۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۶۶۸۰۴۲
نماینده ولی فقیه در کاشان:

سرانه مطالعه در ایران ناچیز است

سرانه مطالعه در ایران ناچیز است
اصفهان - آیت الله سلیمانی سرانه مطالعه در ایران را ناچیز دانست و گفت: فعالان در عرصه کتاب پرچمداران فرهنگ مکتوب جامعه هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی بعد از ظهر امروز در دیدار اعضای اداره کتابخانه‌های کاشان، گفت: فعالان در عرصه کتاب پرچمداران فرهنگ مکتوب جامعه هستند.

وی سرانه مطالعه در ایران را ناچیز دانست و افزود: بسیاری علما از جمله آیت الله نجفی مرعشی که معتبرترین کتابخانه در خاورمیانه را دارد برای افزایش سرانه مطالعه در کشور تلاش کردند و کتاب‌های نفیس و قدیمی ایرانی را از پاکستان و هندوستان جمع آوری و به ایران آورد.

به گفته وی در اوج بمباران کشور برای حفاظت از این کتابخانه امام خمینی به نخست وزیر وقت دستور داد با ۷۰ میلیون دلار کتابخانه آیت الله نجفی را مجهز به سیستم ضد احتراق کنند.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه دشمن برای مقابله با فرهنگ کشور به سراغ نابودی آثار مکتوب می‌رود، اظهار داشت: بعد از فتح ایران کتابخانه مدائن را به آتش کشیدند.

وی از کتاب به عنوان آثار تمدن یک کشور نام برد و با بیان اینکه هر کتاب حاصل یک عمر تلاش است، اضافه کرد: کتاب تفسیر المیزان حاصل روزانه بیش از ۱۶ ساعت مطالعه طی ۲۳ سال عمر مفید فیلسوف نامی علامه طباطبایی است.

آیت الله سلیمانی با تأکید بر تکریم و تمجید و حفظ و نگهداری از کتاب در جامعه گفت: نگهداری از کتاب در کتابخانه نیازمند تجربه و تخصص است تا کتاب به مرور زمان کیفیت خود را از دست ندهد.

نماینده ولی فقیه در کاشان چینش، آمایش و تزیین کتاب در کتابخانه را در جذب مخاطب کتاب حائز اهمیت دانست و افزود: هرچند امروز با استفاده از تکنولوژی روز و تبدیل کتاب‌های مکتوب به کتاب‌های مجازی بخش مهمی از بار کتابخانه‌ها بر دوش فضای مجازی گذاشته شده است و امکان دسترسی همزمان به چندین کتاب از طریق گوشی همراه وجود دارد، اما اثری که کتاب مکتوب دارد کتاب‌های فضای مجازی ندارد.

آیت الله سلیمانی به لزوم نیاز شهرستان کاشان به کتابخانه مرکزی مرجع تأکید کرد و با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی باید به سیستم‌های جدید مجهز باشد ابراز داشت: سایت کتابخانه مرکزی با ارتباط با کتابخانه‌های سراسر کشور و خارج از کشور روزانه آخرین دستاورد‌های علمی دنیا را در اختیار خواهد داشت.

وی همچنین بر فعال کردن اعضای انجمن کتابداری تأکید کرد و گفت: اعضای انجمن کتابداری باید وجاهت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و صنفی داشته باشند تا بتوانند در حمایت و پشتیبانی از کتابخانه‌ها تأثیرگذار باشند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه امروز بیشتر مشکلات جامعه در بخش‌ سلامت، مدرسه سازی و مسکن محرومین از سوی خیرین برطرف می‌شود به لزوم تأسیس انجمن خیرین کتابخانه اشاره کرد و افزود: پشتیانی از کتابخانه‌ها و تأسیس کتابخانه مرکزی در کاشان از سوی خیرین ضروری است و باید در اولویت قرار داشته باشد./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات