۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۶۸۳۹۹

نگاهی به اخبار ویژه روزنامه‌های امروز ۲۵ آبان ماه

نگاهی به اخبار ویژه روزنامه‌های امروز ۲۵ آبان ماه
عوام‌فریبی غربگرایان با جناحی کردن مذاکره با آمریکا!/ اصلاح غلط املایی مصوبه‌ای پس از 34 سال!/ آمار تولید گوشت قرمز کشور موجود نیست؟! بخشی از اخبار ویژه روزنامه های امروز است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

**********

کیهان


امید به بایدن یعنی حداقل 9 ماه معطلی!


یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد برخلاف برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای، ایران در اولویت بایدن نیست و او تحریم‌های نفتی را لغو نمی‌کند.


آفتاب یزد در این زمینه می‌نویسد: بایدن زودتر از دوم بهمن به کاخ سفید نمی‌رود و تا آن روز همچنان ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکاست. ترامپ در این مدت قصد دارد باز هم ایران را تحریم کند.


از سوی دیگر در چهار اولویت اصلی دولت بایدن سیاست خارجی و از جمله ایران جایی ندارد. کرونا، برابری نژادی، بهبود اقتصادی و بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس، چهار اولویت اصلی بایدن است. از طرف دیگر احتمالا بایدن برای لغو تحریم‌ها منتظر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد ماند. در این دوران گذار چند ماهه، هرچند ممکن است گشایش‌های محدودی در روند صادرات نفت ایران ایجاد شود اما برای لغو تحریم‌ها باید در انتظار بازگشت آمریکا به برجام باشیم که حتی اگر خوشبینانه هم نگاه کنیم، بعید است زودتر از بهار سال آینده رخ دهد. هرچند به‌طور منطقی،  شاید تا پس از انتخابات ایران هم به تعویق بیفتد.


این روزنامه با اشاره به اشباع شدن بازار نفت و رکود جهانی اقتصاد می‌افزاید: بایدن برای نفت ایران معجزه نمی‌کند.


یادآور می‌شود تحریم‌های نفتی برای کاهش صادرات نفت ایران آن هم پس از برجام، از یادگارهای دولت اوباماست که بایدن معاون وی بود.

وقاحت روباه پیر: از نقض برجام توسط ایران نگرانیم(!)


 وزیر امور خاورمیانه در دولت انگلستان، در پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس عوام، نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران(!) را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و گفت: انگلستان با لغو تحریم‌های تسلیحانی ایران موافق نیست.
وبسایت رادیو فرانسه ضمن انتشار این سخنان جیمس کلورلی نوشت: وزیر دولت انگلستان در پاسخ به سؤالات نمایندگان تأکید کرد دولت لندن با انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران موافق نیست و نتایج آن را برای امنیت و ثبات منطقه خطرناک می‌داند.


جیمس کلورلی رفتار منطقه‌ای حکومت ایران را بی‌ثبات‌کننده و نگران‌کننده خواند و افزود: هم اکنون بیش از دویست فهرست مجازات‌های اتحادیۀ اروپا علیه ایران از جمله علیه کلیت سپاه پاسداران وجود دارد. کلورلی در ادامه گفت حفظ کانال‌های گفتگو و تماس‌های دیپلماتیک با ایران وسیله‌ای برای رفع نگرانی‌ها دربارۀ برنامۀ موشک‌های بالستیکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندۀ این کشور است.
استناد این مقام انگلیسی به تحریم‌های اروپا در حالی است که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است.

چاره مبارزه با کرونا افزایش ناوگان حمل و نقل یا محدودسازی آن؟!


شهردار تهران از ناهماهنگی در مدیریت مبارزه با کرونا انتقاد کرد.
پیروز حناچی در سرمقاله‌ای با عنوان «ناهماهنگی در مدیریت و شدت گرفتن بحران کووید- 19» نوشت: متأسفانه تعداد مبتلایان، بستری شدگان و متوفیان درگیر با بیماری کووید - 19، در شهر تهران در حال افزایش است. اگرچه بخشی از افزایش آمار مبتلایان مربوط به افزایش تعداد تست‌های بیماری است که باید همچنان هم هرچه بیشتر افزایش یابد. اما دستگاه‌های متکفل مدیریت کووید - 19، در مجموع برخلاف عملکرد مناسب و هماهنگ خود در موج اول بیماری در فاصله اسفند 1398 تا اردیبهشت 1399، در موج جدید بیماری تاکنون عملکرد موفقی نداشته و نتوانسته‌اند سهم مناسبی در جلوگیری از شیوع بیماری ایفا کنند. این در حالی است که ما نیازمند تصمیمات هماهنگ، کارشناسی شده و تأثیرگذاری هستیم که بتواند به صورت ضربتی در برابر این موج جدید بایستد و آن را متوقف کند، وگرنه با فاجعه‌ای با ابعادی بی‌سابقه روبه‌رو خواهیم شد.


بدون تعطیل شدن موقت شهر به مدت حداقل 2 هفته ما به اهداف مد نظر دست پیدا نخواهیم کرد.


متأسفانه با وجود چنین ضرورت‌هایی، ما از توان تصمیم‌گیری سریع و قاطع و حداقل‌های لازم در هماهنگی‌های مدیریت بحران بی‌بهره‌ایم. همه می‌دانیم که در میان شهرهای کشور، بیماری در تهران هم اکنون بیش از جاهای دیگر قربانی می‌گیرد و از اوضاع نامناسبی برخوردار است. ما با شرایط پیچیده‌ای روبه‌روییم.


می‌بایست هم در سطح ملی و هم در سطح محلی، هماهنگی کاملی وجود داشته باشد، تصمیمات بر مبنای مطالعات و داده‌های آماری موجود گرفته شود و همکاری مؤثر میان دستگاه‌های متولی اجرای تصمیمات وجود داشته باشد؛ در حالی که این هماهنگی و همکاری دست‌کم در تصمیمات مرتبط با شهرداری تهران چندان مطلوب نبوده است.


برای نمونه کاهش ساعات خدمات‌رسانی مترو، بدون تعطیل شدن بخش‌هایی از نیروی کار، به وضوح به افزایش تردد و ازدحام در ساعات پایانی فعالیت مترو انجامیده و باعث شیوع بیشتر کرونا می‌شود.
این گلایه شهردار در حالی است که وی از چند ماه قبل - به خاطر ناراحتی دولت از مخالفت شهرداری و شورای شهر با ساخت و سازهای غیرقانونی دولت در منطقه جماران- اجازه حضور در جلسات دولت را ندارد! از سوی دیگر بنابر اظهارات رئیس شورای شهر، به خاطر عدم همراهی و حمایت دولت، حتی یک متر مترو و یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری در چند سال اخیر افزوده نشده است با این حساب، صرف محدود کردن ساعات فعالیت مترو و اتوبوس،‌در واقع حاصلی جز ایجاد ازدحام بیشتر برخلاف منطق ضروری فاصله‌گذاری به همراه ندارد.

حتی شرمن هم درباره برجام دبه کرد!


اظهارات معاون وزیرخارجه دولت اوباما نشان می‌دهد دموکرات‌ها پیشاپیش درباره برجام دبه کرده‌اند.


روزنامه رسالت با اشاره به ادعای غیرواقعی بازگشت بایدن به برجام نوشت: وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای که از منتقدان همیشگی اقدامات ترامپ درخصوص برجام بوده، در خصوص بازگشت واشنگتن به این توافق می‌گوید: «مسیر دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و مذاکره با ایران با وجود اقداماتی که دولت ترامپ علیه این توافق و ایران انجام داد، مسیری دشوار خواهد بود. در هر حال، باید بپذیریم که ما الان در سال 2016 میلادی نیستیم و در سال 2020 و تقریبا 2021 قرار داریم!»


او در سخنانش بر روی دو مؤلفه به صورت همزمان تأکید کرده، این که به لحاظ حقوقی پروسه بازگشت بایدن به برجام دشوار است و از سوی دیگر دموکرات‌ها دیگر تمرکزی بر روی نسخه اصلی برجام نداشته و به کسب امتیازات بیشتر از ایران می‌اندیشند!


این اظهارات شرمن در حالی بیان می شود که قبل از او نیز دیگر مشاوران و دیپلمات‌های دولت اوباما (که در انعقاد برجام دخیل بوده‌اند) تاکید داشتند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، «بازگشت به برجام»‌را باید به «کسب امتیازات بیشتر از ایران» و «انجام مذاکرات همه‌جانبه با تهران» بر سر موضوعات موشکی، منطقه‌ای و... منوط کرد.


شرمن در ادامه اظهاراتش، تاکید کرد که واشنگتن باید این مسیر را با همراهی شرکای اروپایی خود (آلمان، انگلیس و فرانسه) پیش ببرد. جالب است بدانیم «وزیر خارجه آلمان» هفته گذشته تاکید کرد که باید به فکر بسط توافق هسته‌ای و گنجاندن تعهدات بیشتر (برای ایران) در آن بود. به عبارت بهتر، واشنگتن و تروئیکای اروپایی قصد دارند «پوسته برجام» را باقی گذاشته و محتوای آن را تغییر دهند. به گونه‌ای که این توافق بتواند به سندی همه‌جانبه برای «مهار حداکثری ایران قدرتمند» تبدیل شود. نباید فراموش کرد که این «مهار حداکثری» استراتژی مشترک دو حزب سنتی آمریکا در قبال کشورمان محسوب می‌شود. ترامپ قائل است که باید اجزا و مؤلفه‌های این استراتژی بازدارنده همه‌جانبه در چارچوب «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران چیده شود و بایدن معتقد است باید بر روی «اعمال فشار هوشمندانه» علیه کشورمان متمرکز شد.


در هر حال، اظهارات شرمن، نقطه آشکار ساز «دبه جدید دموکرات‌ها» در  قبال توافق هسته‌ای محسوب می‌شود؛ آن هم در حالی که مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا صورت نگرفته و بایدن نیز اساسا در کاخ سفید مستقر نشده است؛ دموکرات‌ها در آینده‌ای نزدیک نیز دو مؤلفه «سخت بودن بازگشت به برجام» و «تغییر شرایط زمانی نسبت به زمان انعقاد برجام» را به کرات مورد استناد قرار خواهند داد. این همان روش سنتی و همیشگی حزب دموکرات آمریکا محسوب می‌شود. در جریان برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای 5+1 در ژنو و وین (در بین سال‌های 1392 تا 1395) نیز جان کری و شرمن مدام تأکید داشتند که دستان آن‌ها و دولت اوباما برای تعلیق تحریم‌های ایران تا حدود زیادی بسته است! جالب است بدانیم پس از انعقاد برجام، وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا در اقدامی کاملا قابل پیش‌بینی، از شرکت ها و موسسات اعتباری در دنیا خواستند تا در عین رفع تحریم‌ها علیه ایران، مراقب ریسک سرمایه‌گذاری در کشورمان باشند! موضوعی که سبب شد بسیاری از کمپانی‌های کوچک و متوسط از سرمایه گذاری در ایران اجتناب کنند!

عوام‌فریبی غربگرایان با جناحی کردن مذاکره با آمریکا!


نشریات زنجیره‌ای سعی دارند با جناحی کردن موضوع مذاکره با آمریکا، حرمت اعتماد و مذاکره دوباره به این رژیم عهدشکن را کنار بزنند.


روزنامه‌های آفتاب یزد و آرمان در تیترهای خود، ضمن تحریف اظهارات فعال سیاسی اصولگرا مدعی شده‌اند اگر اصولگرایان با آمریکا مذاکره کنند، مذاکره جدید ایرادی ندارد. «طیفی  که اصولاً غربگرا هستند و به غرب خوشبین‌اند و زود اعتماد می‌کنند، نمی‌توانند مذاکره‌کننده‌های خوبی برای کشور باشند و حقوق و منافع ملت را رعایت کنند». (در پاسخ به این سؤال که پس اگر مذاکره کننده‌ها اصولگرا باشند مذاکره اشکالی ندارد؟)


«قطعا بله، مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذیر باشند، می‌تواند اتفاق بیفتد. مانند تیم مذاکره کننده هسته‌ای نباشد که دو نفوذی آمریکا داخلش باشد و مسائل امنیتی و اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار دارد. در چنین شرایطی می‌توان از مذاکره استفاده کرد... اما باید بگویم یقیناً نمی‌شود با آمریکایی‌ها که ذاتاً به مذاکرات برد- باخت بها می‌دهند، مذاکره کرد.»


اولاً چنان که از سخنان این چهره سیاسی معلوم است، او صراحتاً مذاکره با آمریکا را رد می‌کند و روزنامه‌های مذکور در تیتر تحریف‌آمیز مدعی شده‌اند اگر اصولگرایان مذاکره کننده باشند، مذاکره با آمریکا ایرادی ندارد.


ثانیاً همه بحث‌ها مربوط به مذاکره و اما و اگرهای پیرامون آن، مربوط به قبل از برجام است که دو تلقی درباره سرانجام مذاکره و توافق با آمریکا وجود داشت. اکنون که خدعه‌گری و عهدشکنی آمریکا در هر دو دولت اوباما و ترامپ درباره برجام به اثبات رسیده، مذاکره با چنین طرف بی‌عهد و بدعهدی، اصالتاً سالبه به انتفای موضوع است. یعنی روشن شده که آمریکایی‌ها اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه، عهد و پیمانی نمی‌شناسند و بنابراین مذاکره ذاتاً معنا ندارد. در چنین شرایطی طبیعتاً معنایی ندارد که مذاکره کننده ایرانی از کدام دولت و جناح و سلایق سیاسی باشد؛ فارغ از این واقعیت که به شهادت کلاه بزرگ برجام، ‌تیم آقای روحانی و ظریف، مذاکره‌ای خسارت‌بار و پر از خلل و فرج را مرتکب شد.
رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر به اعتبار عبرت‌های قابل درک برجام برای عوام و خواص، مذاکره مجدد با آمریکا را منتفی و بیهوده اعلام کرده‌اند.

بایدن بازی باعث ارزانی می‌شود یا تشدید مشکلات اقتصادی؟!


یک روزنامه زنجیره‌ای با وجود اصرار بر بزک کردن بایدن، اذعان کرد شرطی‌سازی اقتصاد با بایدن به زیان کشور تمام می‌شود.
آرمان اخیراً مدعی شده بود قیمت‌ها با آمدن بایدن کاهشی و با ابقای ترامپ افزایشی می‌شود. پس از آن هم در سرمقاله‌ای به قلم استاندار گلستان و برخلاف واقعیت مدعی شد: وقتی یکی از کاندیداها می‌گوید که به برجام برمی‌گردد؛ حداقل همین یک کار اگر انجام بگیرد، طبیعی است که عوارض برجام هم کم خواهد شد. لذا در کوتاه مدت انتخاب بایدن می‌تواند عوارض خروج برجام را به حداقل برساند.


آرمان در عین حال در یادداشتی فرعی (ضمن نقض ادعای سرمقاله خود نوشته است: این دیدگاه که گفته می‌شود با حضور جو بایدن در ریاست‌جمهوری وضعیت اقتصادی ایران بهتر می‌شود دریافت درستی نیست. اتفاقاً اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود برای ایران شروط زیادی خواهد گذاشت. من فکر نمی‌کنم با حضور بایدن شرایط ایران آنچنان که فکر می‌کنید تغییری کند. اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود قیمت دلار به‌صورت کوتاه‌مدت افت خواهد کرد.اما دوباره قیمت دلار افزایش خواهد یافت.
بایدن برای بازگشت به برجام شرط و شروطی دارد و نگفته است که به برجام برمی‌گردد.


این روزنامه همچنین از قول وحید شقاقی اقتصاددان خاطرنشان کرد: پیروزی بایدن]در صورت بی‌تدبیری داخلی مسئولان[ می‌تواند بر عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی منجر شود.


اقتصاد ایران ارتباط چندانی با اقتصاد جهانی ندارد، اما با هر خبری از انتخابات، بازارها همچون سرمایه و ارز دچار دگرگونی می‌شود. این نشان دهنده آن است که اقتصاد کشور به میزان زیادی با تحولات سیاسی گره خورده است. اینها همه نشان‌دهنده آن است که ما، میزان آسیب‌پذیری‌ها، تاب‌آوری و استحکام اقتصاد ایران را در پنج‌شش سال اخیر به درستی اجرا نکردیم. این واکنش نشان دادن به عوامل بیرونی و انتخابات آمریکا بی‌سابقه است و بازارهای هیچ کشوری در دنیا به این اندازه نسبت به اخبار داخلی یک کشور دیگر واکنش نشان نمی‌دهد.


شقاقی می‌افزاید: قرار بود اقتصاد ما بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا باشد. اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم و این نگران کننده خواهد بود و می‌تواند موجب رکود اقتصادی عمیق‌تر شود. چرا که دوباره حالت انتظار پدید می‌آید و ممکن است نتیجه خوبی برای اقتصاد به دنبال نداشته باشد.

ایران

بایدن بازگشت به برجام را در اولویت دارد

 خبر اول اینکه، رابرت مالی، رئیس گروه بین‌المللی بحران، مشاور ارشد باراک اوباما و عضو تیم مذاکره کننده‌ای امریکا در پرونده هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوپوئن با تأکید بر اینکه ایران در جهان منزوی نیست، بازگشت به برجام را از جمله اولویت‌های دیپلماتیک رئیس جمهوری آینده امریکا برشمرد. به گزارش ایرنا، وی  با بیان اینکه پیش‌بینی سیاست خارجی جو بایدن آسان نیست، افزود: آنچه می‌توانم بگویم این است که او دستی بر ماشه ندارد و بلافاصله از گزینه نظامی طرفداری نخواهد کرد. بایدن فردی کاملاً واقع بین و عملگرا است و از همان جایی شروع می‌کند که ترامپ به پایان رسانده است؛ از این نظر، سیاست او بیشتر شبیه سیاست دوره دوم اوباما خواهد بود. مشاور ارشد اوباما تأکید کرد: بایدن اعلام کرده که به توافق هسته‌ای ایران (برجام) دوباره ملحق خواهد شد. همان طور که تونی بلینکن و همچنین دیگر دموکرات‌ها قبلاً گفته‌اند، جو بایدن قصد دارد به توافق هسته‌ای  بپیوندد به شرط اینکه ایران به این توافق پایبند باشد. البته تهران نیز اعلام کرده اگر امریکا به برجام متعهد باشد، آن هم پایبند خواهد بود؛ در واقع هر دو طرف ذینفع هستند؛ جمهوری اسلامی به دنبال آرامش و ثبات در بازار اقتصاد خود است و دولت بایدن نمی‌خواهد با ایران بحران دیگری ایجاد شود. به نظر می‌رسد هر دو طرف در این مسیر همسو هستند.

توضیح دادستان خرم‌آباد درباره مرگ یک زندانی

 خبر دیگر اینکه، داریوش شاهون‌وند دادستان مرکز استان لرستان، ضمن رد ادعایی مبنی بر فوت یک زندانی در زندان خرم‌آباد به دلیل شکنجه، اظهار داشت: فرهاد وثوقی به اتهام قتل عمد از طریق بازپرس شهرستان دلفان استان لرستان تحت پیگرد قضایی قرار گرفت و به زندان معرفی شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، وی ادامه داد: طبق گفته چند تن از زندانیان و مأموران بند، وی با دو الی سه نفر در زندان درگیر می‌شود که پس از این درگیری، مورد اصابت ضربه قرار می‌گیرد، همچنین بررسی‌های اولیه پزشکی نشان می‌دهد احتمال وقوع مصرف مواد افیونی و موادمخدر نیز وجود دارد که البته این موضوع نیز درحال بررسی است. شاهون وند تأکید کرد: پرونده او تحت عنوان فوت مشکوک به قتل، در دستور کار قرار گرفت و طبق تحقیقات انجام شده هویت افرادی که این زندانی با آنها درگیر شده محرز و تحقیقات توسط بازپرس درحال انجام است. وی افزود: دیروز پزشکی قانونی با حضور خانواده این فرد، کالبدشکافی را انجام داد که ظرف چند روز آتی و پس از تکمیل نتیجه کامل کالبدشکافی، علت اصلی مرگ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واکنش وزارت بهداشت به ادعای احمدی نژاد

 شنیدیم که، محمود احمدی‌نژاد اخیراً در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های فارسی زبان مخالف نظام، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاه‌ها معرفی کرده و گفته که سازمان بهداشت جهانی و روش‌های پیشنهادی این سازمان، مقصر اصلی شیوع و همه گیری آن است.کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این اظهارات گفت: متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و... می‌شنیدند، گویی نگاه‌های خودعالِم پندارانه افراد کم اطلاع و البته پرمدعا مانند ظروف مرتبطه در جوامع مختلف به هم پیوند دارد و البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است. به گزارش میزان، وی با بیان اینکه اغلب مطالب عنوان شده بی پایه و بی بنیاد است چه بسا ارزش پاسخ گفتن ندارد، افزود: مسیر مقابله با کرونا مشخص است و جوامع مختلف بر اساس توان و زیرساخت‌های خود از این شیوه‌نامه‌ها بهره می‌گیرند چنان که برخی از کشورها عملاً ویروس را مهار کرده‌اند، برخی کماکان درگیر آن هستند و البته نکته مبهمی وجود ندارد، همه چیز روشن است، اما میزان کاربست این راهبردها و کیفیت آن متفاوت است و بالطبع نتیجه نیز متفاوت خواهد بود. جهانپور گفت: در این زمینه سخن صائب بسیار است و لزوماً هر راست نشاید گفت، اما دروغ هم نباید گفت و هرچه هست آنچه این برادر عزیز ما در مصاحبه با یک رسانه غیرمستقل و مشکوک بیگانه فرموده‌اند، نیست، آنها که قبلاً هم از این قصیده‌ها سراییدند، قافیه را مدت‌هاست تنگ یافته‌اند، دوران این داستان‌سرایی‌ها همه جا به سر آمده است.

مسیر ترانزیت ایران به ارمنستان و جمهوری آذربایجان تغییر نمی‌کند

 دست آخر اینکه، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه شایعات درخصوص توافق آتش‌بس قره‌باغ را «بی اساس» خواند و گفت: هیچ تغییری در مسیرهای ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا جمهوری آذربایجان ایجاد نخواهد شد. به گزارش ایرنا، وی گفت: متأسفانه اطلاعات غلط و گمراه کننده همراه با نقشه‌های جعلی در فضای مجازی در حال انتشار است و ادعاهایی همچون قطع مرز ایران با ارمنستان،  ایجاد کریدور در داخل خاک ارمنستان یا حتی داخل خاک ایران، تغییر ژئوپلیتیک منطقه و... مطرح شده است که از اساس واقعیت ندارد و با اغراض خاص سیاسی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد. به گفته عراقچی بحث ایجاد یک نوار جغرافیایی در حاشیه مرز ایران با ارمنستان که زیاد مطرح  شده است کاملاً بی مبنا است. آنچه در توافق آتش‌بس قره باغ آمده ایجاد یک کریدور جاده‌ای، یا بهتر است گفته شود یک مسیر ترانزیتی، داخل خاک ارمنستان از نخجوان به سمت خاک اصلی جمهوری آذربایجان است که امنیت آن توسط روسیه تضمین خواهد شد و مسیر دقیق آن نیز هنوز مشخص نیست و اگر هم عملی شود، که با هزار اما و اگر همراه است،  هیچ تغییری در مسیرهای ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا جمهوری آذربایجان ایجاد نخواهد کرد.

خراسان


آمار تولید گوشت قرمز کشور موجود نیست؟!


پس از وصول گزارش هایی در خصوص نوسان تولید و توزیع گوشت قرمز در کشور طی ماه های گذشته، یک مقام مسئول در نامه روزهای اخیر خود به تعدادی از نهادهای دولتی و تشکل های صنفی، از آن ها خواسته است گزارشی از میزان کشتار دام به تفکیک نوع آن ها و استان های کشور، در بازه زمانی سال های 1395 تا هشت ماه امسال را تهیه و ارسال کنند تا شمای کلی وضعیت تولید و ذبح دام در کشور به دست بیاید.

اصلاح غلط املایی مصوبه ای پس از 34 سال!


در حالی که بر اساس مصوبه آذر سال 1365 دولت وقت، اصلاحاتی در خصوص تقسیمات کشوری برخی دهستان ها و روستاهای موجود در شرق کشور  انجام شده بود، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود به وزارت کشور، اعلام کرده تعدادی از اسامی درج شده در مصوبه 34 سال قبل، دارای ایراد است و از جمله آن، منطقه "حسن قتلق" به اشتباه "حسن قلتق" در آن ابلاغیه درج شده که باید اصلاح شود.

آرمان ملی

محمد بنا بستری شد

آزمایش کرونای محمد بنا چند روز پس از تعطیلی اردوهای تیم‌های ملی کشتی مثبت شده و هم‌اکنون این مربی گرانقدر کشتی کشورمان و جهان در بیمارستان بستری است. جامعه کشتی کشور و کمیته پیشکسوتان کشتی برای دارنده مدال نقره کشتی فرنگی جهان و عنوان‌دار بهترین مربی جهان آرزوی سلامتی و بهبودی کامل دارد.

