۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۶۸۳۵۰
مسیر گمراهی:

بدون دلیل محکم، احکام نسخ نمی‌شوند

بدون دلیل محکم، احکام نسخ نمی‌شوند
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: برای رد آیه‌ای که جنبه حکمی دارد تا دلیل محکمی برای نسخ آن نداشته باشیم، نمی توانیم آن را تغییر دهیم و آن لازم الاجرا است.

سرکار خانم معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به اظهارات سیدکمال حیدری در رابطه با حجاب بانوان، به نظرات مفسرین در ذیل آیات حجاب پرداخت و گفت: برای رد یک آیه‌ای که جنبه حکمی دارد تا دلیل محکمی برای نسخ آن نداشته باشیم، لازم الاجرا می‌باشد که همه مفسرین در ذیل آیات حجاب ذکر کرده‌اند که هیچ گونه دلیل و اختصاص زمانی و مکانی برای رد کردن چنین احکامی نداریم.

وی در ادامه افزود: در رابطه با احکام واجبات و محرمات حدیث معروفی وجود دارد که می‌فرماید «حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه» بنابراین واجبات و محرمات تا روز قیامت همین خواهد ماند و اصطلاحا قوانین ثابت هستند؛ مانند احکام مربوط به ربا یا بحث مربوط به «لا تقربوا الصلاه و انتم سکاری» و... حکمشان ثابت است و هیچ گونه اختصاصی به زمان، مکان و شخص خاصی ندارند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به خصوصیات پسندیده مادربزرگ سیدکمال حیدری گفت: در بحث صدای بانوان باید مراقبت شود که با تغییر صدا در نامحرم طمع ایجاد نشود که در این زمینه خود مادربزرگ سیدکمال حیدری بسیار احتیاط و مراقبت می‌کردند تا صدایشان در جایی که نامحرمی وجود داشت باعث طمع و وسوسه نشود.

وی در تببین حکم ثابت و متغییر بودن شیوه اجرا توضیح داد: احکام همیشه ثابت هستند؛ اما در برخی مواقع با ایجاد متغییرهایی شیوه اجرای آن احکام تغییر می‌کند. به عنوان مثال نوع پوشش بانوان در زمانی که وارد محیط کار می‌شوند یک حالتی دارد و وقتی در محیط ورزشی وارد می‌شود یک مدل دیگر است؛ اما در همه آن‌ها باید مسائلی را رعایت کنند.

ظهیری با اشاره به آیات 31 سوره نور و 33 سوره احزاب افزود: هر چقدر که نوع پوشش فرق کند چند چیز ثابت است؛ اول «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» می‌باشد، یعنی به وسیله مقنعه، روسری، شال یا چیزهای دیگری که کاملا بپوشاند، دوم «وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيةِ الْأُولَىٰ» است، به این معنا که هیچ‌گونه جلب توجه و خودنمایی نداشته باشد. سوم زینت کردن «وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» می‌باشد، به این معنا که نباید آرایش‌ها و زینت‌ها در برابر نامحرمان جنبه زینتی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین شاید در دورانی نوع پوشش بانوان یا رنگ استفاده شده خودنمایی محسوب نشود ولی در زمان دیگری همان پوشش با همان رنگ خودنمایی محسوب می‌شود یا زنان در روستاها به دستان خود برای محافظت از دستانشان حنا می‌زنند و جنبه زینتی ندارد؛ اما در کل نباید خودنمایی و جنبه زینتی داشته باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، با مقایسه نوع پوشش حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در شام و مدینه اظهار داشت: حضرت زینب در زمانی که به مزار شریف حضرت رسول مشرف می‌شدند حتی قامت ایشان دیده نمی‌شد؛ اما زمانی که در شام بودند ایشان می‌آیند و سخنرانی می‌کنند. حتی برای حضرت صدیقه (سلام الله علیها) نیز چنین بود که در شرایط خاصی که پیش آمد، شروع به خواندن خطبه کردند.

ارسال نظرات