۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۶۹۰۲۹
یادداشت؛

راز سر به مهر استاد راستگو

راز سر به مهر استاد راستگو
از میان خاطره ها به ناگاه زخمی سر باز کرد و علی‌رغم میل باطنی، لب به شکوه گشود؛ از علت کناره گیری از مسؤولیتی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشت، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین باری بود که او را می دیدم؛ در مسجدی مزین به نام مبارک امام رضا علیه السلام در کوچه پس کوچه های یکی از محله های جنوب شهر تهران.

وقتی که فرمانده پایگاه بسیج گفت که ایشان بناست که به مسجد ما بیاید، با تعجب پرسیدم «همون حاج آقا راستگویی که تو تلویزیون برنامه اجرا می کنه؟!». پاسخ مثبت بود، بله برای آن روحانی شریف و بی‌ادعا، صدا و سیما و آن همه مخاطب با مسجدی در نقطه دور افتاده شهر فرقی نداشت؛ هر کجا که احساس می کرد به وجودش نیاز است با کمال تواضع و اخلاص حضور پیدا می کرد.

وقتی دیدم تعداد شرکت کنندگان در کلاس کمتر از تعداد انگشتان دو دست است، با خود گفتم شاید این مسأله در سبک کاری او یا میزان زمانی که بناست صرف کند، تأثیر بگذارد؛ اما نه! با همان شور و حرارت و با تمام انرژی کار خود را آغاز کرد و به سرانجام رساند.

بعدها شنیدم که حضور مستمر در مناطق محروم کشور سیره تبلیغی او است؛ راستگویی که در عرصه تبلیغ بین الملل نیز فعال بود و سفر به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی را در کارنامه تبلیغی خود دارد، ابایی نداشت که در محافل کوچک یا در میان کپر نشینان و محرومان روستایی نیز اجرای برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین راستگو به راستی با نوآوری و خلاقیت بی بدیل خود در زمینه تبلیغ برای کودکان و نوجوانان توانست صاحب سبک شود و معبر جدیدی را به روی علاقه مندان کار در این حوزه باز کند. او در روش خود این فرمایش نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نصب العین قرار داده بود که فرمود: «مَنْ كانَ عِنْدَهُ صَبِىٌّ فَلْيَتَصابَ لَهُ»؛ چون سر و کار تو با کودک فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد.

در دورانی که شاید بسیاری از افراد تبلیغ برای کودکان را دون شأن روحانیت می دانستند و کمتر کسی پیدا می شد که بتواند به صورت جذاب و مؤثر در این حوزه کار کند، مرحوم راستگو به دور از منیت ها‌ و قائل شدن جایگاه خاص پا به این عرصه گذاشت و عَلَم تبلیغ تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان را برافراشت.

او به خوبی دریافته بود که «الْعِلْمُ مِنَ الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ»؛ می دانست که ماندگاری آموزه های دینی در این سن بیش از مقاطع دیگر است؛ بنابراین نه تنها عمر شریف خود را در این راه صرف کرد بلکه بیش از 7 هزار متخصص در حوزه کودک و نوجوان، تربیت کرد و اسوه و الگویی شایسته برای مبلغان این عرصه شد.

شاید کمتر کسی بداند که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین راستگو بنیان‌گذار مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است و حدود سی دهه از عمر با برکت خویش را در آنجا، صرف شاگرد پروری و تکثیر فیوضات خود کرد.

از این‌رو جا دارد مسؤولان دفتر تبلیغات تجلیلی شایسته از مقام این استاد عزیز داشته باشند و اصول و مبانی تبلیغی او را روش شناسی کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهند.

راز پنهان استاد راستگو

به این مناسبت یاد خاطره‌ای تلخ اما بسیار آموزنده افتادم که یکی از دوستانم برای بنده نقل کرد. چند سال پیش جمعی از دوستان ما به دیدار آن مرحوم رفته بودند؛ در خانه ای بسیار ساده در شهرک مهدیه قم ساکن بود. آن روز حرف های بسیاری رد و بدل شد؛ کوهی از تجربیات و خاطرات شیرین تبلیغی خود را در طبق اخلاص گذاشت.

از آن میان به ناگاه زخمی سر باز کرد و علی‌رغم میل باطنی، لب به شکوه گشود؛ از علت کناره گیری از مسؤولیتی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشت سخن گفت؛ مسؤولیتی که البته خود پایه گذارش بود؛ او به شدت از بی مهری مسؤولان دفتر تبلیغات گله‌مند بود. در زمان حیاتش هیچ گاه دوست نداشت این راز سر به مهر فاش شود.

اکنون او ما را با انبوهی از خاطرات زیبا و به یاد ماندنی تنها گذاشته است اما خدا کند که هنوز برای جبران ما فات، وقت داشته باشیم؛ چه خوب گفت آن که گفت «قدر آیینه بدانیم چو هست»./928/ی703/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
0
0