۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۸۱۳۹

گزارشی کوتاه از نشست علمی «کرونا، علم و دین»

گزارشی کوتاه از نشست علمی «کرونا، علم و دین»
استاد حوزه علمیه با بیان این که در شبهه تضاد کرونا و دین ابتدا باید کرونا را موضوع شناسی کنیم، گفت: در مورد اظهار نظر در موارد مستحدثه باید تمام جوانب فقهی آن را سنجید.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی با موضوع «کرونا، علم و دین» که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، به آیه پایانی سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: در این ایام که در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستیم، توجه به آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران می تواند به انسان امید دهد.

وی گفت: آیه مذکور هم به صبر فردی(اصْبِرُوا) و هم به صبر اجتماعی(صابِرُوا) توصیه می کند و هم با کلمه «رابِطُوا» ما را متوجه به امام زمان(عج) و لزوم رعایت مسائل بهداشتی می کند؛ شاید بتوان گفت این آیه بهترین دستورالعمل برای دوران شیوع ویروس کرونا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که کرونا کوچک تر از آن است که بتواند دین را به چالش بکشاند، تصریح کرد: حوزه علمیه و عالمان دینی نباید در مسائل مستحدثه بزرگ نظر یا کوچک نظر باشند؛ اولین اقدام در مسائل مستحدثه، موضوع شناسی است و در شبهه تضاد کرونا و دین ابتدا باید کرونا را موضوع شناسی کنیم.

وی در بحث موضوع شناسی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، کرونا یک نوع بیماری مثل طاعون است، که با توجه به روایات وارده در مورد طاعون، ما ملزم به رعایت مسائل بهداشتی هستیم؛ یک انسان بی غرض با تتبع در روایات زیاد در مورد مواجهه با بیماری ها به این نتیجه می رسد که اسلام در مقابل علم نیست، بلکه مسلمانان را به رعایت مسائل بهداشتی امر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی، تفقه همه جوانب در مباحث دینی در رویارویی با مستحدثات را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: دین اسلام را با یک و یا دو آیه نمی توان به جوامع انسانی معرفی کرد، بلکه دین یک مجموعه آیات، روایات و سنت اهل بیت(ع) است و در موضوعات جدید و مستحدثه نیز باید تمام جوانب دین مورد تفقه قرار گیرد.

وی در خصوص علم آموزی و دستور اکید اسلام به آن خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید: اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ؛ دانش را فرا گيريد، گرچه در چين باشد؛ زيرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. با توجه به حدیث مذکور، این مطلب روشن می شود که علم و دین هیچگونه تزاحم و تصادمی با هم ندارند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام عباس زاده نیز در نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی با موضوع «کرونا، علم و دین»، به سخنرانی بی پایه و اساس یکی از سخنرانان در مورد کرونا و دین اشاره کرد و اظهار داشت: یک سری از افراد روشن فکر مآب و جاهل با سخنان بی پایه و اساس باعث شده اند که افراد جامعه به این نتیجه برسند که بین علم و دین تضاد وجود دارد.

وی گفت: صحبت های بعضی جاهلان از یک سو و نظرات غیرکارشناسی شده به اسم دین از سوی دیگر، باعث شد تا شبهه تزاحم دین و علم در جامعه رخ بدهد که این شبهه از پایه و بنیان غلط است زیرا "علم" و "دین" دو بال یک پرواز می باشند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ علم آموزی و تتبع عالمانه ۱۰۰۰ ساله علمای شیعه در موضوعات مختلف، گواه این است که دین اسلام مخالف علم نبوده، بلکه ما را به علم آموزی دعوت و توصیه می کند؛ شاهد بر این مطلب حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) می باشد که ۱۴۰۰ پیش فرمودند: «العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان؛ علم بر دو گونه است: علم دین و علم بدن.»/822/ج

ارسال نظرات