۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۸۷۸
نویسنده کتاب برتر دفاع مقدس مطرح کرد؛

از صحبت های حضرت آقا درباره ماموستا قادری تا تحریف در جنگ

از صحبت های حضرت آقا درباره ماموستا قادری تا تحریف در جنگ
نویسنده کتاب برتر دفاع مقدس گفت: تاریخ شفاهی یک مواد خام است و گونه های مختلف ادبی و هنری می تواند این مواد خام را به قالب های مختلف در بیاورد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، هفته کتاب خوانی زمانی است برای یادآوری اهمیت و ارزش کتاب برای انسان، زمانی که متذکر می شود انسان برای دانایی و مانایی باید به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه کند. این هفته علاوه بر توجه به کتاب وقت خوبی است برای توجه به نویسندگان کتاب، نویسندگانی که در سختی های این روزگار که کمر خیلی را خم کرده همچون سرو ایستاده و از نوشتن و نویسندگی خسته نشده و همچنان به امر مشغول هستند.

از جمله نویسندگانی که به دفاع از قلم پرداخته و هیچگاه از این کار خسته نشده علی رستمی، است. او نویسنده ای است که از 15 سالگی وارد بسیج شده و در 16 سالگی با حضور در جبهه های دفاع مقدس با رزمندگان هم نفس بوده و طعم جانبازی برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی را چشیده است.

سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا به مناسبت هفته کتاب و انتخاب کتاب ماموستا به عنوان منتخب هجدهمین دوره کتاب‌ سال دفاع مقدس، گفت و گویی با نویسنده این اثر جناب آقای علی رستمی انجام داده که در ادامه می خوانید:

رسا - لطفاً خودتونو معرفی بفرمایید

من علی رستمی متولد ۱۳۴۳ اسدآباد همدان هستم. از ۱۵ سالگی وارد فضای جبهه و جنگ شدم. در زمان جنگ فرصت تحصیل نداشتم و بعد از جنگ وارد دانشگاه شدم و مدتی زبان فرانسه را خواندم و بعد از آن رشته اقتصاد را در دانشگاه بوعلی سینا خواندم. مدت زیادی مدیر انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بودم که ما حصل مدیریتی که داشته ام آشنایی با اصحاب قلم، به خصوص صاحبان ادبیات دفاع مقدس بود. از آن زمان راغب بودم که در این فضا قلم بزنم ولی به خاطر آنکه خودم مدیریت این مجموعه را داشتم این کار را انجام ندادم. من از دوران بچگی علاقه مند به نوشتن بودم و انشاء خوب می نوشتم و ماجراجو بودم.

به خاطر جانبازی که داشتم  خودم را چند سال زودتر از مدیریت جدا کردم و به محض مرخص شدن از بحث های مدیریتی مجوز انتشاراتی به نام آل احمد را گرفتم و حدود ۴۰ کتاب در موضوع دفاع مقدس چاپ کردم. آثار خودم بیشتر در حوزه هنری، بنیاد شهید و سپاه چاپ شده است. اولین کتابی که کار کردم یک کار پژوهشی به اسم یوسف نامه بود. این کتاب سال ۸۹ شایسته  تقدیر شناخته شد. در جشنواره کتاب سال، کتاب دیگر از بنده با نام انگورهای تلخ به عنوان کتاب سال انتخاب شد. سومین کتاب من در حوزه دفاع مقدس کتاب ماموستا است که به عنوان کتاب سال شناخته شد.

رسا - آیا با برادران اهل سنت آشنایی داشتید؟

من تا قبل از حضور و ورود به جنگ در منطقه مریوان هیچ آشنایی با برادران اهل سنت نداشتم. هم سنگری های من در جبهه، پیشمرگان کرد مسلمان مریوان بودند. در آن زمان خیلی شناختی نسبت به برادران اهل سنت نداشتم، ولی با آمدن به آنجا ارتباطاتم با این عزیزان شروع شد. به تبعیت از حضرت امام رضوان الله علیه یک اعتقاد قلبی به موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی داشته‌ام و مثل حضرت آقا و بزرگانی و روحانیونی که در جبهه ها فعال بودند قائل به تفکیک بین مذاهب اسلامی نبودم و به شدت آدم هایی را که قائل به تقریب بودند را دوست داشتم و دلخوشی از تفکیکی ها و تکفیری ها نداشتم.

رسا - مردم کردستان را چگونه دیدید و شناختید؟

من مردم کردستان را مظلوم می دانم و مظلومیت این مردم را به معنای واقعی کلمه دیدم. البته باید بگویم که منظورم از کردستان فقط کردستان ایران نیست بلکه شامل کردستان عراق هم می شود. در عملیات والفجر ۱۰ که در سال ۱۳۶۶ انجام شد و منجر به آزادی حلبچه و چند شهر دیگر شد، بمباران شیمیایی صدام شروع شد و هزاران نفر از مسلمانان کردستان ایران و کردستان عراق  به شهادت رسیدند و این اوج مظلومیت این مردم بود.

رسا - چطور شد امام جمعه پاوه، ماموستا ملا قادر قادری را به عنوان سوژه اصلی انتخاب کردید؟

من ملا قادر قادری را از سال ۵۸ می شناختم و می شنیدم که در گیر و دار اتفاقات تلخ سال ۵۸ و ۵۹ ایران و انقلاب اسلامی جزء معدود شخصیت‌هایی بودند که حامی انقلاب اسلامی و ایران بودند. همچنین ایشان جزء منادیان وحدت بوده و به امام لبیک گفتند. او از شخصیت مشهور کردستان به شمار می رود و در جنگ تحمیلی هم نقش مهمی در منطقه مریوان و پاوه داشتند و تلاش زیادی برای حضور مردم کردستان در دفاع مقدس ایفا کردند.

دغدغه من ثبت تاریخ شفاهی است

رسا - نحوه ارتباط شما با ماموستا قادری چطور شکل گرفت؟

بنده طی سفری که به پاوه داشتم با ایشان صحبت کردم، اما او راضی به مصاحبه نمی شد و من برای ترغیب ایشان به مصاحبه یکی از کتاب هایی که من با خودم آورده بودم را به ایشان نشان دادم و به او گفتم که من به دنبال شخصیت جهادی شما در طول دفاع مقدس و انقلاب هستم و می دانم که شما قبل از انقلاب هم شخصیت تقریبی بودید.

من خیلی مراقب شخصیت ایشان بودم. او در جامعه اهل سنت کردستان و حوادث انقلاب و دفاع مقدس راوی اتفاقات و حوادث مهم جنگ تحمیلی بود.

رسا - صحبت های حضرت آقا در مورد ملا قادر باعث ترغیب بیشتر شما نشد؟

من صحبت حضرت آقا را درباره ملا قادر قادری شنیدم حضرت آقا در یک جلسه که کمتر از ۱۰ دقیقه صحبت کردند پنج بار نام ایشان را آوردند و به عنوان برادر از ایشان نام بردند و این صحبت حضرت آقا باعث علاقه مندی بیشتر من در نوشتن درباره او شد. بنده برای مصاحبه با ایشان ۱۴ بار موفق شدم به پاوه بروم و حدود ۶۰ ساعت با او مصاحبه گرفتم. البته به غیر از محل هایی که مصاحبه های متفرقه ای که با ایشان انجام دادم که تلفنی یا به صورت مصاحبه در سفر بود.

رسا - به عنوان کسی که دوران دفاع مقدس رو تجربه کردید حوزه ادبیات دفاع مقدس را چطور می‌بینید

دغدغه من تاریخ شفاهی و ثبت آن است. تاریخ شفاهی یک مواد خام است و گونه های مختلف ادبی و هنری می تواند این مواد خام را به قالب های مختلف در بیاورد. ذائقه مخاطب خیلی مهم است و این ذائقه است که این محتوا و مواد خام را در قالب های هنری و ادبی شکل می دهد.

بنده به نوبه خودم در قالب های مختلف وارد شدم یکی از این موارد کتاب نخل و نی است که در حوزه ادبیات داستانی است و در آن ۱۲۰ ساعت مصاحبه با یکی از سرداران دفاع مقدس انجام دادم، که خاطرات سردار رضا میرزائی از فرماندهان لشکر انصارالحسین همدان است. همچنین در قالب شعر هم من یک کار پژوهشی شعر دفاع مقدس انجام دادم که با عنوان یوسف نامه به چاپ رسید. کتاب انگورهای تلخ هم در واقع خودش یک کتاب داستانی است که باز در حوزه ادبیات داستانی نوشتم.

رسا - استقبال از کتاب ماموستا چطور بود

در زمانی که این کتاب به چاپ رسید با استقبال خوبی روبرو شد به خصوص از ناحیه برادران اهل سنت. استقبال خوب از این کتاب سبب شد که در ماه‌های آینده ترجمه ای از این کتاب به زبان کردی سورانی صورت گیرد. کردی سورانی نوعی از گویش کردی است که قابل ارائه برای بقیه زبان های کردی است و این ترجمه در حوزه هنری کردستان در حال آماده شدن است و قرار شده که برای کشورهای عراق، ترکیه و کردستان عراق منتشر شود.

دغدغه من ثبت تاریخ شفاهی است

رسا - وضعیت بازار نشر در زمان کرونا را چگونه می‌بینید

من کرونا را یک فرصت برای اصحاب قلم و نویسندگان می‌دانم. در این فرصت که همه دنبال حفظ جان هستند، سکوت، آرامش و وقت کافی هست و بهترین زمان برای مطالعه کتاب می باشد. باید با حفظ محدودیت ها به سوی مطالعه برویم. من قائلم که همه باید در این میدان بیایند و وارد بشوند. نهادهای متولی بحث فرهنگ دفاع مقدس باید وارد بشوند و از این فرصت استفاده کنند.

رسا - آیا برای ثبت خاطرات زمان را از دست نداده ایم؟

باید دقت داشته باشیم که ما سوژه های بسیار خوبی داریم که زمان از آنها گذشته است. بیش از 40 سال از ابتدای جنگ می گذرد کسانی که متولد ۳۵ تا ۴۵ بودن بیشترین حجم از رزمندگان دفاع مقدس هستند و متاسفانه ما خیلی دیر به آنها پرداخته ایم. ما بعضی از سوژه‌های بکر خودمان را از دست داده ایم و یا عنصر فراموشی به وجود آمده و در حال از بین رفتن است. پس زمان را نباید از دست دهیم و افراد باقی مانده را باید دریابیم.

رسا - رهبر معظم انقلاب صحبتی داشتند درباره تحریف در جنگ نظر شما در این مورد چیست؟

تحریف یک بحث گسترده است و تصور عامه از آن این است که شما حسن را حسین کنید این که تحریف نیست این جعل شمرده می شود. تحریف این است که ما از انواع نوشته ها پرهیز کنیم. به نظر من باید نگاه عام در موضوع تحریف داشته باشیم و اینگونه نباشد که بر اساس سلیقه یکی را انتخاب و دیگری را حذف کنیم. ما باید هر آنچه که در جنگ اتفاق افتاده را مثل آنچه بوده بیاوریم کاری که شما آن را در روز شمار تاریخ دفاع مقدس می بینید که مرکز مطالعات جنگ آن را چاپ کرده است.

رسا - آینده ادبیات دفاع مقدس را چطور می بینید

من آینده این حوزه را خیلی روشن می‌بینم. دیر شده ولی نوشتن ها بیشتر شده است. همچنین میل به خواندن و تشنگی مطالعه نیز بیشتر شده است. شما امروز خانواده هایی را می بینید که با وجود اینکه غیر مذهبی هستند اما نگران بچه های خود بوده و به دنبال کتاب های خوب برای فرزندانشان هستند. بهترین رفیق کتاب است و بهترین کتاب هم شخصیت های واقعی هستند که شهدای انقلاب و دفاع مقدس شمرده می شوند. ما می‌توانیم از این فرصت نهایت استفاده را کنیم و شهدا را شهدای ملی کرده و محبوب همه کنیم. امروز میل و رغبت خانواده ها در ادبیات کودک و نوجوان هم دیده می شود و در این میان نباید از فیلمنامه نویسی برای فیلم ها و سریال ها نیز غفلت شود.

در پایان از خبرگزاری رسا، برای توجه به نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی کمال تشکر را دارم./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
نویسنده برتر دفاع مقدس؟
0
0
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
نویسنده کتاب برتر دفاع مقدس
0
0