۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۶۶۷۴۹

شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ

شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ
انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ، نوشته جواد ملایی پورقرجه داغی را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت ساگرد شهادت شهید مصطفی خمینی کتابی در زمینه زندگی این شخصیت خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

شهید آیت الله حاج آقا مصطفی از شخصیت های برجسته و کم نظیر جهان اسلام بود که در عرصه علم و عمل و جهاد و اجتهاد به قله های بلند کمال دست یافت. او عالمی اندیشمند و ژرف نگر بود که به کمک اندیشه و خرد ناب، راه را از بی راه باز می شناخت و هیچ گاه در تاریکی ها و بر سر دوراهی ها، حیران نشد. او راه امام خمینی رحمه الله را با چراغ خرد از ده ها راه که فرارویش بود، بازشناخت و آن را شفاف ترین و راه گشاترین آن ها یافت.

شهید حاج آقا مصطفی خمینی در علوم معقول و منقول، مانند: فقه، اصول، تفسیر، رجال، فلسفه، عرفان و... از جامعیت ویژه ای برخوردار بود. افزون بر جامعیت در دانش، ویژگی های برجسته اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و سیاسی، وی را الگوی کمال یافته همگان ساخت. او عالمی سیاست مدار، دیده بانی تیزنگر و دشمن شناسی چیره دست و به فرموده امام خمینی رحمه الله، امید آینده اسلام بود. او به اسلام ناب می اندیشید و هیچ گاه در این راه از پای فرو ننشست تا آن جا که خود را تقدیم جانان کرد و ره پرافتخار شهادت را پویید.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ، نوشته جواد ملایی پورقرجه داغی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ، در 10 فصل تدوین شده است.

فصل اول: عنوان فصل نخست این کتاب ویژگی‌های فردی، است. عناوین این فصل: اصالت خانوادگی، ولادت، دوران کودکی و نوجوانی، ازدواج.

فصل دوم: ویژگی‌های شخصیتی، عنوان دومین فصل این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های خانوادگی، ویژگی‌های اجتماعی.

فصل سوم: شخصیت علمی، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل: آغاز تحصیلات، تحصیلات حوزوی، مقام علمی، ویژگی‌های تدریس، استادان، شاگردان، آثار و نگاشته‌ها، معرفی برخی آثار.

فصل چهارم: اندیشه‌ها، عنوان فصل چهارم این کتاب است. عناوین دیگر عبارت است از: اندیشه کلامی، هدف نهایی از دانش اندوزی، اندیشه فرهنگی، بینش سیاسی.

فصل پنجم: فصل پنجم این کتاب با عنوان زندگی سیاسی، مشخص شده است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: فعالیت سیاسی از آغاز تا قیام 15 خرداد 1342، فعالیت سیاسی از قیام 15 خرداد تا واقعه کاپیتولاسیون، فعالیت سیاسی از واقعه کاپیتولاسیون تا دستگیری، آزادی مشروط و اقامت چند روزه در قم، تبعید به ترکیه، تبعید به عراق، سکونت در نجف اشرف و ادامه فعالیت سیاسی، فعالیت در ایام حج، برخورد با حزب بعث عراق و دستگیری در نجف اشرف، موضع‌گیری سیاسی، ارتباط با خواص و پیوند با نیروهای‌مبارز ایران، عراق‌ودیگر کشورها.

فصل ششم: شهادت، فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: خواب شگفت‌انگیز، پرواز به سرای جاودان، انتشار خبر شهادت و تعطیلی حوزه علمیه نجف اشرف، اشک ریختن امام خمینی رحمه‌الله با مرثیه اهل بیت علیهم‌السلام، نظر پزشک و پیشنهاد کالبد شکافی، دلداری دادن به مادر داغدیده و همسر مصیبت زده، شام غریبان، تشییع جنازه و خاک‌سپاری، وصیت‌نامه، بازتاب‌های شهادت، اهداف رژیم شاه از شهادت حاج آقا مصطفی.

فصل هفتم: فصل هفتم این کتاب با عنوان پی‌آمدهای شهادت، تدوین شده است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: گسترش نفوذ و محبوبیت امام خمینی رحمه‌الله، تثبیت رهبری امام خمینی رحمه‌الله، آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی رژیم شاه، بیداری روز افزون مردم و حضور در صحنه، زمینه سازی قیام 19 دی مردم قم، سرعت یافتن روند انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان نیروهای مخالف رژیم شاه، اثرگذاری در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان.

