۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۶۶۸۸۹۸
آیت الله مظاهری:

سوره حمد به اندازه تمام قرآن ارزشمند است

سوره حمد به اندازه تمام قرآن ارزشمند است
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اینکه بسم الله را جزئی از سوره‌های قرآن کریم حساب نکنیم و شمارش آیات را از آیه پس از بسم الله حساب کنیم اشتباه است.

به گزارش  خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه سوره حمد بالاترین سوره‌ها است و به همین دلیل به آن ام الکتاب، یعنی پایه و اساس قرآن می‌گویند، گفت: هر آنچه در قران کریم وجود دارد در سوره حمد نیز وجود دارد، مادر کتاب یعنی پایه و اساس کتاب، سوره حمد چند اسم دارد.

 

سوره حمد به اندازه کل قرآن کریم ارزشمند است

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: یکی دیگر از نام‌های سوره حمد «سبع المثانی» است، یعنی هفت آیه هستند که دو مرتبه و یا بیشتر نازل شده‌اند و از جمله سوره هایی که دو مرتبه نازل شده‌اند سوره حمد است، به این سوره مبارکه «فاتحة الکتاب» نیز گفته می‌شود، یعنی سوره‌ای که ابتدای قرآن واقع شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه به امر خداوند سوره حمد در ابتدای قرآن کریم قرار گرفته است، اظهار کرد: قرائت سوره حمد ثواب بسیار زیادی دارد، حتی در روایات ذکر شده است که قرائت سوره حمد مانند قرائت کل قرآن کریم است و در روایتی نیز قرائت سوزه حمد معادل دو ثلث قرآن کریم ذکر شده است.

وی با اشاره به اهمیت سوره حمد در نزد خداوند متعال، تصریح کرد: به پیامبر اکرم(ص) خطاب می‌شود ما سوره حمد را به تو دادیم و قرآن را به تو دادیم، در حالی که سوره حمد جزئی از قرآن کریم است،این به معنای ذکر عام بعد از خاص برای تأکید است، یعنی اینکه این سوره حمد مانند این است که همه قرآن کریم و ارزشمند به اندازه قرآن کریم است.

 

بسم الله الرحمن الرحیم جزئی از سوره های قرآن کریم است

آیت الله مظاهری سوره حمد را گره‌گشا و برطرف کننده مشکلات مردم توصیف کرد و گفت: در روایت ذکر شده است سوره حمد را به مرده بخوانید اگر زنده شد تعجب نکنید، البته این موضوع زبان و دلی غیر از زبان و دل ما می‌خواهد، با "بسم الله الرحمن الرحیم" می‌توان طی الارض داشت.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن کریم مانند ندارد و به همین دلیل در ابتدای 113 سوره قرآن کریم ذکر شده است، تصریح کرد: بسم الله جزئی از سوره است، اینکه در قرآنها آیه نخست را بعد از بسم الله قرار می‌دهند اشتباه است، اهل سنت در غیر از سوره حمد بسم الله را جزء سوره نمی‌دانند، به همین دلیل بسم الله را در ابتدای سوره قرائت نمی‌کنند، یکبار معاویه این اشتباه را در نماز انجام داد و افرادی که در پشت سر او بودند علیرغم اینکه انسان‌های نادرستی بودند به معاویه گفتند خواندن بسم الله را فراموش کردی یا بسم الله را دزدیدی؟ و بسیار او را مورد اعتراض و تمسخر قرار دادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسم الله الرحمن الرحیم آیه ای است که 113 بار در قرآن کریم ذکر شده است و معانی بسیاری دارد، ابن عباس می‌گوید از ابتدای شب تا به صبح امام علی(ع) برای من معنای بسم الله الرحمن الرحیم می‌خواند و از «باء» بسم الله تجاوز نکرد.

آیت الله مظاهری در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند تمام قرآن کریم در سوره توحید است و همه این سوره در بسم الله الرحمن الرحیم است و همه بسم الله در «با» بسم الله است و آن با خود من هستم. یعنی اهل بیت(ع) قرآن و قرآن اهل بیت(ع) است، ما معنای این مسائل را به درستی درک نمی کنیم و إن شاء الله با ظهور امام زمان(عج) معانی و مفاهیم این حقایق برای ما آشکار می‌شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات