۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۶۸۸۰۰
آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد از تخریب خانه زن هرمزگانی:

نباید از قوانین علیه مستضعفان و محرومان استفاده کرد

نباید از قوانین علیه مستضعفان و محرومان استفاده کرد
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) پیرامون تخریب سرپناه یک زن و چند فرزند بی سرپرستش در استان هرمزگان، از عاملان این قضیه دردناک شدیداً انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز در پایان درس خارج فقه خود که به صورت مجازی برگزار می شود، پیرامون تخریب سرپناه یک زن و چند فرزند بی سرپرستش در استان هرمزگان، از عاملان این قضیه دردناک انتقاد کرد و گفت: یک قضیه‌ای این روزها در کشور ما اتفاق افتاده که واقعاً قلب هر کسی را جریحه‌دار می‌کند و لازم می‌دانم که امروز تأسف و تنفر خودم را از افرادی که این بلا را سر مردم در می‌آورند ابراز کنم.

وی با ابراز تأسف و تأثر شدید از تخریب خانه کوچک یک زن و چند کودک بی سرپرست توسط مأموران شهرداری هرمزگان تصریح کرد: متأسفانه مأموران خانه کوچک این افراد بی سرپرست را در حضورشان تخریب کردند و ضجه های آن زن و فرزندانش آن ها را تحت تأثیر قرار نداد؛ چرا باید در نظام جمهوری اسلامی چنین قضیه‌ای اتفاق بیفتد؟ چرا باید مأموران نظام جمهوری اسلامی طوری تربیت نشده باشند که اگر موازین شرعی را نمی‌خواهند رعایت کنند، موازین عقلایی را لااقل رعایت کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید توجه داشته باشند که در این شرایط بد اقتصادی برخی از افراد از راه دستفروشی در کنار خیابان ها و بلوارها زندگی خود را اداره می کنند؛ اما بارها دیده ایم که اندک وسایلشان توسط برخی مأموران با قساوت تمام و با اعمال رذیلانه نابود می شود یا آنها را ضبط می کنند؛ این جای تأمل دارد، تا چه زمانی باید شاهد اینگونه رفتارها باشیم؟

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به بررسی فقهی دستفروشی در کنار خیابان ها پرداخت و تصریح کرد: ما گفتیم از نظر فقهی شوارع و خیابان های عامه حق عموم مردم است و عموم حق دارند از آن استفاده کنند، از این رو اگر کسی در کنار شارع عام بخواهد چند دقیقه‌ای بخوابد، بنشیند یا جنسی بفروشد، از نظر فقه کسی حق ندارد او را از اینجا اخراج کند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که بر اساس مبانی فقهی اگر دستفروشی برای دیگران مزاحمتی ایجاد ‌کند، امری حرام است، اما باید دانست در این خیابان‌های عریض و طویل، اگر شخصی آبرومند که زن و فرزند دارد، چند کیلو میوه را برای فروش بگذارد، مزاحمتی برای کسی ایجاد نخواهد کرد؛ حال در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که برخی  مأموران شهرداری با قساوت و برخورد بسیار زشت بساط این فرد را جمع می‌کنند، این خلاف شرع و فقه ما است؛ جرم این افراد این است که پول ندارند مغازه تهیه کنند و به شهرداری عوارض و مالیات بدهند.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: چرا ما باید با این مسائل مواجه شویم تا نظام جمهوری اسلامی این مقدار هزینه کند؟ چرا حیثیت این نظام را هم در داخل و هم در خارج خراب می‌کنید؟ بعد هم هر چه بگویند عذرخواهی کردند، اشتباه شده، چند بار اشتباه؟ چقدر از این اشتباهات واقع و تکرار می‌شود؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه و بزرگان، مراجع تقلید و همه طلاب مسأله تخریب سرپناه یک زن و چند فرزند بی سرپرست را محکوم می‌کنند، عنوان کرد: این کار اشک انسان را جاری کرد که یک چنین وضعی برای یک خانواده‌ بی سرپرست و بی سرپناه به وجود آید؛ ما به مسؤولان درباره این موضوع تذکر می‌دهیم تا نگذارند این مسائل در نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: درست است که قانون باید رعایت شود، اما این قانون‌ها درست شده برای اینکه مردم در رفاه باشند و نباید رفاه مردم را از بین ببرند؛ قانون طریقیت دارد بر اینکه مردم یک آسایشی و یک نظمی داشته باشند، اما در نظام جمهوری اسلامی باید از قانون علیه مستضعفین و بیچاره‌ها استفاده کرد؟ چرا شما می‌خواهید با همین قانون بر سر بیچاره‌ها و مستضعفان بزنید؟ اینکه نمی‌شود! این قضیه خیلی صحنه دلخراشی بود و همه ما رنجیدیم و از این طریق هم محکوم می‌کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: مسؤولان نه تنها به مسأله تخریب این اتاق، بلکه مسائل این دستفروش های بیچاره را مورد توجه قرار دهند؛ برخی افراد در این شرایط بسیار عجیب اقتصادی چاره ای جز این کار ندارند که در یک وانت یا یک گاری چند کیلو میوه بگذارند و از صبح تا غروب، در سرما و گرما کنار خیابان، آنها را بفروشند و بتوانند آبرومندانه زندگی کنند؛ این حق شرعی آنها بوده و شهرداری‌ها حق ندارند از کار این دستفروش ها را در شوارع عامه که ملک شخص خاصی نیست، ممانعت کنند؛ جالب است بدانیم که این موضوع در صدر اسلام نیز نمونه هایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان امیرمؤمنان(ع) افرادی برای فروختن جنس در بازار بساط پهن می‌کردند؛ حضرت(ع) می‌فرمودند کسی حق ندارد از اینها ممانعت کند؛ آری گاهی دستفروشی در میانه پیاده‌رو جلوی عبور و مرور مردم را می گیرد که باید با آن به صورت انسانی و منطقی برخورد صورت بگیرد؛ اما گاهی اوقات ما در فضای مجازی می‌بینیم یک زنی در حال دستفروشی است و چند مرد قوی‌هیکل با او برخورد می‌کنند و این بساط را به نحوی غیر انسانی جمع می‌کنند؛ این درست نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: مأموران نظام جمهوری اسلامی باید روش انسانی، اسلامی، عقلایی و عاطفی داشته باشد و بدانند برخورد غیر منصفانه با افراد خلاف شرع است؛ من آن زمان به بعضی از مسؤولان گفتم که این قانون را اصلاح کنید؛ کدام قانون به شهرداری چنین اجازه‌ای داده که اینگونه با دستفروشان برخورد کند؟ گاهی اوقات دیدم در خیابان‌ها و بلوارهای خیلی عریض و طویل یک ماشین ایستاده و جنس می‌فروشد؛ این نباید مشکلی داشته باشد؛ آری گاهی خیابان کوچک است و اگر دستفروشی در آنجا صورت بگیرد سبب تصادفات بسیاری می شود، باید جلویش گرفته شود، اما وقتی تزاحمی وجود ندارد، نباید از لحاظ شرعی با آن برخوردی صورت بگیرد.

وی در پایان برای جبران خسارتی که به سرپناه خانواده بی سرپرست در استان هرمزگان وارد شده است، اعلام آمادگی کرد و گفت: اینجانب آمادگی دارم که نسبت به سرپناهی که در استان هرمزگان تخریب شد، به سهم خود با کمک متدینین جبران کنم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات