۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۶۸۱۲۰
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد:

نیاز به ارتقای مفهومی در جامعه داریم

نیاز به ارتقای مفهومی در جامعه داریم
دکتر محمدرضا بهمنی گفت: اگر سواد رسانه‌ای بتواند انتخاب‌گری درستی داشته باشد، در سالم‌سازی رسانه و انتقال الگوی حکمرانی نوین کمک‌کننده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحلیل خود از مباحث مطرح شده را ارائه داد و اظهار کرد: نسبت حکمرانی جامعه مدنی و رسانه از ضروریات امروز جامعه ما می‌باشد. اگر سواد رسانه‌ای بتواند انتخاب‌گری درستی داشته باشد، در سالم‌سازی رسانه و انتقال الگوی حکمرانی نوین کمک‌کننده است؛ اما واضح است که امروز مخاطب صرفاً مصرف‌کننده نیست، کاربر نیز هستند و اتفاقاً کاربرانی که اصالتاً رسانه‌ای نیستند ولی رفتار و کارکرد رسانه‌ای دارند.

وی افزود: سواد رسانه‌ای غیر از ارتقای توان مخاطبان در مصرف رسانه‌ای، لازم است به حوزه توان‌افزایی کاربران در حوزه رسانه‌ای نیز کمک کند. نکته دیگر اینکه امروز با توجه به تحولات فضای مجازی نمی‌توان قلمرو‌های حکمرانی را در قالب چارچوب مرز‌های جغرافیایی تعریف کرد. فراتر از حاکمیت، مجموعه حکمرانی را هم باید ببینیم، چراکه آنجا رفتار‌های رسانه‌ای رخ می‌دهد و خود حاکمیت‌ها نیز نیاز به ارتقای سواد رسانه‌ای برای مواجهه با رسانه‌های خارج از مرز‌ها دارند.

عضو شورای علمی سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با بیان اینکه امروزه رفتار کارگزاران در حوزه حکمرانی مهم است، تصریح کرد: مدل مطلوب این است که موضوع سواد رسانه‌ای را به لایه کارگزاران ببریم.

وی با تأکید بر توجه به نقش بازیگران اصلی در زمینه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، گفت: می‌توان به نقش سواد رسانه‌ای در حوزه کارگزاران بیشتر و بهتر پرداخت، همچنین این موضوع درباره اصحاب رسانه نیز دارای اهمیت است و البته که مردم یکی از بازیگران کلیدی هستند که باید به آن نیز به طور جدی توجه کرد.

بهمنی با اشاره به سه لایه‌ای که می‌توان برای تنظیم مناسبات بین بازیگران اصلی مرتبط با موضوعات حکمرانی و سواد رسانه‌ای برشمرد، اظهار کرد: لایه نخست مرتبط با مناسبات مردم با مردم است. در واقع فضای مجازی هم برای ارتباطات مردم چالش بوده است و هم فرصت. لایه بعد مردم و حاکمیت هستند و لاسه سوم به حوزه حاکمیت‌ها با یکدیگر بازمیگردد. ما در هر سه این لایه‌ها سواد رسانه‌ای را داریم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مردم را به عنوان بازیگران جدی تعریف کنیم درست است، یا اینکه درباره فضای مصرف رسانه‌ای و بستر‌های رسانه‌ای سخن بگوییم درست است، اما اگر کمی فراتر برویم نیاز به یک ارتقای مفهومی داریم تا موضوع را به لایه توانایی همزیستی انسانی در گروه‌های انسانی و قلمرو‌های حکمرانی ببریم.

ارسال نظرات