۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۶۸۶۹۱
مسیر گمراهی؛

حاکمیت اسلام در سایه اتحاد مذاهب رقم می‌خورد

حاکمیت اسلام در سایه اتحاد مذاهب رقم می‌خورد
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: تمام کسانی که مخالف جریان تقریب هستند، به نوعی در زمین بازی منافقین، کفار و داعشی‌ها گام بر می‌دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر حسینیان، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی و نویسنده کتاب «تفکر عقلی در کتاب و سنت» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره تقیه فعال ائمه اطهار و رعایت شرایط خاص جهت حفظ حاکمیت اساس اسلام گفت: تمام کسانی که مخالف جریان تقریب هستند، به نوعی در زمین بازی منافقین، کفار و داعشی‌ها گام بر می‌دارند.

وی افزود: ما باید سازوکار جریان تقریب را نسبت به اهدافمان بازبینی و بروزرسانی کنیم و اصولمان را گسترش بدهیم؛ یعنی وقتی پایه‌های اساسی را که گذاشتیم هر چند مدت، با گذشته فرق داشته باشد، ما نسبت به گذشته مشترکات خیلی زیاد‌تری را با اهل سنت پیدا کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدجعفر حسینیان با اشاره به سخنان تفرقه افکنانه اخیر سیدکمال حیدری در بحث تقریب مذاهب گفت: روایات مرتبط با عقلانیت شیعه قائل حکومت، مسأله‌ای مورد تأکید و تأیید ائمه معصوم و تمام فقهایی است که این فقها به مسأله اسلام، رویکردی حاکمیتی داشته‌اند.

وی ادامه داد: احکام دین اسلام، پایه‌های حکومتی دارند و این جزو اعتقادات شیعه و در مرحله بالاتر، اعتقادات امامان شیعه است و همه امامان به دنبال ایجاد حاکمیت بودند و در هر شرایطی به دنبال این بودند که مسؤولیت اجتماعی و حکمرانی را به دست بگیرند که اگر ما به مسأله حکمرانی توجه کنیم لاجرم بایستی از ایجاد اختلافاتی که منجر به ضربه خوردن حاکمیت شود بپرهیزیم و در ایجاد اتحاد نسبت به اصول و پایه‌های اساسی دین بکوشیم تا اساس اسلام باقی بماند.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در بیان اهمیت حکومت اسلامی در شیعه عنوان کرد: هنگامی که حکومت در دست تفکر اسلام باشد، با فرهنگی که در جامعه رواج می‌دهد می‌تواند زمینه‌های تغییر معارف و روشنگری را دنبال کند.

وی در توضیح طریق حاکمیت شیعه ابراز داشت: طریق حاکمیت شیعه این است که اول ما از نقاط اشتراک با سایر مذاهب شروع کنیم و به تدریج متناسب با ظرفیت‌های اجتماعی و توسعه این ظرفیت‌های اجتماعی می‌توانیم به نقاط افتراق برسیم. بعد از تثبیت حاکمیت و اتحاد مسلمانان، در داخل جامعه اسلامی مناظره‌های بزرگی بین علمای شیعه و اهل تسنن و آن کسانی که دنبال ایجاد اختلاف نمی‌گردند رقم می‌خورد.

حجت‌الاسلام حسینیان در توضیح مسأله تقریب اظهار داشت: تقریب مسأله‌ای است که مورد احترام شیعه و به‌خصوص مورد احترام امیرالمؤمنین(ع) است و اگر ما بخواهیم به زندگی حضرت علی(ع) نگاه کنیم، ایشان ۲۵ سال حکومت خلفاء را تحمل کرد و در این مدت نیز با وجود به شهادت رساندن حضرت زهراء(س) و... بهترین مشاوره‌ها را به آن‌ها می‌داد تا اینکه خودشان اعتراف می‌کنند و می‌گویند: «لولا علی لهلک العمر»

وی افزود: مهمترین کاری که حضرت علی(ع) در این مدت انجام داد، این بود که اجازه نداد سفیانیان به حکومت برسند؛ برای مثال حتی به حضرت علی(ع) پیشنهاد کردند که لشکری در اختیار ایشان قرار دهند تا حضرت خلفاء را کنار بزند؛ ولی حضرت نپذیرفت؛ چرا که کسانی که بعد از حضرت می‌آمدند، کسانی نبودند که مورد تأیید حضرت باشند.

نویسنده کتاب تفکر عقلی در کتاب و سنت ملاک اتحاد با اهل سنت را درگیری با کفر دانست و عنوان کرد: تنها اعتقاد به امیرالمؤمنین(ع) و درگیری با کسانی که غیر این اعتقاد را دارند صحیح نیست و ملاک درگیری دو مذهب نیست، بلکه ملاک درگیری دو جبهه حق و باطل است و شاخص درگیری حق و باطل است که علمدار این درگیری خود آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است، حال کدام یک از این‌ها حاضر هستند با صهیونیسم درگیر شوند؟

وی در پایان گفت: وقتی بیشتر ریشه سرمایه تفرقه‌افکنان را بررسی کنیم می‌بینیم از همان سفارت‌های انگلیس و صهیونیست می‌گیرند؛ چرا که آن‌ها می‌دانند دارند چه کاری را انجام می‌دهند و می‌خواهند جبهه درگیری را به داخل بکشند و امامان شیعه چنین چیزی را نمی‌خواهند. هنگامی که نظام استکبار و کفر از بین برود، همه اختلافات نیز از بین خواهد رفت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات