۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۶۶۸۰۴۰
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

تفاوت تدبیر در انسان مؤمن و کافر

تفاوت تدبیر در انسان مؤمن و کافر
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان گفت: انسان مؤمن تدبیر در امور دارد اما خود را مستقل از خداوند در افعال نمی‌داند اما کافر خیال می‌کند مستقل از خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در درس اخلاق مجازی، با بیان اینکه همه تصمیمات ما ذلیل و تسلیم در مقابل تقدیرات الهی است، گفت: تقدیرات خداوند حاکم بر کارهای زندگی ما است، گاهی ما تدبیر می‌کنیم و می‌خواهیم کاری را انجام بدهیم اما بعد شاهد شکست آن کار خواهیم بود، چرا که تقدیرات الهی حاکم بر امور ما است.

تدبیر ما ذلیل در برابر امر الهی است

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: باید در زندگی خود تدبیر داشته باشیم، روایتی که می‌گوید تدبیر ما در مقابل تقدیر الهی ذلیل است به ما می‌گوید خیال نکنیم مستقل از خداوند هستیم و باید بدانیم همیشه یک قوه حاکم بر زندگی ما وجود دارد و این حقیقت جهان بینی توحیدی، آنهم توحید افعالی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: توحید ذاتی یعنی یگانه دانستن ذات خداوند، توحید عبادی یعنی تنها برای خداوند عبادت کنیم، توحید صفاتی به معنای این است که خداوند در صفات خود یگانه و بدون شریک است چون علم خداوند مافوق بر همه است و علم و قدرت اهل بیت(ع) نیز برگرفته از خداوند است و علم و قدرت خداوند در ایشان متبلور می‌شود.

وی ادامه داد: علم و قدرت اهل بیت(ع) برگرفته از خداوند است اما علم و قدرت خداوند از خود او است، توحید افعالی یعنی کارهای جهان، کارهای جهان در دو بخش ایجاد و ابقا است، خداوند پس از خلقت ابقا می‌کند، مانند تولد انسان و زندگی انسان به روی زمین، این دو کار افعال الهی هستند.

نباید خیال کنیم توانمندی‌های ما مستقل از خداوند است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان باید در زندگی خود تدبیر کند اما خیال نکند مستقل از خداوند است، تصریح کرد: توحید افعالی این است که بدانیم همه چیز ما وابسته به خداوند است و چیزی از خود نداریم، نباید فکر کنیم نیروی بازوی ما و توانمندی‌ها و عقلانیت و آنچه داریم و به کار می‌بندیم از خود ما است، بلکه باید بدانیم اراده الهی حاکم بر ما است.

آیت الله مهدوی با اشاره به غفلت مردم جهان از مسأله توحید، اظهار کرد: نباید در امور خود تنبلی کنیم اما باید بدانیم که ما در اعمال خود مستقل نیستیم، نباید به بهانه اینکه مستقل از خداوند نیستیم دست از تلاش و کوشش و تدبیر برداریم، انسان مؤمن برنامه ریزی منظم دارد اما تفاوت او با کافر این است که خیال نمی‌کند خداوندی نیست و اراده الهی حاکم بر او وجود ندارد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات