۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۶۷۵۷۳

زیر گنبد آهنین چه خبر است؟!

زیر گنبد آهنین چه خبر است؟!
شامگاه شنبه این هفته نیز شهر‌های اسرائیل شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی بود؛ این اعتراضات اکنون وارد نوزدهمین هفته خود شده و گویا حاکی از بحرانی عمیق‌تر است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در حالی که سران رژیم صهیونیستی سرخوش از سازش اعراب، مدام در حال رفت و آمد از تل آویو به دبی هستند و هر روز از توافقی جدید خبر می دهند، از داخل شهرک های صهیونیست نشین و زیر آن گنبد مثلا آهنین اما خبرهای دیگری به گوش می رسد و اوضاع، دیگر آن چنان که بود یا می نمود، نیست!

یهودیانی که از سراسر جهان و به امید رفاه، آسایش و البته «امنیت» به سرزمین های اشغالی آمده و یا آورده شدند! و پا در این زمین غصبی گذاشته اند، اکنون هفته ها و ماه هاست که در اعتراض به فساد و بی کفایتی نخست وزیر و دولت به خیابان ها می آیند و البته با خشونت پلیس هم اصلا مواجه نمی شوند!

اما مشکل، تنها فساد نتانیاهو نیست، رژیم صهیونیستی اکنون پس از 72 سال، با چالش ها و بحران های عدیده ای دست و پنجه نرم می کند؛ تا جایی که خطر جنگ داخلی و حتی فروپاشی رژیم هیچ بعید به نظر نمی رسد. همچنان که برخی تحلیلگران صهیونیست نیز نسبت به این خطر هشدار داده بودند؛ از جمله رون کوومن، در روزنامه معاریو می گوید: «اسرائیل جلو چشمان ما در حال فروپاشی است و دولت نمی‌داند چگونه بحران را مدیریت کند. در حالی‌که وقوع یک انقلاب واقعی تنها به وقت مناسب نیاز دارد».

همچنین بن کاسپیت، از دیگر تحلیلگران اسرائیلی نیز نسبت به همین موضوع هشدار داده و گفته: «امروز اسرائیل با یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ خود روبروست، نه تنها اقتصاد فرو پاشیده، بلکه بیماری کرونا نیز شکلی فزاینده به خود گرفته است. سیستم حکومتی رو به فساد و در حال فروپاشی است، مردم اعتماد خود به مسؤولان منتخب را از دست داده‌اند».

اسرائیل که پیشینه ای آکنده از آتش افروزی و فتنه انگیزی، نه تنها در منطقه و جهان اسلام، بلکه در سراسر جهان دارد؛ امروز همان آتش و فتنه گویا دامن‌گیر خود رژیم غاصب شده و پایه های آن را به لرزه درآورده است.

رژیم صهیونیستی امروز با چند بحران عمده روبروست که به نظر نمی رسد سر سالم از آن ها به در برَد:

بحران اقتصادی و فساد دولتی

فساد نتانیاهو و اطرافیان وی (=دولت) بخش بزرگی از احزاب و مردم اسرائیل را در مقابل دولت قرار داده و خواهان استعفای وی هستند. نتانیاهو در سه پرونده «دریافت رشوه»، «فساد مالی» و «سوء استفاده از مقام و موقعیت خود»، از سوی دادگاه و دادستانی متهم شده است.

در این میان شیوع کرونا و گسترش فزاینده آن نیز مزید بر علت شده تا معترضان بی کفایتی و ناتوانی دولت را بیشتر احساس کنند؛ منتقدان و معترضان می گویند دولت در مقابله با شیوع کرونا و مدیریت اوضاع ناکام بوده است؛ گرچه هیچ کشوری در جهان از پیامدهای منفی کرونا بر وضعیت اقتصادی مصون نمانده است اما تأثیر کرونا بر رژیم صهیونیستی عجیب می نماید چراکه نه از جمعیت آن چنان زیادی برخوردار است (حدود 10 میلیون نفر) و نه ـ مانند ایران برخی دیگر کشورها ـ تا به حال روی تحریم به خود دیده است! افزون بر آن که به گفته آگاهان و منابع موثق، دو سوم ثروت جهان در دست صهیونیست ها و یهودیان است. با این همه اما ساکنان اسرائیل به وخامت اوضاع اقتصادی معترض اند!

بحران اجتماعی ـ دینی؛ دو قطبی بزرگ

یهودیان سرزمین های اشغالی امروزه دیگر مانند سابق آن اتحاد و یکپارچگی را ندارند؛ بن کاسپیت در همین رابطه می گوید: «وحدت یهود در سال های اخیر از بین رفته، و نوعی شکاف و چند دستگی داخلی جای آن را گرفته است». وجود گروه ها و احزاب متعدد یهودی و صهیونیست، جامعه اسرائیل را به سمت چند دستگی و در مقیاسی بزرگ تر، یک دوقطبی سوق داده است و همین مسأله در کنار دیگر عوامل، رژیم صهیونیستی را در آستانه جنگ داخلی و فروپاشی قرار داده است؛ این اختلافات و درگیری ها، در رقابت های سیاسی و حزبی نمود پیدا کرده، به گونه ای که بخش بزرگی از جامعه مخالف دولت و نتانیاهو هستند؛ و در مقابل نیز برخی نتانیاهو را «مسیح» و منجی یهود دانسته و از وی حمایت می کنند.

دوقطبی یاد شده در دو عرصه نمود بیشتری پیدا می کند: نخست، رویارویی هواداران دولت و مخالفان و درگیری ها آن ها با هم در تظاهرات های اخیر و دوم، عرصه انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت؛ به طوری که طی کمتر از یک سال، سه انتخابات برگزار شد و هیچ کدام از احزاب نتوانستند اکثریت را به دست آورند. در نهایت نیز «بنی گانتس» (رهبر حزب آبی ـ سفید) و نتانیاهو تن به دولت ائتلافی دادند. این دو عرصه ـ افزون بر چنددستگی و ستیز میان مذاهب، گروه های صهیونیست و یهود و احزاب ـ خود حاکی از یک دوقطبی بزرگ و عمیق در جامعه اسرائیل هستند.

بحران امنیت؛ سایه سنگین مقاومت

محور مقاومت که تا لب مرزهای اسرائیل و بیخ گوش شهرک نشین ها رسیده، همواره باعث نگرانی دیرین و همیشگی رژیم صهیونیستی بوده است؛ پناهگاه های زیرزمینی و گنبد به اصطلاحِ مشدد «آهنین»، به خوبی نشان از این ترس عمیق رژیم صهونیستی دارد.

اسرائیل امروز دیگر صرفا از حضور متحدان ایران (حزب الله، حماس و...) نگران نیست، بلکه سایه سنگین حضور «خود» ایران را در پشت مرزهای‌ش احساس می کند و سخت به وحشت افتاده است./ی704/ف

مهدی کمالی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
احسن
3
0
صادق
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
عالی
1
0