۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۰۱۴

معرفی شخصیت فاطمه معصومه در یک اثر

معرفی شخصیت فاطمه معصومه در یک اثر
انتشارات زائر کتاب فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (س) که نوشته الیاس محمد بیگی بوده را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، 23 ربیع الاول سالگرد ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم است، به همین مناسبت کتابی در زمینه فضائل آن حضرت خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

گر چه از نظر فلسفی زمان ها و مکان ها از جهت زمانی و مکانی هیچ امتیازی بر یکدیگر ندارند; ولی از منظر دینی و با توجه به تأثیر ارزش های الهی، برخی از زمانها و مکانها از قداست و مکانت ویژه ای برخوردارند و نسبت به دیگر اجزاء زمانی و مکانی امتیاز خاصی دارند: که برتری شب قدر از هزار ماه عبادت و شب مبارک بودنش به برکت نزول قرآن کریم بوده و این بروز رخدادهای آسمانی و ظهور نشانه های الهی است که برخی از روزها را «ایام الله» ساخته است.

چنانچه با نزول آغازین آیات نور بر جان پاک نبوی و ابلاغ رسالت محمدی (صلی الله علیه وآله وسلم) توسط فرشته وحی، کوه حرا، جبل النور و تجلیگاه جمال و جلال ربوبی شد و شهر مکه و کعبه معظمه با حضور پیامبر رحمت شکوه و عظمتی دوباره یافت و هجرت حضرتش به شهر یثرب آن را مدینه النبی ساخت.

و این قیام خونین و حیاتبخش حسینی در سرزمین نینوا و قداست و طهارت ثاراللهی حضرت سیدالشهدا بود که کربلا را بر کعبه برتری داد و تربتش را طینت عرشی و عطر بهشتی عطا نمود. و اگر از شهر قم در قاموس سراسر نور اهلبیت، به عظمت و بزرگی یاد شده به آن جهت است که، همواره این دیار مقدس مرکز نشر فرهنگ و معارف نورانی اهلبیت و خاک پاکش مهد تربیت رجال بزرگ و نامدار علم و دانش بوده و آسمان رفیع فرهنگش با سیمای فرزانگان فقه و حدیث و معارف دینی فروزنده است.

درخشش نام قم و قمی را در پرتو احادیث و اخبار امامان معصوم و دلباختگی مردمان خداجویش به آل رسول جستجو باید کرد. اما این همه نبود جز از برکات هجرت کریمه اهلبیت و اجلال نزول و غروب غمبار آن نجمه آسمان ولایت در دیار عاشقان امامت; او که بارگاه رفیعش جلوه ای از بهشت برین و مدفن شریفش مطاف عرشیان و ملجأ و معبد صالحان و نقطه امید دین باوران است. توجه به موقعیت خاص شهر قم و مشاهده بی کران معنویت و شکوه این کوکب دری آسمان عفاف حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) بود که برخی صاحبان فضل و قلم را بر آن داشت که دلباختگان خاندان عصمت به ویژه نسل جوان را با گوشه ای از آن عظمت آشنا ساخته و آثار ارزشمندی را در این رابطه به جامعه دینی ارایه نمایند.

انتشارات زائر(آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام) کتاب (فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) که نوشته الیاس محمد بیگی بوده به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب (فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در هفت بخش تدوین یافته است.

بخش اوّل: عنوان نخست این کتاب پیشینه های درخشان شهر قم است. عناوین ذیل این عنوان عبارت است از: پیشینه تاریخی شهر قم، هجرت خاندان اشعری به قم، پیشینه فرهنگی ، سیاسی شهر قم، مبارزه بی امان مردم قم با ستمگران، انقلاب فرهنگی، سیاسی، پیشینه درخشان مذهبی شهر قم.

بخش دوم: اجمالی از زندگانی حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)، عنوان بخش دوم این کتاب است. عناوین دیگر این بخش: فاطمه معصومه (علیها السلام) کیست؟، از ولادت تا هجرت، سفر مقدّس به شهر مقدّس، غروب مهتاب در شهر ستارگان، مراسم دفن.

بخش سوم: بخش دیگری از این کتاب با عنوان فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)، مشخص شده است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: شرافت خانوادگی، عبادت آن حضرت، عالمه و محدِّثه اهلبیت (علیهم السلام)، او معصومه است، کریمه اهلبیت (علیهم السلام)، مقام شفاعت آن حضرت فضیلت زیارت حضرت.

بخش چهارم: بخش چهارم این کتاب با عنوان روایاتی از حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)، مشخص شده است. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: حدیث غدیر و منزلت، حدیث دوستی آل محمّد (علیهم السلام)، مقام و منزلت امام علی (علیه السلام) و شیعیان آن حضرت، قم دیار ابرار.

بخش پنجم: کرامات کریمه اهلبیت (علیهم السلام)، عنوان بخش دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این بخش: کرامات کریمه اهلبیت (علیهم السلام)، کراماتی به نقل از آیة الله العظمی اراکی (رحمه الله)، جلال و جبروت فاطمه زهرا (علیها السلام)، عنایت حضرت به زوّار مرقدش، عنایت حضرت به زائر برادر شفای طلبه جوان نخجوانی، منبع فیض الهی، شفای مرد نصرانی، شفای مفلوج، شفای پادرد و تقدیر از عزاداری اهل بیت (علیهم السلام)، نجات گمشده و عنایت به زائرین، مبتلای به جنون، ضعف چشم، دختر لال، مبتلا به سِل، اداء دین و گشایش در زندگی، شفای یکی از خدّام حرم، شفای چشم دختر ده ساله، عطای مخارج میهمانی، حضرت رضا (علیه السلام) مریض را به حرم خواهر می فرستد، نزول رحمت الهی، نسیم رحمت، شربت شفابخش.

بخش ششم: حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)در شعر شاعران، بخش ششم این کتاب است. عناوین این بخش عبارت است از: نورین نیّرین « فاطمه زهرا و فاطمه معصومه (علیهما السلام) »، دخت خورشید، فاطمه ثانی، حبیبه حقّ، درّ پربهاء، جمال و کمال فاطمی (علیها السلام)، ریحانه رسول، بارگاه رفیع فاطمی، روح ایمان، شافع یوم المعاد، بضعه موسی، گلِ گلشن فاطمی، حریم خدا، نگین قم، لطف بی انتها.

بخش هفتم: آخرین بخش این کتاب با عنوان سیر تحوّلات معماری، هنری آستانه مقدّسه، مشخص شده است. عنوان دیگر این بخش عبارت است از: دورنمائی از اماکن متبرّکه بارگاه فاطمی (علیها السلام).

ویژگی های اثر

1. شناساندن قم به عنوان شهر مذهبی

2. پرداختن به زندگی حضرت فاطمه معصومه(س)

3. آوردن روایات در فضائل حضرت

4. کرامات حضرت فاطمه معصومه(س)

5. حضرت فاطمه معصومه در شعر شاعران

6. بررسی سیر تحولات معماری آستانه مقدسه

جمع بندی

خوانندگان کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)» با خواندن این کتاب علاوه بر آشنایی با زندگانی، فضائل، روایات و کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) می توانند با شهر قم و سیر معماری آستانه مقدسه نیز آشنا شوند.

برشی از کتاب

در صفحه 25 و 26 این کتاب درباره حضرت فاطمه معصومه(س) این مطالب آمده است:

دل در کنار حرمش عطر و بوی مدینه استشمام می کند و گویی در مکه بین صفا و مروه به دیدار یار رفته است. بوی بهشت دل و جان هر زائری را شاداب و با نشاط می کند. در حرمش همیشه بهار است; بهار قرآن و دعا، بهار ذکر و صلوات، بهار یادآور شبهای قدر، بهار گلدسته های نیایش و نیاز و سیراب نمودن جانهای تشنه، هر مسافر خسته ای بعد از زیارت با خستگی بیگانه می شود. هر رهگذری با قدم نهادن در این حرم دیگر غریبه نیست; همه او را می شناسند، او آشنای دلهاست.

حرمش و گنبد و گلدسته های آن چشم را نوازش می دهد، محبت و عشقش، نام و یادش، جانها و دلها را آرامش می بخشد. چرا که این حرم، حرم اهل بیت، مدفن یادگار رسول، نور چشم موسی بن جعفر(علیهما السلام)، آینه تمام نمای عفاف و پاکی، فاطمه ثانی است. او که خود دانش آموخته مکتب علوی و سرّی از اسرار خاندان نبوی بود که قبل از ولادت، صادق آل محمّد (علیهم السلام) آمدنش را نوید داد.

دختری از تبار زهرا (علیها السلام) و چون او حامی ولایت و امامت و چونان زینب، قافله سالاری شایسته. اگر فریاد زینب بنی امیه را رسوا کرد، فریاد فاطمه معصومه بنی عباس را; حرکت سیاسی الهی حضرت از مدینه به سوی مرو و خراسان حرکتی بود علیه طاغوت دورا ، هر چند به زیارت برادر و امام زمانش نائل نشد ولی ابلاغ پیام کرد.

انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه (علیها السلام) کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)» را در قطع رقعی و 154 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه (علیها السلام) با شماره 37175566 025 انتشارات زائر آستانه مقدسه قم تماس حاصل کند./826/

زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

ارسال نظرات