۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۶۶۹۲۷
رفتی و دنبال تو می‌گردم؛

گمانم که خانه ساقی همین‌جاست…

گمانم که خانه ساقی همین‌جاست…
خط سرخ شهادت را پایانی نیست و آنانی که انتظار دارند با خاتمه جنگ‌ها و درگیری‌ها این راه درخشان ابتر بماند سخت در اشتباه هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خط سرخ شهادت را پایانی نیست و آنانی که انتظار دارند با خاتمه جنگ‌ها و درگیری‌ها این راه درخشان ابتر بماند سخت در اشتباهند. با پایان جنگ تحمیلی بسیاری از مردم گمان می‌بردند که راه شهادت بسته شده و دیگر بازنخواهد شد اما این شجره طیبه زمان ،مکان و روزگار نمی‌شناسد و هرجا که پای حق‌خواهی و عدالت‌طلبی در میان باشد، شهادت اولین مسیری است که مؤمنان به آن رهنمون می‌شوند.

پس از دفاع مقدس، نوبت به فرزندان حیدرکرار رسید تا قامت مدافعان حرم اهل‌بیت در دیار شام با تکفیری‌ها مبارزه کنند و از این راه هرازگاهی عطر شهادت فضای شهرها را آکنده از بوی معطر خود می‌کرد. 

کرونا که آمد، شهدای سلامت راه خود را در قافله شهدا باز کردند و با ازخودگذشتگی در برابر این ویروس منحوس، از جان مایه گذاشتند و برای حفظ سلامت مردان و زنان این آب‌وخاک جان شیرین خود را فدا نموده و شربت شهادت نوشیدند،اما حالا این مسیر و خط سرخ شهادت در یکی از بالاترین واجبات دین متجلی شده تا یک‌بار دیگر شهیدی درراه امربه‌معروف و نهی ازمنکر را تقدیم اسلام عزیز نماید.

امربه‌معروف و نهی از منکر، واجب مظلومی که این روزها جایش سخت در جامعه خالی است بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید و مطالبه قرار گرفته و با این توجه و توصیه فراوان بازهم شاهد هستیم که آمران و ناهیان این فریضه مقدس همچنان مظلومانه در خون خود می‌غلتند.

ایشان در یکی از فرمایشات خود در سال ۱۳۸۳ در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین فرمودند: « امربه‌معروف یعنی شما همه مسئولید که معروف را، نیکی را گسترش بدهید، امر کنید به آن؛ نهی از منکر یعنی‌زشتی را، بدی را، پلشتی را نهی کنید؛ جلوی آن را بگیرید با شیوه‌های مختلف. معنای این چیست؟ معنای این مسئولیت در قبال سلامت عمومی جامعه است. همه مسئولند: من مسئولم؛ شما مسئولی؛ آن یکی مسئول است.»

با این‌همه در طول این سال‌ها شاهد هستیم که جوانانی پاک و انقلابی برای احیای این فریضه مهم در برابر اشرار و اراذل‌واوباش قرار گرفته و درنهایت جان گرانقدر خود را در این راه فدا نموده‌اند.

در آخرین نمونه ازاین‌دست اتفاقات شهید گرا‌نقدر پاسدار محمد محمدی درراه دفاع از صیانت از حریم جامعه خالصانه جان خود را فدا نمود و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شامگاه ۲۷ مهر امسال وی  در درگیری با ۷ نفر از اراذل‌واوباش محله تهرانپارس تهران مورد ضرب‌وجرح با چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید محمدی که پس از درگیری اراذل اوباش با یک خانم وارد صحنه می‌شود و از آن‌ها درخواست رعایت عفت کلام و رفتار می‌کند تا درگیری خاتمه یابد موردحمله قرارگرفته و براثر شدت جراحت ضربه چاقو به شهادت می‌رسد.

شهید محمد محمدی تنها یکی از هزاران پاسداری است که جان خود را در صیانت از کشور و ملت خود در طبق اخلاص گذاشت. بودند کسانی که در حوزه‌های گوناگون حریم و حرم بدون هیچ چشمداشتی خالصانه راه در شهادت نهاده و آرامش و امنیت را برای ما به ارمغان آوردند.

براساس گزارش‌های رسیده با موافقت خانواده شهید محمدی، اعضای بدن ‎او به چند بیمار نیازمند اهدا شد و جان دوباره به آن‌ها بخشید.

از شهید محمدی که ۳۹ سال سن داشت ۲فرزند ۱۲ و ۸ ساله به یادگار مانده است.حجت‌الاسلام میریحیی استاد علوم قرآنی و از حافظان برجسته کشورمان در گفت وگو با «رسالت» با بیان اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر در اسلام و با اشاره به این نکته واجب الهی در آیات و روایات به جدیت تکرار شده است گفت: همان‌گونه که خداوند متعال در قرآن کریم در سوره توبه اشاره می‌فرماید: المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض یامرون بالمنکر و ینهون عن المعروف و یقبضون ایدیهم نسوا الله فنسیهم إن المنافقین هم الفاسقون؛ مردان و زنان منافق همبستگی دارند.

مردم را به کارهای زشت امر می‌کنند و از نیکی‌ها بازمی‌دارند و دست‌هایشان را به هم می‌سایند. خدا را فراموش کرده‌اند؛ پس خدا نیز آنان را فراموش کرده است که منافقان مردمی فاسق و زشت‌کارند. مشخص می‌شود که افرادی که از این فریضه الهی دوری کنند از رحمت خدا دور شده و در زمره فاسقان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: البته امربه‌معروف و نهی ازمنکر درجاتی دارد که باید برای انجام آن سلسله‌مراتب آن رعایت شود. در وهله اول احساس قلبی است؛ یعنی زمانی که انسان گناه و انحرافی را در جامعه می‌بیند در دل خود آن را تقبیح‌و احساس ناراحتی کند. در مرحله بعد انسان باید ناراحتی خود را در چهره ظاهر کند. وقتی انسان در جامعه با کار زشتی روبه‌رو می‌شود و گناهی را می‌بیند باید افزون بر انکار درونی، ناراحتی خود را با اخم و درهم کشیدن چهره اظهار کند. اظهار به زبان مرتبه سوم از این سلسله‌مراتب است.

به زبان آوردن و تذکر دادن است، که خود مراتبی دارد. در مرحله نخست، چنانچه شرایط مناسب بود و زمینه‌های لازم برای تأثیرگذاری وجود داشت، با زبان لین و نرم معروف و منکر را تذکر بدهد و اگر تذکر با زبان نرم اثر نداشت، در مرحله بعد، باید با لحنی تندتر، از منکر جلوگیری کرد و آخرین مرحله هم برخورد فیزیکی است که  اگر تذکر شفاهی در فرد خاطی اثر نکرد برخورد فیزیکی صورت گیرد که البته در جامعه اسلامی که دولت اسلامی وجود دارد برخورد فیزیکی باید از طرف مقام رسمی و با مجوز رسمی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام میریحیی به شهادت شهید محمدی اشاره کرد و بیان داشت: این شهید بزرگوار باتوجه به مسئولیت و جایگاهی که داشته به‌طور قطع و یقین از این مراحل و درجات آگاهی داشته و برای اجرا کردن این فریضه تلاش کرده اما متأسفانه اشرار و اراذل با سوءاستفاده از رفتاروی دست به سلاح سرد برده و ایشان را به شهادت رسانده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر من وظیفه متولیان حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز حمایت‌های مختلف از آمران و ناهیان باید در جامعه بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد و قوانینی که در این خصوص وضع شده با جدیت دنبال شود. زیرا اگر در این زمینه با قاطعیت برخورد نشود شاهد اتفاقات این‌چنینی در جامعه خواهیم بود. وظیفه رسانه‌ها نیز در این زمینه بسیار سنگین است و باید با بیان محاسن این فریضه الهی و آگاهی بخشی به جامعه به‌ویژه نسل جوان از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری نمایند./د101/ف

منبع: روزنامه رسالت

ارسال نظرات