 

تمجید عقاب آسیا از پسرش

احمدرضا عابدزاده در تمجید از عملکرد پسرش امیر پستی در اینستاگرام منتشر کرده است. امیر عابدزاده این روزها درخشش فوق‌العاده‌ای داشته و توانسته است به دروازه تیم ملی هم برسد. او در بازی مقابل بوسنی گلر یک ایران بوده و موفق شده است کلین شیت هم بکند. در این راستا احمدرضا عابدزاده پستی در اینستاگرام منتشر و از پسرش تمجید کرده است.

 

ماجرای غیبت نمایندگان کرمان

عصر 24 آبان، نشست فوق‌العاده مجمع نمایندگان استان کرمان با محوریت انتصاب و صدور حکم استاندار کرمان، با حضور اکثریت اعضای مجمع نمایندگان در تهران برگزار شده است. در نشست فوق‌العاده مجمع نمایندگان استان کرمان با محوریت انتصاب و صدور حکم استاندار کرمان مقرر شده است، به دلیل عزل و نصب استاندار کرمان بدون‌هماهنگی با مجمع نمایندگان استان و اهانت به مردم شریف و نجیب استان کرمان، استیضاح وزیر کشور، در دستور کار مجمع نمایندگان استان کرمان قرار گیرد. همچنین پیشنهاد شده است مراسم تودیع و معارفه استاندار، برگزار نشود و در صورت برگزاری هیچ کدام از نمایندگان استان کرمان در مراسم شرکت نکنند.

 

افشای مبلغ انتقال طارمی

تیم فوتبال ریوآوه فصل گذشته با حضور «کارلوس کارواخال» به عنوان سرمربی و نفراتی مثل مهدی طارمی عملکرد بسیار خوبی داشته و موفق شده است سهمیه پلی آف لیگ اروپا را کسب کند. در پایان فصل، کارواخال از ریوآوه جدا شده و به تیم براگا رفته است.ریوآوه همچنین مهدی طارمی را به پورتو و «نونو سانتوس» را به اسپورتینگ لیسبون فروخته تا درآمد قابل‌توجهی از فروش این دو بازیکن کلیدی خود به دست بیاورد. «سیلوا کامپوس» رئیس باشگاه ریوآوه اعلام کرده است باشگاهش از محل فروش این دو بازیکن در مجموع 8 میلیون و 700 هزار یورو به دست آورده است. کامپوس گفت: ارزش‌ها محرمانه و پنهان نیست. طارمی به مبلغ 5 میلیون و سانتوس به مبلغ 7/3 میلیون یورو فروخته شدند. کاملا مطمئنم که اگر همه گیری کرونا نبود، می‌توانستیم پول بیشتری بگیریم، زیرا باشگاه‌های زیادی از اروپا خواهان آن‌ها بودند.

 

شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در صفحه توئیتری خود از صدور اولین شناسنامه برای فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی خبر داد. معصومه ابتکار در صفحه توئیتری خود نوشت: تلاش‌ها به حاصل نشست و قانون اجرائی شد، اولین شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد. وی افزود: این مطالبه مادران ایرانی با تلاش‌های مجلس دهم و دولت دوازدهم محقق شد.

 

بازیکن سابق پرسپولیس درگذشت

بازیکن آبادانی و سابق پرسپولیس درگذشت. رضا هیربد بازیکن سابق پرسپولیس و از پیشکسوتان فوتبال ایران و آبادان، جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی بازیکن شاهین آبادان بود که بعدها به خط حمله شاهین تهران رفت و از آن جا به پرسپولیس آمد. حضور او در پرسپولیس برای چند بازی بود و پس از آن دوباره به آبادان بازگشت.

 

محرومیت 5 مربی به اتهام فساد و تبانی

گویا چند مربی قرار است به زودی از سوی کمیته اخلاق محروم شوند. نکته جالب این است که در بین این مربیان که ظاهرا تعدادشان به 5 نفر می‌رسد دو مربی در لیگ برتر حضور دارند و دیگر مربیان در لیگ‌های یک و حتی دو مشغول به کار هستند. هم مربیان باتجربه حضور دارند و هم جوان‌ها. البته نه جوان‌هایی که یکی، دو فصل اخیر سرمربی شده‌اند، بلکه مربیان جوانی که حتی سرمربیگری در لیگ برتر را حتی در مقطعی کوتاه، تجربه کردند. ظاهرا این بار کمیته اخلاق معتقد است این 5 مربی در رقم خوردن برخی نتایج به صورت غیرقانونی نقش داشته‌اند و به اصطلاح با زد و بند به دنبال تغییر نتیجه بوده‌اند.

 

کتک خوردن سرمربی از داور مسابقه!

در جریان دیدار تیم‌های فوتبال سودان و غنا در مرحله انتخابی جام ملت‌های آفریقا که با برتری 2 بر صفر غنا به پایان رسیده است، داور مسابقه در اقدامی عجیب سرمربی تیم ملی سودان را هل داد و نقش بر زمین کرد. «آندره آیو» در این مسابقه هر 2 گل بازی را برای تیمش به ثمر رسانده، اما اتفاقی که در این دیدار مهم بوده است؛ رفتار عجیب داور مسابقه بوده که برخورد تندی با سرمربی تیم ملی فوتبال سودان داشته است.

 

محدودیت‌های کرونایی مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در تشریح جلسه دیروز هیات رئیسه مجلس، گفت: در این جلسه محدودیت‌هایی با توجه به شرایط کرونا در نظر گرفته شد. محمدحسین فرهنگی بیان کرد: طبق تصمیم هیات‌رئیسه مجلس، مقرر شد محدودیت‌هایی برای صحن علنی مجلس، جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، تعداد مدعوین کمیسیون‌ها و ساعات کاری آنها پیش‌بینی شود. وی تصریح کرد: از روز سه‌شنبه هفته جاری، جلسه صحن علنی مجلس از ساعت 7 و 45 دقیقه صبح آغاز می‌شود.

 

ائتلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه احتمال ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با گزینه غیر اصلاح‌طلب و مشخصا علی لاریجانی چقدر است؟ گفت: «به نظر من اگر اصلاح‌طلبان بخواهد با آقای لاریجانی ائتلاف کنند به نوعی دوراندیشی کرده‌اند تا به نوعی او را بسوزانند. اما آقای لاریجانی هوشمندتر از آن است که زیر سایه اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شود. ائتلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی بعید است، زیرا اولا بعید می‌دانم که او با اتکا به اصلاح‌‎طلبان وارد شود و دوم، اصلاح‌طلبان روی ائتلاف با لاریجانی به اجماع نخواهند رسید.»

 

تجارت ایران و اروپا چقدر است؟

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک گفت: طی هفت ماهه اول امسال سطح تجارت خارجی ایران با کشورهای اروپایی به 15میلیون و 910هزار و 816 تن برابر با هشت‌میلیارد و 807میلیون و 879هزار و 841 دلار رسیده است. سیدروح‌ا... لطیفی خاطرنشان کرد: حجم صادرات کشورمان به اروپا در این بازه زمانی بالغ بر پنج‌میلیون و 605هزار و 891 تن بوده است که از حیث ارزش این میزان صادرات کالاهای ایرانی برابر با دومیلیارد و 66میلیون و 840هزار و 538 دلار بوده است. اصلی‌ترین مقاصد صادراتی، کشور ترکیه با یک‌میلیارد و 489‌میلیون و 372هزار و 408 دلار و پس از آن کشورهای روسیه، آلمان و ایتالیا قرار دارند.

 

واکنش پلیس به ویدئوی راهزنی در اتوبان

به دنبال انتشار ویدئویی از تعقیب و گریز میان دو خودرو که با عنوان راهزنی و زورگیری از آزادراه تهران- ‌شمال منتشر شد، مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. پلیس اعلام کرده که در تحقیقات اولیه مشخص شده که پلاک نصب شده روی خودرویی که فرد قمه به دست داخل آن حضور دارد، متعلق به این خودرو نبوده و به احتمال زیاد جعلی یا سرقتی است. در حال حاضر و تیمی از ماموران پلیس رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرارداده‌اند تا نسبت به شناسایی و دستگیری این افراد، اقدام کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
ممنون خوب بود اگر تصویر روزنامه های بیشتری را می گذاشتید بهتر هم می شد
0
0