۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۶۶۸۵۳۲

نظام خانواده در اسلام

نظام خانواده در اسلام
انتشارات انتشارات ام ابیها(س) کتاب نظام خانواده در اسلام نوشته حجت الاسلام حسین انصاریان را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، اراده عالمانه و حکیمانه و عادلانه حضرت حق، در نظام متقن هستی و پهن دشت میدان خلقت و آفرینش، از هر چیزی جفت آفرید. در این بساط جفت بودن و زوج بودن هر چیزی حقیقتی است که استثنا برنداشته و پیش از آنکه دانش بشر و تحقیقات علمی به آن دست یابد، قرآن مجید در آیات متعددی از جمله در آیه چهل و نهم سوره مبارکه الذاریات، از این واقعیت، که نسبت به تمام موجودات هستی، اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان فراگیر است خبر داده.

این خبر عظیم و گفتار علمی و این بیان روشن، آن هم نسبت به تمام موجودات خانه خلقت و کاشانه و لانه آفرینش، با توجه به اینکه مربوط به قرنها قبل از رنسانس علمی است و در شهری چون مکه و مدینه که خط نویس و خواننده ای و کتاب و مدرسه ای در آن نبوده، از معجزات قرآن مجید و دلیلی محکم بر اصالت این کتاب و برهانی بزرگ بر علمی بودن این دفتر و عاملی بس قوی بر صدق نبوت خاتم انبیا(صلی الله علیه وآله وسلم) است.

قرآن مجید در زمینه های دیگر مسائل آفرینش آیاتی دارد، که علوم امروز بشر، در برابر آن شگفت زده و غرق در تعجّب و حیرت است و برای احدی از افراد انسان در هر مقام و مرتبه ای که باشد، جای شک و تردید، در حقّانیت خود و اینکه چراغ هدایت فرا راه حیات آدمیان است، باقی نمی گذارد.

انتشارات انتشارات ام ابیها (س) کتاب نظام خانواده در اسلام نوشته حجت الاسلام حسین انصاریان را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب نظام خانواده در اسلام دارای 30 بخش است. عناوین بخش ها به این ترتیب است:

1. آئین ازدواج در نظام هستی

2. تقوای الهی در خانواده و جامع

3. اهداف والای ازدواج در اسلام

4. موقعیت زن در تاریخ بشر و اسلام

5. استقلال مرد و زن در اسلام

6. مقام زن در منطق وحی

7. مشکلات و موانع راه ازدواج

8. شرایط الهی و اسلامی ازدواج

9. راه انتخاب همسر

10. برنامه های اصیل اسلام در مسئله ازدواج

11. بهداشت در نظام خانواده

12. اخلاق اسلامی در نظام خانواده

13. حجاب و پاکدامنی زن

14. امنیت در زندگی

15. جلوه های فضیلت در خانواده

16. اسلام ومسائل مادّی خانه و خانواده

17. اصول معنویت در خانواده

18. مسئولیت عظیم سرپرست خانواده

19. حقوق زن و شوهر دراسلام

20. دوران بارداری، رضاع و نامگذاری

21. فرزند داری در اسلام

22. ارزش دختر داری در اسلام

23. نقش مادر در تربیت فرزند

24. نقش پدر در رشد فرزند

25. حقوق فرزند بر پدر و مادر

26. حقوق پدر و مادر بر فـرزنـدان

27. وظیفه زن و شوهر نسبت به بستگان یکدیگر

28. صـلـه رحـم

29. موجبات سعادت و شقاوت خانواده

30. طلاق و ارث

ویژگی های اثر

1. پرداختن به مسئله ازدواج از نگاه اسلام

2. آوردن نگاه انسانی و دینی به مسئله ازدواج

3. آوردن آیات و روایات در زمینه ازدواج و خانواده

4. اهمیت فرزند آوری

5. پرداختن به مسائل خانواده و فرزندان

برشی از کتاب

در صفحه 299 و 300 این کتاب درباره مسئولیت سنگین خانواده این مطالب آورده شده است:

در یک آیه در سوره مبارکه تحریم مسئولیت بسیار سنگینی را متوجه سرپرست خانواده می کند، که در عین سنگینی دارای منابع دنیائی و آخرتی است. اگر تمام مردم بخصوص آنان که عهده دار مسئولیت زن و فرزند هستند به این آیه شریفه توجه می کردند، درصدعمده ای ازمشکلات خانواده ها حل می شد، وبی نظمی واضطراب و ناامنی از محیط خانه رخت می بست و نابسامانیها به سامان می رسید.

یا ایّها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها النّاس و الحجاره علیها ملائکه غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون.ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش دوزخ نگاه دارید ، آتشی که آتش افروزش انسان و سنگ است، بر آن آتش ملائکه خشن و نیرومند و پرقدرت مأمورند ، امر و دستور خدا را نافرمانی نکنند، آنچه به آنان حکم شود انجام دهند.آری ، این مسئولیت عظیم بر عهده سرپرست خانوادهاست، که اهل بیت خود را با سوق دادن به توحید ، ایمان به قیامت ، ترساندن از عذاب الهی، آراستن به تقوا، مؤدب نمودن آنان به آداب و اخلاق اسلامی، ایجاد زمینه رشد و کمال و تربیت و تعلیم، از عذاب روز قیامت حفظ کند.

اینکه آیه شریفه می فرماید آتش افروز آن آتش انسان است، مسئله بسیار بسیار ظریف و مهمی است. از آیات قرآن مجید به صراحت استفاده می شود ، که عذاب روز قیامت مادّه و ریشه اش گناه و معصیت است، در حقیقت ماهیت جرم و جریمه یکی است.

بر خلاف جرم و جریمه در دنیا که اختلاف ذاتی و ماهیتی دارند ، اگر کسی خلاف دستورات راهنمائی و رانندگی جرمی مرتکب شود مثلاً از دست چپ خیابان براند، یا به خیابانی ورود ممنوع وارد شود ، چند هزار تومان او را جریمه می کنند، در اینجا جرم، عملی انسانی، ولی جریمه برنامه ای مالی است، بین عمل و مال اختلاف ماهیت وجود دارد، ولی در نظام هستی ماهیت جرم و جریمه یکی است به این معنا که جریمه قیامتی متخلّف همان تخلف است که به صورت آتش از وجود خود او زبانه می کشد. هر گناهی چه عملی چه اخلاقی، چه رابطی، چه مادی، چه معنوی وقتی از انسان صادر شود به این معناست که انسان قبول آتش کرده، ولی ظهور این آتش و سوزندگی آن مربوط به روز قیامت است.

انتشارات انتشارات ام ابیها (س) کتاب «نظام خانواده در اسلام» را در قطع وزیری و 582 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات انتشارات ام ابیها (س) به آدرس: قم، خیابان صفاییه، کوچه آمار (بیست و یکم )، پلاک 8، تلفن: 37730386 مراجعه کنند./826/

نظام خانواده در اسلام

ارسال نظرات