۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۶۸۷۹۶
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون:

ابتلائات دنیوی زمینه‌ساز رشد معنوی انسان است

ابتلائات دنیوی زمینه‌ساز رشد معنوی انسان است
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون گفت: باید جریان همدلی و مساوات را در حد توان انجام بدهیم چراکه مساوات زمینه‌ساز تقویت صبر و مایه آرامش انسان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون طی سخنانی که از بستر فضای مجازی و شبکه استانی نور پخش شد اظهار کرد: یکی از کلیدواژه‌های مهم که بیش از ۱۰۰ بار در قرآن تکرار شده و در سیره اهل‌بیت و انبیا و اولیا الهی به‌عنوان محور در زندگی محسوب می‌شود موضوع صبر است.

وی افزود: صبر یکی از نیازهای حیات دنیا است و سنت الهی برای انسان‌ها اقتضا می‌کند در طول حیات در این عالم خاکی با ابتلائات و بلایای متعددی مواجه شوند و خداوند در وجود انسان این قابلیت قرار داده تا در مواجه با این مشکلات و سختی‌ها تاب‌آوری داشته باشد و شکرگزار از کنار آن‌ها عبور کند و رفتارش منجر به اقدامات هنجارشکن و معصیت نشود.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در روایات نیز به موضوع صبر به‌طور گسترده پرداخته‌شده و طبق روایت صبر کلید همه کارهاست و اگر انسان این صبر را در درون خود تقویت نکند نمی‌تواند قله‌های ترقی را در زندگی پشت سر بگذارد و بر مشکلات فائق بیاید.

تراشیون تأکید کرد: صبر به‌عنوان یک ویژگی مهارتی و یک تکنیک اخلاقی است و در زندگی دنیا سنت الهی اقتضا می‌کند سختی‌ها رکنی از زندگی بشر باشد و از همان ابتدا این محیط همراه با سختی‌هاست و نمی‌شود این مشکلات و سختی‌ها را از زندگی دنیوی جدا نمود.

وی یادآور شد: در کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) یکی از ویژگی‌های این دنیا همراه با سختی‌ها ذکرشده است و اگر دنیا بدون مشکلات باشد دیگر دنیا نیست بلکه همان بهشت می‌باشد و این جای نگرانی ندارد و هر چه به آخرالزمان نزدیک می‌شویم سختی‌های دنیا پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: به‌طور مثال عده‌ای فکر می‌کنند بعد از گذر از ویروس کرونا دیگر مشکلاتی نخواهیم داشت درحالی‌که مشکلات دنیا همیشگی است و انسان باید به خودسازی درونی بپردازد و تاب‌آوری و تحمل و صبر را در درون خود تقویت کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: صبور بودن را والدین در فرزندان خود تقویت کنند چون نسل آینده نیز در زندگی با مشکلات مواجه خواهند شد و فرزندان باید با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند.

وی افزود: راهکاری زمینه تقویت صبر و تاب‌آوری نیز وجود دارد و اگر انسان نتواند با مشکلات کنار بیاید قطعاً با مشکلات روحی و روانی مواجه خواهد شد و در دوران پسا کرونا قطعاً با مجموعه‌ای از آسیب‌ها دچار خواهیم شد اما اگر صبر را تقویت نمائیم می‌توانیم از سختی‌ها عبور نمائیم.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اولین نکته که می‌تواند صبر انسان را تقویت کند یاد خداست چون انسان زمانی که به سرچشمه اصلی متصل شود قطعاً خروش و تلاطم انسان در برابر شکلات برطرف خواهد شد و آرامش پیدا می‌کند چون ثمره صبر آرامش است.

تراشیون افزود: باید یاد خدا در برنامه روزانه زندگی در خانواده و جامعه وجود بیاید و غفلت از یاد خدا یک جامعه پراسترس و پراضطراب به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: یکی از ابزار یاد خدا اقامه نماز است و دیگری انس با قرآن و تلاوت این مصحف شریف است همچنین استغفار از گناه از خطاها و رفتارهای ناپسند سابق و معاصی از محضر الهی یکی از دیگر از مصادیق یاد خداست و زمینه افزایش صبر را در انسان تقویت می‌کند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دومین نکته‌ای که می‌تواند صبر را تقویت کند توکل بر خداست و انسان خداوند را تکیه‌گاه بداند تا از گذرگاه‌های دنیا و آخرت عبور کند.

تراشیون تأکید کرد: واقعیت دنیا سختی و مشکلات است و باید با صبر و تحمل از این سختی‌ها عبور کرد و همانند یک دانش‌آموزی است که برای امتحان به مدرسه می‌رود که این سیستم ارزیابی درنهایت مشخص می‌شود و یک سیستم آموزشی بدون ارزشیابی نمی‌شود و دنیا هم بدون امتحان نمی‌شود به همین خاطر یکی از مصادیق امتحان دنیا، همین ابتلائات است که زمینه رشد انسان را فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به صبر کمک کند همدلی به دیگران است و باید کمک‌کار دیگران باشیم و در سختی‌ها به دیگران کمک کنیم که هم اجر دارد و هم مایه رشد انسان است و زمینه‌ساز تقویت صبر است و جریان همدلی و مساوات را در حد توان انجام بدهیم چراکه مساوات زمینه‌ساز تقویت صبر و زمینه‌ساز آرامش انسان است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات