۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۶۸۴۷۷
حجت الاسلام قطبی تشریح کرد؛

رویارویی تمدن ایران اسلامی و تمدن غربی آمریکایی

رویارویی تمدن ایران اسلامی و تمدن غربی آمریکایی
اصفهان - رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: باید به جای سازش و تسلیم و یا درگیری و رویارویی، وارد عرصه رقابت با تمدن غربی آمریکایی شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمدن غرب و به ویژه آمریکا، متکی بر فناوری و قدرت سخت است، گفت: تمدن غرب می‌كوشد با بهره­ گیری از قدرت مدیریت سیاسی، استیلای جهانی این تمدن را به وجود آورده و بر پهنه­ وسيعي از دنیا سیطره پیدا کند.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، تمدن ایرانی اسلامی ابتنا بر قدرت نرم و فکری و فناوری­های هویت­ساز دارد و ریشه در ارزشهای وحیانی و الهی داشته و به تمدن از زاویه اندیشه و تعقل می­ نگرد.

درخشش تمدن ایرانی اسلامی در دوره های تاریخی مختلف

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: تمدن ایرانی اسلامی در برخی دوره­ های تاریخی درخشش ­های مطلوبی داشته و در طول تاریخ گذشته، به ویژه در برخی جوامع اسلامی، افکار و اندیشه­ های تمدنی اسلام، شکافته و در معرض آزمایش قرار گرفته است.

حجت الاسلام قطبی مسأله ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را یک رخداد تاریخ ساز در عرصه تمدن اسلامی برشمرد و تصریح کرد: یکی از مهم­ترین نقطه­ های عطف تاریخی در مورد تمدن اسلامی، تجلی نظریه ولایت فقیه و شکل­ گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری فقیه عالیقدر و فیلسوف عارف کامل، امام خمینی (ره) بود، بدون شک نظریه و اقدام عملی امام بزرگوار در پهنه­ تاریخی جوامع اسلامی از درخشان­ ترین و موثرترین اقدامات به شمار می­ رود.

وی در ادامه افزود: امروز ایران اسلامی با نظریه تمدن ایرانی اسلامی، یکی از مهم­ترین نقطه­ های تقابل و رویارویی با تمدن غربی آمریکایی به شمار می­رود و به نوعی بزرگترین چالش برای آن تمدنِ خشن و اقتدارگرای غربی محسوب می ­شود.

کنار آمدن با تمدن غرب به معنای پذیرش سلطه و حاکمیت آن است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به رویارویی تمدن غربی و ایرانی اسلامی در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: در این معرکه و میدان رویارویی، سناریو و راهبردهای مختلفی را می ­توان در پیش گرفت، هركدام از اين سناريوها طرفدارانی دارد و مي كوشند از آن دفاع كنند. يكي از اين سناريوها کنار آمدن با تمدن غربی – آمریکایی است؛ کنار آمدن به معنای پذیرفتن اقتدار و حاکمیت مطلق تمدن مقابل و حل شدن در آن است.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: همچنین سناریوی دوم می ­تواند درگیر شدن و به مبارزه پرداختن با آن تمدن باشد؛ بدین نحو که هرجا تمدن غرب قدم می­ گذارد، تمدن ایرانی اسلامی با آن مقابله کرده و در معرکه جنگ سخت و فیزیکی درگیر شود. به نظر می رسد اين دو سناريو به تنهايی كارساز نيستند و هركدام دچار يك نوع انحراف و اشكال مبنايی می باشند.

وی با اشاره به اهمیت ارائه راهبرد صحیح در تقابل با تمدن غرب، تصریح کرد: سناریوی سوم می­ تواند فراتر از دو سناریوی پیشین باشد و آن سناریوی رقابت و غلبه است، به گونه ­ای که به جای درگیر شدن با غرب و يا صلح و کنار آمدن با آن، در انديشه رقابت جدی با تمدن غربي در همه­ میدان­ها باشیم و میدان را از رویارویی مستقیم به صحنه رقابت تبدیل کنیم.

تقابل تمدنی را تبدیل به رقابت کنیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه اظهار کرد: لاجرم در این سناریو، غلبه و رودر رویی از جنس رقابت و شتاب و عمق خواهد بود و در چنین صحنه­ رقابتی می­ توان از رقیب پیشی گرفت. امروزه دنیا تشنه­ فکر و اندیشه است و به دنبال راهکارها و روش­ های منطقی برای حل مسائل و مشکلات زندگی و معیشتی خود می­ باشد و به شدت از خشم و خشونت متنفر است.

حجت الاسلام قطبی به دشمنی دیرینه آمریکا و تمدن غربی با ایران و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: البته از آن جا که غرب و آمریکا نه صرفا یک تمدن رقیب بلکه یک دشمن سرسخت برای تمدن ایرانی اسلامی محسوب می ­شود از دفاع نباید غفلت کرد و بهترین راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران، سامانه­ های موشکی است که باید برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن تقویت شود.، چرا که تمدن ایرانی اسلامی که با ظهور انقلاب اسلامی ایران به مراحل اولیه شکوفایی خود رسید یکی از مهم­ترین چالش ­ها برای تمدن غربی آمریکایی محسوب مي شود.

 

ایمان داشتن به نویدها و نصرت الهی

وی ادامه داد: لیکن در عین حال که آمریکا کشوری بزرگ و قدرتمند می­ باشد ولی به لحاظ ایمان و تدین جوامع مسلمان و شیعه و با عنایت به نویدهای الهی در آیات کریمه قرآن که پیروزی را از آنِ اهل ایمان می ­داند نباید از دشمن ترسید و مقهور توپ و تانک او شد، بلکه باید ضمن ایستادگی در برابر ظلم و تجاوزهای او به شدت به فکر غلبه فکری و اندیشه­ ه­ای بر او بود و تفکر اسلامی را در جهان توسعه داد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان تصریح کرد: بدون تردید تمدنی که مبتنی بر تفکر و اندیشه و آموزه­ های وحیانی باشد در برابر تمدنی که متکی بر قدرت سخت زر و زور و تزویر باشد غلبه خواهد کرد و پیشی خواهد گرفت که البته ایمانِ اهل تفکر و تعقل، و صبر و استقامت ایشان ضامن اصلی این تفوّق و غلبه خواهد بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات