۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۶۷۱۹۳
مسیر گمراهی؛

نظر جامعه مدرسین درباره اقدامات و سخنان سید کمال حیدری

نظر جامعه مدرسین درباره اقدامات و سخنان سید کمال حیدری
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای نظر خود را در خصوص اقدامات و سخنان سید کمال حیدری اعلام کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای نظر خود را در خصوص آقای سید کمال حیدری اعلام کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم


وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوينَ (اعراف: 175)


بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانه‌هايمان را به او داديم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شيطان او را پيروی کرد، او از گمراهانِ فرومايه بود.

مدتي است فردی به نام سيدکمال حيدری که يکی از منتسبان حوزه‌های علميه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشيع سخنانی ناروا مطرح می‌کند.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم از چند سال پيش وی را زير نظر دارد و در برابر تحليل‌ها و مطالب نادرست و ناتمام وی طريق تصبّر و تحلّم را در پيش گرفته است. بررسی سوابق نام‌برده نشان می‌دهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصيل نداشته، فراگيری از استادان را به حد کفايت نرسانده است.

نقش‌آفرينی‌های وی در يکی از برنامه‌های سيمای کوثر نيز به لحاظ توانايی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختيار وی قرار می‌داده‌اند و او تنها آن را اجرا می‌کرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر می‌شمارند.

از ديرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدينانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و ديدگاه‌های ناتمامش آگاه ساخته‌‌اند. وی به رغم پذيرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحيح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحيح نکرده است.

افزون بر اين مراکز علمی نيز به طور رسمی از وی برای طرح ديدگاه‌های خود در کرسی‌های آزادانديشی و نظريه‌پردازی دعوت کرده‌اند. اين کرسی‌ها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه می‌شود؛ ولی او از اين طريق علمی و ناصحانه نيز سربرتافته و بر نشر خطاهای يادشده اصرار می‌ورزد.

بديهي است، جای بحث درباره تحليل‌ها و برداشت‌هاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشيع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمی‌دهد. به نظر می‌رسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبديل کرده و سخن امير مؤمنان وضعيت کسانی مانند اوست که می‌فرمايد: « ٍكُلُّ ذَلِكَ وَحْشَهً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِيُّ الْأُمِّيُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّى إِلَيْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ كُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَهٍ وَ رِيبَهٍ مَنْ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ رَأْيِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ يَجْهَلُهُ غَيْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا يَعْرِفُهُ ...»؛ همه اين‌ها به علت وحشت از چيزي است که پيامبر امی(ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چيزيست که از اخبار آفريدگار آسمان‌ها و زمين بر آنان عرضه کرد؛ [اينان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کم‌بينی و گمراهی و بدگمانی‌اند؛ کسی که خدا او را به خود و رأيش واگذاشته است.(کافی، ج8؛ ص63)

مع الاسف چنديست او با برداشت‌های باطل خود، نسبت‌های ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی عليهم را نيز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نيز تعميم می‌دهد؛ تا آن‌جا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صريحا به تنزيه فتاوی خود از نسبت‌های ناروای وی پرداختند.

نکته تأمل برانگيزتر، اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتارها و نسبت‌های ناروا و فتنه‌انگيز وی در آستانه ميلاد خجسته پيامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هيجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پایه وی و باز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ،اسلام ،تشیع،عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا وناروای او می دانند.

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

محمد یزدی

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

/841/د101/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
سید کمال حیدری در صدد تفرقه افکنی در آستانه هفته وحدت بود.
احسنت به موقع شناسی اعضای جامعه مدرسین
5
5
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
چقدر دیر این فرد منحرف را رسوا می کنند سالها عیان بود انحرافاتش و متاسفانه محدودیت برایش ایجاد نمی شد که عرصه را هم برایش باز کرده بودند
0
3
شاهدعینی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
فتنه بعدی از قم خواهد بود!! یعنی همین
0
2
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
کاملا فرمایشات سید کمال حقیقت و مطابق واقع بوده است و حقیقتا برای وحدت حقیقی مسلمین باید پایه های افتراق و تکفیر درست شود
3
1