۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۶۶۸۳۷

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس+تصاویر

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس+تصاویر
فارس - مدیر حوزه علمیه سراسر کشور طی سفر به شیراز عملکرد و مشکلات حوزه علمیه شیراز را بررسی و در همایش حوزه انقلابی-حوزه منتظر به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از فارس، مدیر حوزه علمیه سراسر کشور طی سفر یک روزه به شیراز عملکرد و مشکلات حوزه علمیه شیراز را مورد بررسی و در برنامه مختلف ار جمله در همایش حوزه انقلابی-حوزه منتظر شرکت و به سخنرانی پرداخت.

در ادامه به گزارشی از سفر و برنامه های آیت الله اعرافی در شیراز اشاره می کنیم که با هم می خوانیم:


آیت الله اعرافی در جلسه شورای مدیران حوزه علمیه فارس:

حوزه باید مطالبه گر و پاسخگوی نیازها متناسب با دنیای امروز باشد


مدیر حوزه های علمیه کشور، حوزه را مطالبه گرِ شجاع و حکیم دانست و گفت: حوزه باید هم مطالبه گر حکیمانه و شجاع و هم پاسخگوی نیازها نه براساس احساس، بلکه متناسب با دنیای امروز باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه مدیران حوزه علمیه فارس که در سالن شهید قدوسی شیراز برگزار شد، اظهار داشت: حوزه به عنوان نهادی که باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و ضمن اینکه مطالبه گر است حتما پاسخگوی مسائل مردم و جامعه باشد.

وی در ادامه حوزه را مطالبه گر شجاع و حکیم دانست و اضافه کرد: حوزه باید هم مطالبه گر حکیمانه و شجاع باشد و هم پاسخگوی نیازها نه بر اساس احساس، بلکه متناسب با دنیای امروز باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه این را می داند و باید توجه کند که وضع امروز با روزگارهای پیشین تفاوت هایی را پیدا کرده است، بیان کرد: رشد علمی ما در منطقه بسیار عالی است، یعنی اینکه جامعه علمی ما گسترش پیدا کرده است؛ در خصوص تنوع رشته ای اکنون چند هزار رشته و گرایش در کشور وجود دارد که از افتخارات انقلاب است.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

وی، علوم انسانی را مورد توجه قرار داده و عنوان کرد: اکنون جمعیت چند صد هزارنفری دانشجویان و اساتید عزیز دانشگاهی ما در حوزه علوم انسانی کار می کنند و حوزه علوم انسانی و فلسفی حوزه ای است که اندیشه های مختلف از مکاتب فکری بشری و الهی وارد منظومه فکری کشور می شود و دانشمندان و علمای حوزه علمیه پالایش و تحقیق پیرامون آنها را وظیفه خود می‌دانند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش معدل ورودی حوزه های علمیه اشاره و بیان کرد: عقیده ما این است که معدل ورودی حوزه باید حداقل ۱۸ باشد، چرا که پاسخ گویی به این دنیا و تزکیه نفوس و ارتقای معرفتی جامعه امروز قابل قیاس با سابق نیست و کیفی گزینی در پذیرش حوزه‌های علمیه به معنای شناسایی متقاضیان مستعد، با انگیزه الهی و توانمند در عرصه های علمی، تربیتی، تهذیبی و... است.

وی در ادامه بیان داشت: تدوین سند ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله رقم خورده که کار بسیار مطلوبی است، البته در حوزه استان هم باید سند برنامه ۵ ساله تدوین شود؛ حدود ۱۰۰ طرح کلان داریم که یکی از آن رشته درختواره است که ۴۰۰ رشته گرایش برای آن تعریف شده که بخشی از آن فقه معاصر است.

 


آیت الله اعرافی در همایش حوزه انقلابی_حوزه منتظر شیراز:

از فقه سنتی و اجتهاد اصیل صیانت می کنیم


مدیر حوزه های علمیه کشور در همایش «حوزه انقلابی_حوزه منتظر» گفت: حوزه انقلابی باید بداند که توقف در فرایند های علمی گذشته کافی نیست و با همه وجود از فقه سنتی و اجتهاد اصیل دفاع می کنم، اما مبادا فکر کنیم توقف در گذشته کافی است.

آیت الله علیرضا اعرافی، در همایش حوزه انقلابی_حوزه منتظر که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ماه ربیع الاول اظهار داشت: یاد و خاطره همه بزرگان، شهدا و علمای استان فارس را گرامی می داریم.

وی در ادامه با تصریح اینکه علمای بزرگی در این استان درخشیدند، اضافه کرد: از برگزار کنندگان این همایش که آن را به صورت منطقه ای برگزار کرده اند و همچنین در صدد برگزاری همایش به صورت ملی هستند، تشکر می کنم.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در طول بیش از ۱۰۰۰ سال هیچ گاه چراغ حوزه خاموش نشده است، فراز و فرود های بسیاری تجربه کرده، اما این استان از قرن دوم تاکنون گام به گام با علم و دانش و اندیشه پیش رفته است، همواره مهد حوزه بوده است، در مقاطعی شیراز به قله های بلند علمی و معرفتی و حوزی رسیده است و از درون این مدارس نورانی و حوزه های علمیه، چهره هایی به قله های علم، حکمت و تفسیر و فقاهت الهی رسیده اند، که سند بزرگ افتخار برای حوزه شیراز و مردم آن است.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

وی عنوان کرد: این مردم شیراز بودند که پیشتیبان کاروان علم و اندیشه و ادب و حکمت و هنر بودند، در دوره های متاخیر در کنار این پرونده نورانی، درخشش مراکز علمی و دانشگاهی بر رونق علمی این شهر و استان افزوده است، ما به عنوان حوزه، قدر دانشگاه را هم می دانیم، برای دانشگاه به عنوان یک بال ذی قیمت علم و دانش کشور ارزش قائل هستیم؛ امیدواریم این دو بال در تعالی این شهر و دانش استان و کشور و گفتمان انقلاب اسلامی به حرکت درآیند و با همبستگی آنان شاهد پیشرفت باشیم.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: آن گاه که از حوزه انقلابی سخن به میان می آوریم دو معنا از آن می توان تصور کرد، برای اینکه حوزه انقلابی یک معنای عام تاریخی و یک معنای خاص روزگار دارد، مگر می شود حوزه به عنوان مدافع مردم و اندیشه های الهی از روحیه فداکاری، ایثار و دور اندیشی تهی باشد.

وی ادامه داد: در مسیر تاریخی حوزه این خط مستقیم در گذر تاریخ با اخلاص و شجاعت و نترسیدن، مجاهدت در راه خدا آمیخته و عجین بوده است، سلسله نورانی شهدای فضیلت که نام بخشی از آنان در شهدا و فضیله مرحوم علامه امینی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد: هنگامی که در پرونده تاریخی، نام شهیدین را مشاهده می کنیم، می شود گفت حوزه انقلابی نبوده است؟ در عصر ما با طلوع انقلاب اسلامی، انقلابی بودن معانی اخصی پیدا کرده است و مقام معظم رهبری می فرمایند حوزه عصر انزوا و حوزه عصر انقلاب، از این رو ذات حوزه انقلابی است.

وی در ادامه بیان داشت: امام اسطوره شجاعت در قرن های متمادی است؛ مانند امام پیدا نمی شود، روح شجاع امام همه مخاطره ها را پشت سر می گذاشت؛ حوزه انقلابی باید این درس را از امام بیاموزد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در عصر انقلاب اسلامی، حوزه باید همه آن ممیزات پیشین را صیانت کند، اما باید بر پرونده خود شاخص های جدیدی بیفزاید.

وی به ویژگی های حوزه انقلابی، حوزه مترقی، دلیر و شجاع اشاره کرد و بیان داشت: اولین ویژگی یک حوزه عمیق و انقلابی آن است که دانش بنیان و در پی تولید علم، فکر و اندیشه است.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

آیت الله اعرافی عنوان کرد: قبل از یک صد سال اخیر که دانشگاه شکل گرفت، مدارس دینی ما پایگاه همه علوم و دانشگاه بشری بودند و علامه حلی ها، خدمات بسیاری را به بشریت ارائه دادند، لذا طلاب باید به خود افتخار کنند، چرا که در مرکزی تحصیل می کنند که نه تنها به شیعه، بلکه به کل عالم خدمت علمی کرده است.

وی تاکید کرد: حوزه انقلابی باید مجد و عظمت تاریخی عینی و دانشی خود را صیانت کند، این امر امروز ما را تهدید می کند، نباید به صورت تحصیل کرده های سطحی بار بیاییم؛ حوزه انقلابی باید بداند که توقف در فرایند های علمی گذشته کافی نیست و با همه وجود از فقه سنتی و اجتهاد اصیل دفاع می کنم، اما مبادا فکر کنیم توقف در گذشته کافی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که هم از اصالت کهن صیانت می کند و هم در سکوهای نو حضور به هم می رساند؛ حوزه ای که شهید مطهری، شهید صدر و چهره هایی از این دست وارد قلمرو های نو می شوند و حرف های جدید می آورند و از منابع کتاب و سنت به نیاز ها پاسخ می دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در ۱۶ حوزه دانشی به ۴۰۰ رشته گرایش رسیده ایم، اما کم است، شما طلاب جوان و اساتید این قلمرو ها و آفاق وسیع فقه، کلام و ... را باید فتح کنید؛ این مشخصه طلاب است.

