۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۸۹۶۸
از سوی خبرگزاری رسا منتشر می شود؛

پرونده تحلیلی «پرسش مغفول مانده جامعه»

پرونده تحلیلی «پرسش مغفول مانده جامعه»
پرونده تحلیلی پرسش مغفول مانده جامعه با هدف بررسی مسأله هویت و به صورت خاص مسأله هویت انقلابی در عصر حاضر از سوی خبرگزاری رسا منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پرونده تحلیلی پرسش مغفول مانده جامعه با هدف بررسی مسأله هویت و به صورت خاص مسأله هویت انقلابی در عصر حاضر از سوی خبرگزاری رسا منتشر می‌شود.

پرونده حاضر مشتمل بر گفت‌وگو با اصحاب علوم انسانی حوزه علمیه و به صورت خاص با اساتید رشته جامعه شناسی و یا علوم اجتماعی است؛ چرا که موضوع هویت، یکی از موضوعات مهم رشته علوم اجتماعی به حساب می‌آید. هویت به طور اساسی پاسخ آدمی به پرسش اساسی «من کیستم؟» است. پاسخی که سؤالات فرعی دیگری را ایجاد می‌کند و پاسخ به تمام این سؤال هویت آدمی را شکل می‌دهد.

رسانه و فضای مجازی یکی از عوامل غفلت جوانان از پرداختن به مسأله هویت است. هنگامی که شناخت فرد نسبت هویت خویش کامل نباشد و نتواند از آن در برابر دیگر هویت‌ها و افراد دفاع کند، درصورتی که نگاه تعصبی نداشته باشد، آرام آرام هویت خویش را به کناری وانهاده و به هویت‌های دیگر در می‌آید. از طرفی درصورتی که فردی نگاه تعصبی منفی نسبت به هویت خویش داشته باشد، در جامعه به کناری وانهاده می‌شود.

البته این نگاه تعصبی نسبت به هویت‌های انتسابی از نظر اسلام مردود شناخته می‌شود؛ چرا که هویت‌های انتسابی چیزی نیست که فرد بتواند بدان افتخار کند و همزمان آن را دستمایه‌ای قرار دهد تا دیگر هویت‌ها را از نگاه قومی و نژادی مورد تمسخر و تحقیر قرار دهد؛ اما نگاه تعصبی مثبت نسبت به هویت اکتسابی بسیار پسندیده است؛ ولی اگر این نگاه تعصبی از مثبت به منفی تغییر یابد، دیگر نمی‌توان انتظار داشت آن فرد به دنبال حق برود.

یکی از ویژگی‌هایی که ابزارهای رسانه‌ای فعلی دارند، سطحی بودن اطلاعات موجود در آن‌هاست که این اطلاعات از سطح داده بالاتر نمی‌روند. عموماً مخاطبان فضای مجازی توان تبدیل این داده‌ها را به اطلاعات ندارند و اگر نیز آن‌ها را به اطلاعات تبدیل می‌کنند به علت ابزار و شیوه غلطی که در پیش می‌گیرند به اطلاعات غلط و نتایج فاسد می‌رسند.

از این رو سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا تصمیم دارد تا با تبیین صحیح هویت انقلابی و راهکارهای تثبیت و تقویت و همچنین راهکارهای گسترش دامنه این هویت در میان قشر جوانان و نوجوانان بپردازیم. مخاطبان این پرونده، نوجوانان و جوانان دغدغه‌مند انقلابی، اساتید، مربیان پرورشی و آموزشی و همچنین معلمان هستند که می‌توانند از پرونده حاضر در جهت گیری‌های آموزشی و پرورشی استفاده نمایند. 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
عالی واقعا مسئله خوبی رو انتخاب کردین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
احسنتم
0
0