۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۶۷۲۰۶
مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد؛

ضرورت تمرکز زدایی و واسپاری امور به حوزه‌های استان‌ها

ضرورت تمرکز زدایی و واسپاری امور به حوزه‌های استان‌ها
آیت الله اعرافی با تأکید بر تمرکز زدایی و واسپاری امور به حوزه‌های استان‌ها، ایجاد حداقل یک مرکز تخصصی همچنین برگزاری دروس خارج تحت مدیریت حوزه استان را ضروری دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان هرمزگان، که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن اشاره به ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای استان هرمزگان، تصریح کرد: علی‌رغم تمام تنگناها در دور جدید مدیریت حوزه، برآنیم تا با بالا بردن اختیارات حوزه‌های استانی، بتوانیم ظرفیت پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای آنها را تقویت نماییم.

وی بر اهمیت تهیه برش استانی اسناد بالادستی، برنامه‌های ۵ ساله و طرح آمایش استانی حوزه‌ها، تأکید نمود و یادآور شد: حوزه‌های استانی پیشگام و خط مقدم تبیین معارف دینی در جامعه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تاسیس مدرسه علمیه در کیش و ابوموسی تأکید نمود و یادآور شد: تنوع و تکثر رشته‌ها، در عین پاسخ به علاقه اشخاص، دایره پاسخگویی به نیازهای اجتماعی را افزایش می‌دهد.

تمرکز زدایی واسپاری امور به حوزه استان

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های استانی حوزه علمیه هرمزگان، نیاز است تا مقدمات واسپاری امتحانات شفاهی تا پایه ۸ به حوزه این استان فراهم گردد، خاطرنشان کرد: تقویت انجمن‌ها، کرسی های علمی و تاسیس پژوهش‌سرا در مراکز استانی بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله اعرافی افزود: نیاز است تا با تقویت گروه های علمی حوزه‌های استانی، بر حسب اقتضائات و نیازهای بومی منطقه، مقدمات تاسیس مرکز، موسسه یا مجتمع تخصصی را فراهم نماییم؛ هر حوزه استانی حداقل باید یک مرکز تخصصی تحت مدیریت حوزه استان داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید براین که برگزاری کرسی دروس خارج حوزه، یکی از عرصه‌های مهمی است که حوزه‌های استانی، باید در این مسیر فعال‌تر عمل نمایند، اظهار داشت: نیاز است تا در حوزه‌های استانی، دروس خارج رسمی، ناظر به ارزیابی‌های علمی حوزه علمیه قم فعال‌تر گردند.

وی ضمن تأکید بر جایگاه مهم استادپروری در حوزه‌های استانی، استانداردسازی کادر اساتید حوزه‌های استانی را مهم ارزیابی نموده و یادآور شد: ارتقاء روز به روز سطح دانشی اساتید حوزه، امر مهمی است که همواره باید مورد توجه مدیران حوزه‌های استانی قرار گیرد.

تقویت مدارس امین در استان‌ها از دیگر تأکیدات آیت الله اعرافی به مدیر و معاونان حوزه علمیه استان هرمزگان بود.

توسعه دانشی و رشته‌ای استان

وی با بیان این که توسعه رشته‌ای در مدارس علوم دینی استان هرمزگان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونایی، دوره های کاربردی و دانش افزایی در حوزه های استان باید به شکل مجازی ادامه یابد.

اتحاد رویه در تهیه و بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند یکی دیگر از تاکیداتی بود که آیت الله اعرافی ضمن تصریح بر فراهم‌سازی سامانه هوشمند برای ایجاد بسترهای تعاملی میان مجموعه، خاطرنشان کرد: حوزه‌های استانی در بحث هنر و رسانه و نیز شناسایی استعدادهای برتر حوزه‌ها باید اقدامات درخور توجهی قرار دهند./1324/د102/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
محور اقدامات باید مدیران در مدارس باشند و اختیارات بیشتری به کادر مدرسه سپرده شود.
0
0