۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۶۶۷۴۲۳
یادداشت؛

آزادی ناپلئونی

آزادی ناپلئونی
حمایت بی‌منطق و بدون توجیه رییس‌جمهور فرانسه از توهین‌های یک نشریه به پیامبر(ص) به نام آزادی بیان، سلسله وقایع زنجیروار را در حوزه‌ فرهنگ، اجتماع و سیاست رقم زده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حمایت بی‌منطق و بدون توجیه رییس‌جمهوری فرانسه از توهین‌های یک نشریه به پیامبر اسلام (ص) به نام آزادی بیان، سلسله وقایعی را زنجیروار در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی رقم زده است. از یک سو، مسلمانان در کشورهای مختلف هشتگ تحریم کالاهای فرانسوی را ترند کرده‌اند و از سوی دیگر برخی مسوولان کشورهای مسلمان به صحبت‌های مکرون واکنش نشان داده‌اند.

اما چهارشنبه گذشته، رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه روش روشنگرانه خود در این دست اتفاقات، پیام کوتاهی خطاب به جوانان فرانسوی نوشتند تا بار دیگر بر اهمیت پرسشگری و به چالش کشیدن رهبران جوامع غربی در ادعاهای آنان راجع به حدود آزادی، تاکید کرده و ذهن آزادگان و جوانان را نسبت به این دست اظهارات فعال‌تر کنند. اما حالا برخی پلتفرم‌های ارتباطی مجازی که دیگر برای مخاطب ایرانی به سنگ‌اندازی و خصومت شناخته شده‌اند، مسیرهای انتشار این پیام و رسیدن آن به دست مخاطبش را مسدود کرده‌اند. اینستاگرام با بستن صفحه فرانسوی اکانت رهبری، سوالات بیشتری را در ذهن مردم نسبت به حدود آزادی بیان ایجاد کرده است.

6 سال پیش پیام رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتشر شد و در آن پیام رهبر انقلاب تلاش کردند تا با روشن کردن موتور پرسش‌گری در میان مخاطبان نامه، روح کنشگری نسبت به پارادایم فکری، فرهنگی و سیاسی حاکم بر غرب را زنده کرده و به چالش بکشند. در آن پیام نیز بر محورهای مهمی نظیر سیاست اسلام‌هراسی در غرب، تصویرسازی غلط رهبران کشورهای غربی از اسلام و مسلمانان با کلیدواژه‌های تروریسم و نقش رسانه‌ها در این سلسله وقایع، توضیحات و سوالاتی مطرح شده بود.

آزادی برای اهانت نه پرسش

در پیام جدید ایشان اما به‌طور مشخص بر محورهای روشن‌تری تصریح شده است، اتفاقی که باید در ادامه حمایت بی‌شرمانه رییس‌جمهوری فرانسه از اقدام اهانت‌آمیز نشریه شارلی ابدو نگریسته شود. در پیام ایشان آمده است: «جوانان فرانسه! از رییس‌جمهوری خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سؤال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟»

سؤال درباره تفکیک مرزهای آزادی از اهانت، محور مهم این پیام کوتاه است اما در کنار آن طرح سؤال درباره بزرگ‌نمایی دروغ‌آمیزی به نام «هولوکاست» مسأله مهم دیگری است که تاکنون بارها مورد پرسش روشنفکران و آزادگان جهان قرار گرفته و هر‌بار با برخورد سخت، زندان و محرومیت‌ها و تنبیه‌های دیگر از سوی مسوولان کشورهای غربی مواجه شده است.

اصرار به تصویرسازی انحرافی از اسلام

توهین نشریه «شارلی ابدو» به پیامبر اسلام(ص) برای بار چندم در طول دو دهه اخیر، دردسرهای پیاپی را حتی برای خود مسوولان و مردم فرانسه به همراه داشته است. عجیب آن که با وجود این حجم از خرابی‌های به بار آمده و حملات تروریستی‌ای که آتش همه آن‌ها را توهین بی‌مایه و سخافت‌بار یک نشریه روشن کرده، باز هم مسوولان این کشور اصرار دارند در این آتش بدمند و تا بهره‌برداری سیاسی خود را از آن داشته باشند.

حالا در ادامه همین بهره‌برداری‌ها، پس از انتشار پیام رهبر انقلاب اسلامی در صفحه اینستاگرام فرانسوی ایشان، شرکت فیس‌بوک مالک اصلی اینستاگرام، این صفحه را مسدود کرده و باز هم تناقض بزرگی در رویه آزادی‌خواهی غربی ایجاد کرده است.

درحالی که مکرون ادعا می‌کند برای دفاع از آزادی بیان حاضر نیست نشریه موهن به پیامبر اسلام و مسلمانان را تنبیه کند و حتی از اتفاقات خشونت‌بار برخاسته از آن نمی‌هراسد و عقب نمی‌نشیند، یک اکانت اینستاگرامی تنها به‌خاطر پرسشگری درباره هولوکاست بسته می‌شود.


سابقه اقدامات خصمانه شرکت فیس‌بوک

این اتفاق درحالی می‌افتد که اینستاگرام چند‌ماه قبل پس از اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی و به شهادت رساندن ایشان نیز به صورت مستمر صفحاتی را که مطالبی در نقد این اقدام تروریستی به اشتراک می‌گذاشتند، مسدود می‌کرد.

پس از اعتراض‌های فراوان کاربران ایرانی و غیرایرانی در مواجهه با این برخورد شرکت فیس‌بوک اعلام کرد که از قوانین آمریکا تبعیت می‌کند و به همین خاطر نمی‌تواند چنین مطالبی را مصداق آزادی بداند!  این درحالی است که توییتر و گوگل هم طبق قوانین آمریکا فعالیت می‌کنند اما برخوردبا کاربران در این زمینه تا این حد خصمانه و پرچالش نبوده است.

حالا تنها چند پرسش و البته دعوت از جوانان اروپایی به تفکر و پرسشگری، باز هم موجب شده تا شرکت فیس‌بوک بدون هیچ هزینه یا حتی واکنشی از سوی مقامات ایرانی در اقدامی توهین‌آمیز نه تنها در کنار اهانت‌کنندگان به مقام پیامبر اسلام؟ص؟ بایستد بلکه حتی پرسش‌گری در این زمینه را هم مسدود کند.

بایکوت مسدودسازی صفحه رهبری در اینستاگرام

تمام این تناقض‌گویی‌ها در برابر چشم رسانه‌های غربی اتفاق می‌افتد اما آن‌ها تغافل می‌کنند و همه چیز را مسکوت می‌گذارند. درحالی که پیام رهبری در این رسانه‌ها بایکوت شده است، رسانه‌هایی که در انتشار اظهارات مکرون پرچم آزادی را بالا برده بودند، سکوت کرده یا پیام را به‌گونه‌ای دیگر بازتاب داده‌اند.

فرانس24، خبرگزاری رسمی و اصلی فرانسه با انتخاب انحرافی تیتر از پیام رهبری نوشته است: «رهبر ایران می‌گوید حمایت مکرون از کاریکاتورهای پیامبر، «اقدامی احمقانه» است». این شبکه اقدام فیس‌بوک را به‌طور کلی مسکوت گذاشته و ضمن بازتاب دادن واکنش رییس‌جمهوری ایران به مکرون و تظاهرات‌کنندگان مقابل سفارت فرانسه، سعی کرده خواننده خود را برای پذیرش افراطی بودن پیام رهبری آماده و قانع کند. با این همه این مطلب فرانس24 هم اذعان کرده است که این پیام تنها چند پرسش مطرح کرده است.

حالا باید دید که آیا این اقدام شرکت فیس‌بوک بالاخره با اقدام متقابل مسوولان ایرانی پاسخ داده خواهد شد یا خیر. این برای چندمین‌بار است که اینستاگرام تلاش می‌کند واکنش‌های مردم و مسوولان ایرانی را در اتفاقات که مسبب آن‌ها دشمنان ایران بوده‌اند، سانسور و بلاک کند. تاکنون مسئولان مربوطه در ایران اقدام روشنی در برخورد با این رویه انجام نداده‌اند اما در ادامه باید دید این تناقض‌گویی‌ها منجر به هزینه‌ای روشن برای این شرکت‌ها خواهد شد یا خیر.

حساب‌کشی سنای آمریکا از مدیر تویيتر

سنای آمریکا جک دورسی، مدیر تويیتر را به‌علت عدم‌واکنش به سخنان رهبر انقلاب بازخواست کرده است. روزنامه نیویورک‌پست به عنوان رسانه جریان راست و هوادار ترامپ، این بازخواست را بازتاب داده و دورسی را بابت اینکه واکنشی مشابه با فیس‌بوک نسبت به پیام رهبر انقلاب نداشته، تحت فشار گذاشته است.

موضوع هولوکاست که در پیام رهبری مورد پرسش قرار گرفته، محور فشارها و بازخواست‌های سنای آمریکا از مدیر تويیتر بوده است. سناتور کوری‌گاردنر در سوال از دورسی گفته است چرا تويیت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان «اطلاعات اشتباه» حذف نکرده و دورسی در این پاسخ به این سوال گفته است: «اینکه کسی هولوکاست را انکار کند، اطلاعات اشتباه نیست.»/د102/ق

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات