۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۶۶۸۸۷
از سوی خبرگزاری رسا؛

پرونده تحلیلی «نسل کشی خاموش» منتشر می‌شود

پرونده تحلیلی «نسل کشی خاموش» منتشر می‌شود
پرونده تحلیلی نسل کشی خاموش با موضوع بررسی سقط جنین در ایران از سوی خبرگزاری رسا منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نرخ زاد و ولد و مرگ و میر یکی از نکات کلیدی در مسأله جمعیت است. موضوع سقط جنین یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت به شمار می‌رود و بر اساس آمار یک سوم نوزادان ایرانی قبل از تولد سقط می‌شوند که این امر ناشی از تفکرات غلط در جامعه، نا آگاهی و یا تشخیص‌های نادرست پزشکی است چراکه گاهی خانواده‌ها مشکلی برای فرزندآوری ندارند اما با تشخیص غلط پزشکی جنین را دارای مشکل تلقی کرده و گزینه سقط جنین را درپیش گیرند.

روزانه ۱۰۰۰ جنین قربانی می‌شوند که از این تعداد شاید تنها ۱۰ مورد آن قانونی باشد. جنین‌هایی که قرار است نسل جوانی را تشکیل دهند که آینده سازان این مرز و بوم هستند. این آمار نتیجه سیاست‌های اشتباه وزرات بهداشت و تفکرات غلط برخی غرب‌زدگانی است که دستوالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت را وحی منزل دانسته و حتی در اجرای صحیح همان دستورات بعضا نادرست اهمال دارند.

سقط جنین در کنار عقیم سازی مردان و زنان، داروهای جلوگیری از بارداری، عمل برداشتن رحم و ... از عوامل تحدید نسل به شمار می‌رود. سقط جنین در ایران به دو نوع سقط جنین قانونی و سقط جنین غیرقانونی تقسیم می‌شود. تست‌های غربالگری که از مادران گرفته می‌شود در صورت تشخیص پزشکان مبنی بر بیماری غیرقابل درمان فرزند، تا پیش از چهارماهگی جنین، اجازه قانونی برای سقط داده می‌شود. اما پس از آن از نظر شرعی به دلیل دمیده شدن روح در جنین، چنین مجوزی وجود ندارد.

متأسفانه با وجود غیرقانونی بودن برخی از انواع سقط جنین، برخی از پزشک‌نماها اقدام به این کار غیرقانونی می‌کنند و یا با وجود پیشرفته بودن دستگاه‌ها به اشتباه عمد یا سهو به صورت قانونی جنین‌های سالم را نیز به قربانگاه می‌برند.

در مقوله‌ی مسائل اجتماعی و غیره ... مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.۱۳۹۹/۰۴/۲۲ رهبر معظم انقلاب

آمار‌ها و بررسی‌ها می‌گویند جامعه ایران رو به پیری می‌رود. با نگاه اجمالی به برخی از آثار این اتفاق شوم بحرانی بودن اوضاع کنونی کشور در موضوع جمعیت به وضوح عیان است. در آینده نه چندان دور با فرض فراهم بودن بستر کار اقتصادی توسط دولت، کارگری برای کار وجود نخواهد داشت و کارخانه‌ها رو به تعطیلی خواهند رفت. با ادامه روند پیری جمعیت در سال‌های پیش رو، دیگر نیروی نظامی جوان نخواهیم داشت و مرزهای کشور در معرض تجاوز کشورهای همسایه قرار خواهد گرفت و تهدیدات امنیتی شایع خواهد شد. کشور از نظر اقتصادی باید به نیروی کار خارجی وابسته شود و این وابستگی، وابستگی سیاسی را به تبع خواهد داشت.

یکی از راه‌های جلوگیری از هدر رفتن این سرمایه اجتماعی، قانون‌گذاری صحیح مرتبط با مسأله سقط جنین توسط مجلس، اجرای قانون در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و نظارت دقیق مجلس و قوه قضاییه بر اجرای قانون است.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و وضعیت اسف‌بار سقط جنین در کشور، خبرگزاری رسا، در پرونده ای به بررسی آسیب های این مسأله در کشور خواهد پرداخت./پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
موفق باشید
2
0