آیت الله اعرافی، اخلاقی و معنوی بودن را یکی دیگر از ویژگی های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: حوزه انقلابی اخلاق منهای اجتماعی ندارد، بلکه اخلاص، ایثار و تقوا را دارد.

 


آیت الله اعرافی در جلسه کمیته عالی وقف حوزه علمیه فارس:

وقف عنصری مهم در تأمین عدالت اجتماعی است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اگر نهاد وقف در کشور ما آن‌طور که بایسته است مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، یک عنصر مهم در تامین عدالت اجتماعی در جامعه است و همینطور برای ارتقاع سطح فکری جامعه نیز حائز اهمیت است.

آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته عالی وقف حوزه علمیه استان فارس که در سالن شهید قدوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه باید منظرهای جدی در استانی که از این سابقه بلند و جایگاه رفیع برخوردار است، تقویت شود، اظهار داشت: باید خود را وام‌دار مردم شریف بدانیم که پیشگام حرکت خیر هستند.

وی با بیان اینکه وقف در منظومه اندیشه کلامی فقهی، کلامی و اخلاقی اسلام جایگاه رفیع و ممتازی دارد، اضافه کرد: همچنین در اندیشه دینی و در اندیشه بشری یک وجه مشترکی وجود دارد که در تاریخ سابقه دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه ما نیز در اندیشه های مذاهب اسلامی و ادیان الهی و هم در سنت های بشری شاهد مقوله ای هستم که در فقه آن را وقف می دانیم، عنوان کرد: بسیاری از نهاد های حوزه سلامت، بهداشت، فرهنگ، امور اجتماعی، اخلاقی و معنوی به مقوله وقف به عنوان یک نهاد پایدار و دیرین وابسته هستند .

وی خاطرنشان کرد: اگر نهاد وقف در کشور ما آنطور که بایسته است مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، یک عنصر مهم در تامین عدالت اجتمای در جامعه است، و همین طور برای ارتقاع سطح فکری جامعه نیز حائز اهمیت است.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

آیت الله اعرافی بیان کرد: اگر ظرفیت موجود را احیا کنیم و همه به کمک بیایند می تواند عدالت اجتماعی را تامین کنند، فقر را بزداید، مراکز علمی و دینی را به نقطه های خوبی در اداره خود برساند، البته ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک آن را برطرف کرد.

وی مطرح کرد: معتقدیم وقف باید نهاد آموزش و پروش، دانشگاه و حوزه را به قله های بلند برساند، اقداماتی هم برای آموزش و پرورش که از جایگاه بالایی برخوردار است انجام شده اما برای تحقق آن وضع فعلی و بودجه فعلی کافی نیست، همچنین اگر بخواهد سند تحول محقق شود پشتوانه قوی بودجه ای در نهاد کشور و هم بخش مردمی از جمله وقف داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ذات حوزه را خادم مردم دانست و بیان داشت: هر جایی که حوزه حضور داشته باشد، ایمان و اخلاق قوی تر خواهد بود و هم آسیب نیز کمتر است.

وی افزود: حوزه های علمیه، اسناد راهنمای یک الی دو دهه را برای خود تعیین کرده اند، برنامه ۵ ساله دارند، و ده ها طرحی که اجرای آن به استان ها واگذار می شود، درس های خارج، رشته های تخصصی، رشته های متنوعی که می تواند گره از آسیب های اجتماعی باز کند از جمله این طرح ها است که مهیا شده اما نیازمند منابعی است که بتواند کار کند، نتیجه آن به مردم نیز باز می گردد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد، حوزه و آموزش و پرورش باید تقویت شود، این استان باید یک مجتمع تخصصی حوزوی داشته باشد که از ۴۰۰ رشته گرایش که تعریف شده ۲۰ تا ۳۰ رشته در آن اجرایی شود.

 

دیدار آیت الله اعرافی با نماینده ولی فقیه در استان فارس

آیت الله اعرافی در ابتدای سفر خود به شیراز با آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس دیدار و گفت وگو کرد.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

 

 

دیدار با خانواده شهید شهید طلبه شیرازی

آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه سراسر کشور در ادامه سفر با خانواده شهید طلبه شیرازی دیدار کرد.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

 

 

زیارت و حضور آیت الله اعرافی در حرم مطهر شاهچراغ

همچنین آیت الله اعرافی به همراه آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و حجت الاسلام و المسلمین میمندی مدیر حوزه علمیه فارس در حرم مطهر شاهچراغ حضور و زیارت کردند.

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

 

گزارشی از سفر یک روزه آیت الله اعرافی به استان فارس

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات