۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۶۶۷۱۷۹

کتاب بازی؛ بازوی تربیت منتشر شد

کتاب بازی؛ بازوی تربیت منتشر شد
انتشارات جامعه الزهراء کتاب بازی؛ بازوی تربیت را که به معرفی بازی های کودکانه پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، یکی از ضروریات زندگی کودکان بازی و تفریحات سالم است. «ما بچه های خودمان را که الک دولک بازی میکردند - که تحرک داشت و خوب بود - ، گرگم به هوا بازی می کردند - که کار بسیار خوبی بود و ورزش بود و بازی سرگرمی بود -، یا این چیزی که خط کشی می کنند و لیلی می کنند - بازی بچه های ما اینها بود - ، آورده ایم نشانده ایم پای اینترنت؛ نه تحرک جسمی دارند، نه تحرک روحی دارند و ذهنشان تسخیر شده به وسيله طرف مقابل. خب بیایید بازی تولید کنید، بازی ترویج کنید، همین بازی هایی که بنده حالا اسم آوردم و ده تا از این قبیل بازی که بین بچه هایمان از قدیم معمول بوده را ترویج کنید.»

همین چند جمله کافی است تا دست به کار شویم و برای بلند کردن این بار بر زمین مانده کاری بکنیم. در این کتاب عمومی، نویسنده کوشیده است تا در لبیک به این دعوت رهبر معظم انقلاب و برای پاسخ به نیاز معلمان و والدین در زمینه شناخت بازی های سودمند از نظر تربیتی، تعدادی از آنها را در یک دسته بندی مناسب معرفی کند.

انتشارات جامعه الزهراء کتاب بازی؛ بازوی تربیت نوشته محسن عباسی ولدی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب از یک مقدمه کوتاه و دو بخش کلی تشکیل شده است.

در بخش نخست، بازی هایی معرفی شده که مناسب مرحله نوزادی تا کامل شدن توانمندی های کودک است.

بخش دوم به معرفی بازی هایی پرداخته که متناسب با زمان کامل شدن توانمندی های کودک است. این بخش به چهار قسمت کوچک تر تقسیم شده که ملاک این تقسیم «نوع بازی ها» است. در آغاز و تحت عنوان «بازی های یک نفره تعداد ۵۹ بازی متنوع یک نفره به خواننده شناسانده شده است.

آنگاه در قسمت بازی های دونفره» به ۲۸ بازی اشاره شده که به ترتیب از ساده به پیشرفته مرتب شده اند. در قسمت «بازی های چندنفره» از ۲۰ بازی زیبای چندنفره یاد شده و درنهایت، ذیل عنوان «بازی های گروهی» از ۱۲ بازی سخن گفته شده است. در همية ۱۴۰ بازی معرفی شده در این کتاب، پس از بیان شیوه بازی، فواید آن در یک یا چند جمله آورده شده است.

ویژگی های اثر

این کتاب پنج ویژگی قابل توجه دارد. اگر نگاهی به فهرست کتاب انداخته شود، دسته بندی مناسبی که برای ارائه بازی ها به کار گرفته شده است، خواننده را به خود جلب می کند. بسیاری از بازی های معرفی شده در این کتاب، کم هزینه و بدون نیاز به وسیله خاصی هستند. یادآوری برخی از بازی های خاطره انگیز برای نسل والدين ویژگی سوم این اثر است که سبب می شود خواننده حس خوبی به کتاب پیدا کند. چهارمین ویژگی کتاب آن است که بیشتر بازی ها با بیانی ساده و روان توضیح داده شده اند و با یک بار مراجعه می توان شیوه اجرای آن را به خوبی فراگرفت. و بالأخره اینکه در این کتاب برای کمک به درک هرچه بهتر خواننده از حال و هوای بازی، در برخی موارد تصاویر ویا نمودارهایی آورده شده است.

بهره ها و نیازمندی های تربیتی

دو مورد از نیازهای تربیتی والدین در زمینه بازی که در این کتاب به خوبی تأمین شده است عبارت اند از: خلاقیت در تولید بازی های متنوع تربیتی و درک عمیق تراز اهمیت و جایگاه بازی کودکان در فرآیند تربیت آنها. نویسنده در لابه لای معرفی بازی ها، در برخی از موارد اشاره هایی به بازی های جذاب و جالبی کرده که نیاز به هیچ وسیله ای ندارند و یا با وسیله های ساده ای مانند صندلی، گونی، طناب وغيره انجام می شوند. این مطلب می تواند سبب ایجاد زمینه خلاقیت در تولید بازی در میان والدين شود.

جمع بندی  

بازی های معرفی شده در بخش نخست کتاب ، ویژه والدین و مربیان مهدهای کودک هستند. همچنین بیشتر بازی های یک نفره» و نیز برخی از بازی های دونفره» | در بخش دوم هم اختصاص به والدین یا مربیان مهدهای کودک دارند. اما دیگر بازی ها به گونه ای هستند که معلمان مجموعه های تربیتی و غیره هم می توانند از آنها بهرمند شوند. روی هم رفته کتاب خوب و ارزنده ای است که حداقل ارزش یک بار مرور کردن را دارد.

انتشارات جامعه الزهرا کتاب «بازی؛ بازوی تربیت» را در در قطع رقعی و 141 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نشر معارف به آدرس: قم، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا (سلام الله علیها) تلفن: ۰۲۵۳۲۱۱۲۲۳۶ مراجعه نمایند./826/ن601/ق

ارسال نظرات