فصل هشتم: شهید مصطفی خمینی رحمه‌الله در نگاه بزرگان، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل: امام خمینی رحمه‌الله، مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی رحمه‌الله، آیت اللّه حاج سید رضا بهاء الدینی رحمه‌الله، آیت اللّه حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی «دام ظله»، آیت اللّه احمد جنتی «دام ظله»، آیت اللّه شیخ جعفر سبحانی «دام ظله»، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی «دام ظله».

فصل نهم: برگزیده ادب فارسی، عنوان فصل نهم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: متون ادبی، اشعار.

فصل دهم: آخرین فصل این کتاب با عنوان همراه با برنامه‌سازان، تدوین شده است. عناوین دیگر این فصل: پیشنهاد کلی (بایدها و نبایدهای کلی برنامه‌سازی)، پیشنهادهای برنامه‌ای و موضوع‌های برنامه‌سازی، پرسش‌های مسابقه‌ای، پرسش‌های مردمی، پرسش‌های کارشناسی.

برشی از کتاب

در کتاب شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ، در صفحه 56 و 57 درباره فعالیت سیاسی از قیام 15 خرداد تا واقعه کاپیتولاسیون، مصطفی خمینی این مطالب نگاشته شده است:

پس از دستگیری امام خمینی رحمه الله در 15 خرداد 1342، رژیم شاه چنین می پنداشت که نهضت اسلامی رو به آرامی و سکوت خواهد گذاشت و خروش مردم در گذران زمان خاموش خواهد شد، ولی حاج آقامصطفی با گردآوردن مردم، فشار افکار عمومی برای آزادی امام خمینی رحمه الله را روز به روز بیش تر کرد و در نهایت، اسباب آزادی امام رحمه الله را فراهم آورد.

مرحوم حاج سید احمد خمینی درباره نقش شهید حاج سید مصطفی خمینی در قیام مردمی 15 خرداد و پیش از آن چنین گفته است:

در آغاز مبارزات، بسیاری از مسئولیت های پخش اعلامیه ها و رساندن اخبار به امام رحمه الله و گرفتن اعلامیه ها و تشکل دوستان از سراسر کشور و به طور کلی مسایل حساس مبارزه به دست ایشان [شهید سید مصطفی خمینی رحمه الله ] انجام می گرفت. همیشه سعی می کرد که واقعیات را به امام رحمه الله برساند که امام رحمه الله در فرصت مناسب تصمیمات لازم را در زمینه های مختلف اتخاذ فرمایند.

در واقعه تاریخی 15 خرداد، ایشان به صحن مطهر رفته و در آن جا سخنرانی می کنند که آن سخنرانی باعث اجتماع زیاد مردم و در نتیجه بروز حوادث بعد از آن می گردد و در هنگامی که امام را از زندان به خانه محصوری در تهران منتقل کردند، من به اتفاق ایشان به تهران آمده و خدمت امام رحمه الله رسیدیم که شهید حاج آقامصطفی رحمه الله در اولین برخورد سؤال کردند که حالا تکلیف چیست؟ و ما باید از همین امروز شروع کنیم که مردم دلسرد نشوند و فکر نکنند که قضیه تمام شده است.

به دنبال حمله وحشیانه دژخیمان و مأموران رژیم شاهنشاهی به مدرسه مبارکه فیضیه در دوم فروردین 1342، امام خمینی رحمه الله اعلامیه ای صادر کرد و در آن، این اقدام مذبوحانه را محکوم، رژیم را رسوا و آمادگی خود را برای شهادت اعلام کرد.

رژیم پهلوی که دریافته بود امام در افشاگری، شخص شاه را نشانه رفته است، درصدد چیدن توطئه ای علیه امام برآمد و به منظور احضار وی به دادسرای قم، به پرونده سازی علیه امام اقدام کرد. زمانی که مأمور ابلاغ برای تسلیم احضاریه به بیت امام مراجعه کرد، در تماس با حاج آقامصطفی، مأموریت خود را برای او بازگو کرد و ملاقات با امام رحمه الله را از وی خواستار شد تا بدین وسیله احضاریه را به امام تسلیم کند.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «شهید مصطفی خمینی در نگاه تاریخ» را در قطع رقعی و 145 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات