۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۶۸۳۹۴
مسیر گمراهی؛

سخنان نسنجیده سبب سوء استفاده دشمن می شود

سخنان نسنجیده سبب سوء استفاده دشمن می شود
کارشناس پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تأکید بر این که اهل سنت در دیدگاه شیعیان، مسلمان هستند، گفت: سخن گفتن از وحدت به معنای مسلمان بودن اهل سنت است.

حجت الاسلام علی احمدی‌امین عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیایسی خبرگزاری رسا با اشاره به اظهارات اخیر سید کمال حیدری راجع به «وجود کفر باطنی اهل سنت از منظر تشیّع» اظهار داشت: کلمه کفر «باطنی» در میان عموم مردم کلمه ای مبهم است؛ اگر از مردم سؤال شود که در صورتی که فردی، دیگری را تکفیر باطنی کند، شاید درک روشنی از این سؤال وجود نداشته باشد.

وی گفت: اگر گفته شود که اهل سنت و شیعه و تمام فرقه های اسلامی را مسلمان می دانیم، در عین حال معتقدیم که همه انسان ها معصوم نیستند، هیچ گاه حساسیتی ایجاد نخواهد شد.

کفران نعمت مصداقی از کفر باطنی است

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، کفران نعمت را مصداقی از کفر باطنی دانست و تصریح کرد: ممکن است منظور از اصطلاح «کفر باطنی» به این معنا باشد که فلان فرد کفران نعمت می کند، به این معنا که شکر نعمت های خداوند را به جا نمی آورد؛ در این جا سؤال ایجاد می شود که کفران نعمت در زندگی کدام یک از ما انسان های معمولی نیست؛ به این لحاظ، به مقام شاکرین نرسیدیم و ممکن است که یک کفر باطنی پیدا کنیم و بعید است که فردی نافی از این مسأله باشد.

وی با بیان این که نعمت ولایت اهل بیت(ع) یکی از نعمت های خوب خداوند تعالی است، افزود: اگر به اهل سنت گفته شود که آیا شما شکرگزار نعمت ولایت هستید، خواهند گفت که ولایت به معنای مد نظر شما را قبول نداریم، لذا شکر چنین نعمتی را نخواهند داشت، مثل ما که شکر بسیاری از نعمت های الهی را نخواهیم داشت و ممکن است شکرگزار آن نباشیم.

لزوم توجه به برداشت مخاطب عامی از سخنانی که مطرح می شود

حجت الاسلام احمدی‌امین بر ضرورت دقت نظر در بیان سخن تأکید کرد و اظهار داشت: اگر کفران نعمت به معنای گفته شده بیان شود، مسأله کاملاً تغییر می کند؛ باید مراقب باشیم که در قبال حرفی که بر زبان جاری می کنیم، مخاطب عامی چطور برداشت می کند.

وی به وجود تفاسیر مختلف از کفر باطنی اشاره کرد و گفت: مسأله تکفیر، کلامی است که ابهام بسیاری در آن وجود دارد و ممکن است که در میان افراد مختلف تفسیرهای متفاوتی وجود داشته باشد و با توجه به حساسیت شرایط منطقه ما ممکن است که خطرها و آسیب هایی را هم متوجه مسلمانان کند.

شیعه بی شک اهل سنت را مسلمان می داند/ سخن گفتن از وحدت به معنای مسلمان بودن اهل سنت است

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان این که شیعه بی شک اهل سنت را مسلمان می داند، تصریح کرد: اگر از ما سؤال شود که آیا شما در دل و باطن و اعتقاد خود اهل سنت را کافر می دانید، قطعاً خواهیم گفت که آنها را مسلمان می دانیم.

وی با بیان این که مراجع تقلید از اهل سنت با احترام یاد می کنند، افزود: در تشیّع فتواهایی در خصوص عبادات دسته جمعی مثل حج داریم؛ بنابراین، وقتی که سخن از وحدت به میان می آید، ظاهر و باطن ما اعتقاد به مسلمان بودن اهل سنت دارد./822/ت302/ب1

ارسال نظرات