۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۶۸۴۱۵
به مناسبت هفته کتابخوانی؛

روایتی متفاوت از دختر ماه

روایتی متفاوت از دختر ماه
ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب دخترماه روایتی داستانی از زندیگی حضرت فاطمه معصومه(س) به قلم سارا عرفانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب دخترماه روایتی داستانی از زندیگی حضرت فاطمه معصومه(س) به قلم سارا عرفانی، همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی امروز یکشنبه 25 آبان ماه در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) کتابخانه فاطمی، سالن حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر ابوالفضل هادی منش و حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری به عنوان ناقد کتاب حضور داشته و به نقد این کتاب پرداختند و خانم سارا عرفانی نویسنده این کتاب به نقد های انجام شده پاسخ داد.

حجت الاسلام دکتر هادی منش ضمن تقدیر و تشکر از خانم عرفانی بابت زحمات انجام گرفته در این کتاب گفت: ما باید در نوشته های خود توجه ویژه ای به فضای صدور و زمانی که می خواهیم داستانی را نقل کنیم داشته باشیم، همانطور که در نقل احادیث هم توجه به فضای صدور حدیث بسیار مهم است.

عضو انجمن تاریخ حوزه با اشاره به توجه تاریخی کم در این کتاب اظهار داشت: متأسفانه در این کتاب فضای تاریخی و نقل های تاریخی درست دیده نشده و من توصیه ام این بود که در چنین کارهایی باید یک کارشناس تاریخی در کنار خانم عرفانی می بود تا این کتاب به اشکالات و نقد های تاریخی نمی خورد.

وی گفت: وقتی ما از یک شخصیت مهم مطلبی را بیان می کنیم آن هم شخصیتی مثل حضرت فاطمه معصومه(س) باید فضاهایی که این شخصیت در آنها بوده مثل شهر، خانه و ... توجه بیشتری شود و بدون توجه به این ابعاد زود وارد داستان نشد.

حجت الاسلام هادی منش ضمن توجه دادن به تفاوت اسطوره و واقعیت بیان داشت: در این کتاب اسطوره با واقعیت دچار خلط شده و فاصله این دو با هم در این اثر رعایت نشده است.

استاد حوزه علمیه ضمن توجه دادن به حدیث در این کتاب اظهارداشت: در این کتاب توجه به حدیث انجام نگرفته و باید دقت داشت که یک نقل و یک کلمه اشتیاه می تواند تبعات بدی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آماده است که ایشان فرمودند: اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ...» ولی در برخی از روایات، به جای «عترتی»، «سنتی» وارد شده و همین یک کلمه بعضی وقت ها باعث موضع گیری و شکل گیری حتی داعش می شود. بنابر این نقل درست بسیار مهم و حیاتی است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام غلامرضا ابهری به نقد این کتاب پرداخت.

حجت الاسلام حیدری ابهری ضمن تشکر از خانم عرفانی به خاطر نگار این کتاب اظهار داشت: کتاب دختر ماه دارای ادبیات خوبی است و من که در حوزه دین کار کردم و کتاب نوشته ام می دانم که کار کردن در این حوزه چه دشواری هایی دارد و معرفی کتاب های بر آمده از دین بسیار سخت و دشوار است.

وی در ادامه گفت: داستان پردازی خوبی که در این کتاب انجام شده باعث شده که مخاطب بتواند با حضرت معصومه(س) ارتباط خوب و مؤثری برقرار کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بخش هایی از کتاب که توجه به امور تربیتی ندارد بیان داشت: در قسمتی از کتاب که حضرت نجمه خاتون را دلداری می دهند امام رضا(ع) می گویند ایشان احتیاج به دلداری ندارد باید دقت داشت که این ادبیات بکار رفته در کتاب برداشت های بد تربیتی با خود به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: شما در این کتاب مرزی بین تخیل و واقعیت مشخص نکردید و مشخص نکردید این تخیل و واقعیت تا کجا وجود دارد و قرار است تا کجا این تخیل و واقعیت پیش برود.

حجت الاسلام حیدری ابهر با انتقاد از جملات نسبت داده شده به امام معصوم(ع) اظهار داشت: ما باید در صحبت ها و کلماتی که به امام معصوم(ع) نسبت می دهیم دقت کنیم و هر کلمه و هر جمله ای را به ایشان منتسب نکنیم.

استاد حوزه علمیه ضمن توجه دادن به جنبه تاریخی این کتاب بیان داشت: این کتاب اگر چه در بعد داستانی خوب عمل کرده است ولی در جنبه بعد تاریخی بسیار ضعیف عمل کرده است.

وی در ادامه گفت: نویسنده محترم باید یک منبع درست تاریخی را برای خود مشخص می کرد و با تکیه به این منبع مطالب  داستانی را  چینش می کرد و ما در این کتاب نقل هایی می بینیم که دارای منبع نیستند.

در ادامه این مراسم خانم سارا عرفانی، نویسنده این اثر با اشاره به کتاب دختر ماه اظهار داشت: این کتاب در واقع عرض ارادتی بود به کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) و من در نیت خودم این را مد نظر داشتم.

نویسنده کتاب دختر ماه ضمن پذیرفتن برخی اشکالات ناقدان به این کتاب گفت: متأسفانه متولی این کتاب که پیشنهاد این کتاب را به من داد دست بنده را در ضمن کار خالی گذاشت و من کارشناسی در کنارم نداشتم هر چند که در ادامه خودم آن را در اختیار چند کارشناس دینی گذاشتم و نظرات آنها را در کار استفاده کردم.

وی در ادامه ضمن مفید بودن نقد جلسه کتاب گفت: به نظر بنده جلسه نقد کتاب بهتر است قبل از چاپ کتاب صورت پذیرد، زیرا این کار موجب قوام و محکم شدن اثر می شود.

خانم سارا عرفانی با اشاره به کار کتاب برای نوجوان اظهار داشت: این کتاب اولین کار بنده برای حوزه نوجوانان بود و من برای آنکه فهم نوجوان و مخاطب 9 ساله و 10 ساله را داشته باشم مجبور بودم به بحث حدیثی وارد نشوم و جنبه های زبانی این کتاب را ساده و در فهم نوجوان قرار دهم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام نظری مسئول اسناد کتابخانه آستانه مقدسه ضمن تشکر از خانم عرفانی اظهار داشت: این کتاب کار نو و تحسین بر انگیز است و سبکی که این کار در آن انجام شده سبکی جدید بوده و این کار می تواند مقدمه ای برای کارهای بعدی در این زمینه شود.

وی در ادامه گفت: به نظر بنده این کار نباید فقط توجش به نوجوانان باشد و باید در ضمن آن طوری باشد که یک شخص بزرگ سال هم که آن را می خواند از این کتاب بتواند استفاده لازم را ببرد.

حجت الاسلام نظری ضمن توجه دادن منبع در این کتاب بیان کرد: در این کتاب باید منبع هم ذکر می شد و این کار باعث معتبر شدن آن و تقویت بعد داستانی آن می شد.

وی در ادامه ضمن توجه دادن به شخصیت عظیم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: حضرت معصومه(س) شخصیت کمی نبوده و نویسنده محترم سطح ایشان را نباید تنزل داده و پایین می آوردند.

در پایان جلسه نقد کتاب حجت الاسلام عبدی از مدیران آستانه و شرکت کنندگان در جلسه ضمن تشکر از خانم عرفانی گفت: این کتاب کار شجاعانه محسوب می شود ولی من اشکالی که دارم این است که متأسفانه هدف در این کتاب گم شده و درست پرداخته نشده است.

وی در ادامه گفت: در جاهایی از کتاب متأسفانه به عرفیات روز و داستان توجه نشده و اگر توجهات تاریخی به عرفیات فضای آن روز انجام می گرفت، باعث غنای این کتاب می شد.

حجت السلام عبدی در پایان صحبتش بهترین منبع برای آثار اینچنینی درباره حضرت معصومه را اظهار داشت و گفت: بهترین منبع برای کتاب های این چنینی مقالات و کتاب های کنگره حضرت معصومه(س) است که بسیار خوب به شخصیت ایشان پرداخته و می تواند برای کتاب ها استفاده شود./826/

ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب دخترماه برگزار شد

ارسال نظرات