها و کم اراده ها صلاحیت اظهار نظر در مورد نوع موضع گیری در برابر دشمن را ندارند

استاد مکتب نرجس اسلام رحمانی را همان اسلام سکولار خواند و گفت: در منظومه فکری اسلام و اهل بیت(ع) اسلام هم دین جنگ است هم دین صلح است؛ فقط صرف از اسلام رحمانی گفتن جز فریب و نیرنگ توسط دشمن و ایادی خود فروخته  نیست؛ دشمنان با استراتژی دوگانه سازی (اسلام دین جنگ یا صلح، عدالت و مصلحت یا ولایت ومصلحت، عبادت یا خدمت، و...) به دنبال ایجاد مغالطه هستند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امام حسن(ع) صلح کردند این یعنی ما همیشه باید صلح کنیم؟ هرگاه در شرایط سیاسی و اجتماعی حضرت مجتبی (ع) قرار گرفتیم ما هم باید صلح کنیم؛ اگر در شرایط امام صادق(ع) قرار گرفتیم باید تقیه کنیم. اما اگر در شرایط اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفتیم باز هم باید صلح کنیم؟ اگر در شرایط بدر و خیبر بودیم آیا باز هم باید صلح بکنیم؟

وی ابراز کرد: اینکه ما امروز در چه شرایطی قرار داریم و باید مبتنی بر سیره کدام معصوم عمل کنیم، از مباحث پیچیده علمی و تخصصی است که باید افکار مطلع از تاریخ و آگاه به زمان امروز در جمع تخصصی بدان بپردازند. اینجا جایی است که ترسو‌ها و کم ارادت‌های به اسلام نظرشان مسموع نیست.

سیرجانی با بیان این که در نظام اسلامی جنگ و صلح اصل نیست، گفت: نکته مهم اینجاست که اسلام و اصول، عزّت و عدالت اصل است و شرایط زمان و مکان در تصمیم گیری نقش مهمی دارند و مسؤولان و افرادی که به دنبال پذیرش مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی هستند اگر مبتنی برعزت و عدالت نباشد جز خسارت محض نیست.

تفاوت شرایط جمهوری اسلامی ایران با زمان امام حسن

استاد مکتب نرجس به تفاوت امروز با زمان امام حسن(ع) اشاره و بیان داشت: حقیقت شرایط مذاکره مجدد با آمریکایی ها با شرایط  و وضعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان که از قدرت و شوکت برخوردار است و این که جوانان این مرز و بوم با ایمان قوی خود نیروهای آمریکایی را در خلیج فارس به زانو درآوردند و همچنان تحرکات دشمن را در نطفه خفه می کنند کاملا با شرایط امام حسن(ع) متفاوت است.

وی افزود: نداشتن یار، فرار فرماندهان لشکر، رشوه معاویه و پیوستن عبید الله بن عباس به معاویه  از جمله شرایط امام حسن(ع) بود، صلح با معاویه سخت‌ترین گزینه‌ای بود که امام حسن(ع) آن را انتخاب کرد بنابراین صلح امام با معاویه در تاریخ اسلام یک استثناء ناشی از شرایطی بود که امام در آن قرار گرفته بود، به بیان دیگر صلح با معاویه، حکم کلی و قابل تعمیم نیست که بتوان آن را در سایر مقاطع تاریخی به کار بست.

سیرجانی بیان داشت: امروز در جمهوری اسلامی ایران، نه امام جامعه اسلامی تنها مانده است و نه ایمان مردم را بر افول و سراشیبی نهاده است. با وجود بیش از چهل سال تحریم و تهدید و فشار، آحاد مردم همچنان پای نظام و رهبری ایستاده‌اند و پشت نظام را خالی نکرده‌اند، کسانی که از ظرفیت های درون کشور غافل اند دل در گرو بیرون از کشور دارند که ریشه در ضعف آنها نسبت به درون کشور است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: مردادماه بود که پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. حال کدام انسان عاقلی با دشمنی که در حال شکست است مذاکره و صلح می‌کند؟! آیا این مذاکره چیزی جز آوانس دادن به دشمن نیست؟! آیا اگر امام حسن(ع) امروز در جامعه اسلامی بود، باز با دشمن صلح و مذاکره می‌کرد؟! قیاس صلح امام حسن با معاویه و مذاکره با آمریکا یک مقایسه باطل است.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک اسلام‌شناس برجسته در مواجهه با کسانی که می‌خواهند صلح امام حسن(ع) با معاویه را مستمسکی برای مذاکره و سازش با آمریکا قرار دهند تأکید می‌کنند: «عده‌ای در قضیه مذاکره و مسئله مذاکره سهل‌انگاری می‌کنند، سهل‌اندیشی می‌کنند، مطلب را درست نمی‌فهمند. حالا بعضی‌ها ‏بی‌خیال‌اند - بی‌خیالان جامعه، که هرچه پیش بیاید برایشان اهمیتی ندارد، مصالح کشور از بین برود، منافع ملی نابود بشود - که ‏حالا با آن‌ها کاری نداریم، اما بعضی بی‌خیال هم نیستند لکن سهل‌اندیشند، عمق مسائل را نمی‌فهمند. وقتی صحبت مذاکره می‌شود، ‏می‌گویند آقا شما چرا با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌کنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره کرد. ‏خب این‌ها نشان‌دهنده سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده نرسیدن به عمق مسئله است. ‏این‌جور نمی‌شود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمی‌شود به مصالح کشور رسید. اولاً ‏امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف می‌زند، او را نصیحت می‌کند؛ بحث مذاکره به معنای امروزی نیست؛ ‏مذاکره امروزی یعنی معامله، یعنی یک‌چیزی بده، یک‌چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله می‌کرد که یک‌چیزی بده، ‏یک‌چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله می‌کرد که یک‌چیزی بده یا یک‌چیزی بگیر؟ [هدف] این بود؟ تاریخ را این‌جور ‏می‌فهمید؟ زندگی ائمه را این‌جور تحلیل می‌کنید؟»

سیرجانی مقاومت را تنها راهکار در شرایط امروز دانست و گفت: شرایط امروز ما با آمریکا شبیه شرایط امام حسین(ع) با یزید لعنت الله علیه  است، نه امام حسن(ع) با معاویه و  تنها راه شرایط امروزمان مقاومت است./864/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات