۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۶۷۸۰۱
معرفی کتاب؛

تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا

تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا
انتشارات مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیمای، کتاب «غرب از رویا تا واقعیت: رسانه سلطه، سلطه رسانه: تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا» را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کتابی در زمینه نقش رسانه ها در قدرت آمریکا خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

مطبوعات و به طور کلی، جامعه اطلاع رسانی امریکا، هر کدام به گونه ای، وابسته یا متعلق به شرکت های بزرگ تجاری هستند. کسانی هم که در این رسانه ها کار می کنند، تحت امر این شرکت ها به حساب می آیند. این رسانه ها جریان غالب خبر و اطلاع رسانی را در کشور در دست دارند. افرادی که در خدمت این رسانه ها هستند، باید دارای چارچوب ذهنی مشخصی باشند؛ چارچوبی که شرکت های تجاری بزرگ مشخص می کنند. در نتیجه، خوراک فکری یک کشور را تعدادی شرکت تجاری بزرگ تأمین می کنند و به این ترتیب، این شرکت ها هر آنچه را لازم می دانند، عملی می سازند و کسی با آنها مخالفت نمی کند؛ چون این رسانه ها با سرگرم ساختن مردم به امور بی فایده، فکر آنها را از مسائل مهم، منحرف ساخته اند.

اگر شما می خواهید رسانه ها یا هر نهاد دیگری را بشناسید، کار خود را با پرسش از ساختار سازمان درونی و جایگاه اجتماعی آن نهاد شروع می کنید. همانند یک دانشمند، هنگامی که می خواهد یک مولکول پیچیده را بررسی کند، شما نیز ابتدا ساختار این نهاد ها را بررسی می کنید. سپس تصویری از محصولات رسانه ها، بر اساس ساختار آنها در ذهن خود می سازید. آن گاه با تجزیه و تحلیل تولید رسانه ای، میزان تطابق آن را با تصویر ذهنی خود می سنجید.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب «غرب از رویا تا واقعیت: رسانه سلطه، سلطه رسانه: تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا» را که نوشته خانم مریم رضایی بوده به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب «غرب از رویا تا واقعیت: رسانه سلطه، سلطه رسانه: تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا» دارای فصل بندی مشخصی نیست بلکه به ترتیب به بررسی نقش تبلیغاتی غرب در سیاست آمریکا پرداخته است. عناوین این کتاب به ترتیب این عناوین است:

چه چیزی رسانه‌های غالب را به رسانه‌های غالب تبدیل کرده است؟، رقابت بر سر سلاح اطلاعات، چه آینده‌ای پیش روی ژورنالیسم است؟، قدرت و مالکیّت رسانه‌ها، راهبرد امریکایی: کنترل جهان از طریق کنترل اینترنت، چه کسانی شما را زیر نظر دارند؟، نقش‌آفرینی نظامی رسانه‌ها، تلویزیون جنگ؛نوازش احساس بینندگان امریکایی، تبلیغات جنگ، رسانه‌ها و مرگ حقیقت، چگونه جنگ می‌تواند یک سرگرمی خانوادگی باشد؟، رسانه‌ها و جنون نظامی‌گری، تبلیغات؛ سرباز عملیات روانی امریکا، ارزش خون، دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد...، چرا یهودیان از عمل اشغالگرانه اسراییل به خشم نمی‌آیند؟، ماتریکس امریکایی، تبلیغات به شیوه هالیوود، بازیگران به جای خبرنگاران.

ویژگی های اثر

1. نشان دادن وضعیت رسانه ها در آمریکا

2. بررسی تحلیلی نقش رسانه های غربی در سیاست های آمریکا

3. نشان دادن قدرت و مالکیت رسانه های آمریکایی

4. بررسی نقش تبلیغات به عنوان سربازهای عملیات روانی آمریکا

جمع بندی

کتاب «غرب از رویا تا واقعیت: رسانه سلطه، سلطه رسانه: تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا» کتابی خوب برای دوست داران شناخت هر چه بیشتر رسانه های آمریکایی باید دانست. در این کتاب به نقش مهم رسانه ها در زمینه سیاست های کاخ سفید اشاره شده و این رسانه ها را بازویی قدرت مند در پیشبرد اهداف آمریکا معرفی می کند.

برشی از کتاب

در صفحه 22 و 23 این کتاب درباره قدرت رسانه های آمریکایی این مطالب نگاشته شده است:

امروز در جهان، هیچ قدرتی، بزرگ تر از قدرتی نیست که در امریکا، در دست فریب دهندگان افکار عمومیقرار دارد. این قدرت با قدرت پاپ یا شاهان در گذشته و نیز ژنرال های پیروز یا کشیش های بلندمرتبه ای که توانسته اند یک قدرت را از پیش پای خود بردارند، برابری نمی کند.این قدرت در خانه هر امریکایی نفوذ دارد و تقریبا در تمام ساعت های بیداری کار می کند. این قدرت،ساختار ذهنی هر شهروندی، پیر یا جوان، فقیر یا ثروتمند، ساده یا باتجربه را شکل می دهد و می سازد.

رسانه های گروهی ابتدا تصوری از جهان را برای ما شکل می دهند. سپس به ما می گویند که درباره این تصور چگونه فکر کنیم. اساسا هرچه ما درباره وقایع بیرون یا همسایگی خودمان یا چرخه اطلاعات می دانیم یا فکر می کنیم که می دانیم، از طریق روزنامه ها، مجله های خبری هفتگی، رادیو یا تلویزیون به ما داده شده است.این امر فقط یک پنهان کاری بزرگ درباره ماجراهای مهم خبری، به وسیله روزنامه های ما یا یک تحریف شرم آور تاریخ تلویزیونی نیست. آنها در مدیریت اخبار و برنامه هایی که به ما نشان می دهند، هم ظرافت و هم مهارت را اعمال می کنند.

برای مثال، در یک گزارش خبری، اینکه بر کدام بخش ها تأکید می شود و کدام بخش ها کم اهمیت جلوه داده می شوند؛ روش گزارش خبر، انتخاب کلمات، تن صدا و حالت صورت گزارشگر؛ بیان خلاصه اخبار؛ انتخاب تصاویر؛ همگی به طور پنهانی،ولی به صورت عمیق، بر شیوه تفسیر ما از چیزی که می بینیم یا می شنویم، اثر می گذارند.

گذشته از این، نویسندگان روزنامه و سردبیرها، هر شک باقی مانده در ذهن های ما را از بین می برند. آنها با به کار بستن دقیق تکنیک های پیشرفته روان شناختی، فکر و عقیده ما را رهبری می کنند، تا جایی که ما را با ارزش های فرهنگی و اقتصادی خودشان هماهنگ می کنند.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «غرب از رویا تا واقعیت: رسانه سلطه، سلطه رسانه: تبلیغات رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا» را در قطع رقعی و 100 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
دشمنان انقلاب امروز به اسم آزادی قانون‌شکنی می‌کنند.
1
0
سید عارف نوریان
United States
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
ترامپ باید به خاطر رفتار زشتش با مردم ایران و تحریم های بی سابقه بر علیه اونها به فضاحت کشیده بشه. هنوز روز خوشت هست جناب ترامپ.مثل تفاله پرتت میکنن تو سطل زباله. از توییتر هم میندازنت بیرون.
1
0