۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۶۶۷۱۸۰
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

توکل به معنای دست کشیدن از اسباب و مسببات نیست

توکل به معنای دست کشیدن از اسباب و مسببات نیست
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه انسان باید در همه امور به خداوند توکل کند، گفت: توکل عبارت است از این که انسان رسوخ و اعتماد خود را متوجه خدای سبحان کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، عصر امروز در جمع طلاب خواهر حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه در حدیث آمده است که اگر به هر کس سه چیز داده شود سه چیز دیگر برای او مانع نمی شود، گفت: این مانع نشدن یعنی حتما آن را کسب می‌کند.

وی در ادامه افزود: هرکس به او توفیق دعا کردن عطا شد، اجابت نیز همراه آن است و معنی اجابت این نیست که هر چه خواست انسان باشد همان موقع برای او فراهم شود و اینکه خواسته ما تا چه اندازه برآورده شود بر اساس حکمت الهی و تقدیر ما است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه بنابر روایت هر کس توفیق شکر کردن و شاکر بودن را پیدا کند قطعاً و حتما روزی اش زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: به هرکس توکل عطا شود برای او کفایت می‌کند و دیگر نیازمند کسی نیست، و پیامبر به آیه قرآن استشهاد می کنند که هرکس به خداوند توکل کند خداوند برای او کافی خواهد بود.

توکل به منزله دست روی دست گذاشتن نیست

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به اهمیت توکل در عرصه بندگی و عبودیت و تأثیر آن بر زندگی انسان، تصریح کرد: آیا توکل این است که ما به طور کامل از اسباب و مسببات دست برداریم و چون تمام تغییرات عالم مشخص است دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم؟ مسلما معنای توکل این نیست.

وی ادامه داد: به وجود آورنده همه اسباب و مسببات خداوند است و فراموش نکنیم که سبب مطلق خداوند متعال است، هم اینکه اراده خداوند حرف آخر را میزند و تا او اراده نکند کسی به چیزی نمی رسد و هم مصوب تام همه اسباب پروردگار متعال است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به بیمار شدن حضرت موسی و عدم مراجعه ایشان به طبیب برای درمان، اظهار کرد: به حضرت موسی از سوی خداوند متعال خطاب شد بیمار شدی و باید به طبیب مراجعه کنی، شفا دهنده من هستم ولی دنیای مادی بر اساس اسباب و علت تنظیم شده است و این معنای حقیقی توکل کردن است.

حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در ترجمه کلمه توکل می گوید توکل به این معنا نیست که شما همه چیز را کنار بگذارید و دنبال اسباب نروید بلکه بدانید همه سببیت از ناحیه خداوند متعال است و می فرماید توکل عبارت است از این که انسان رسوخ و اعتماد خود را متوجه خدای سبحان کند که همه اسباب عالم بر محور مشیت او است./1304/پ210/ب1

ارسال نظرات