۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۶۹۲۵۲
جانشین رییس سازمان بسیج اساتید کشور:

کمک به حکمرانی اسلامی؛ مأموریت اصلی سازمان بسیج اساتید

کمک به حکمرانی اسلامی؛ مأموریت اصلی سازمان بسیج اساتید
ابن‌الدین بیان کرد: از جمله مأموریت‌های جدی سازمان بسیج اساتید کمک به حکمرانی اسلامی است. ما در یک جنگ نابرابر شناختی هستیم و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا تفسیری جدید از انقلاب اسلامی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا ابن‌الدین، جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، در گفت‌وگویی، به ارائه توضیحاتی در زمینه ظرفیت‌ و توانمندی‌های بسیج اساتید پرداخت و بیان کرد: یکی از ماموریت‌های جدی سازمان بسیج اساتید کمک به حکمرانی اسلامی است. امروز در یک جنگ نابرابر شناختی هستیم و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا تفسیری جدید از انقلاب اسلامی ارائه کنند و بگویند نظام دینی توان حکمرانی ندارد اما بسیج با تمام توانش برای تصحیح این نگرش و قرائت جدید از انقلاب اسلامی تلاش می‌کند. هر قشری در دستگاه مربوط به خود در آن دستگاه تلاش می‌کند و فضای مربوط به اساتید هم فضای دانشگاه، علم و پژوهش است.

اشکالات نظام آموزشی کشور

وی افزود: پیش‌فرض ما این است که نظام آموزشی و علمی کشور، نظامی هدف‌مند و منتج به حل مشکلات کشور نیست، بلکه آموزش‌پایه است و صرفاً آموزش داده می‌شود و در حوزه‌هایی هم مقاله‌پایه است. پس یکی از اهداف ما کمک به دانشگاه و یکی از اهداف نیز کمک به نظام در توانمند نشان دادن انقلاب اسلامی برای حکمرانی است.

ابن‌الدین بیان کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات در کشور ما ساختاری است؛ یعنی نهادهای اصلی جامعه در کارکرد خود موفق نیستند و یا سوءعملکرد دارند. نهاد اقتصاد و بازار، نهاد دولت و سیاست، نهاد دین و فرهنگ، نهاد آموزش و تربیت و خانواده در جایگاه واقعی خود نیستند و برای اینکه این ساختارها اصلاح شود، اساتید بسیجی با استفاده از ظرفیت علمی خود به میدان آمده‌اند و گروه‌های مسئله‌محور در سطح اندیشکده‌های راهبردی سازمان بسیج اساتید و تمام کانون‌های دانشگاهی اساتید بسیجی که بیش از ۱۰۰۰ کانون است، سامان‌دهی شده‌اند و در هر کانونی موانع پیشرفت آن شهر و استان هدف‌گذاری شده و برای آنها راه‌حل سیاستی پیدا می‌شود.

ارائه راه‌حل توسط اساتید بسیجی

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: اساتید ما با مطالعات سیاست‌پژوهی خود، راه‌حل‌های دقیقی برای حل مشکلات پیدا می‌کنند و در گام اول به دستگاه مربوط به عنوان امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولان این راه‌حل‌ها را ارائه می‌کنند. سه سطح از امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ یکی مردم به مردم، دوم دولت‌ها به مردم و گاهی نیز امر به معروف مردم به دولت‌ها است و در حوزه سوم معتقدیم که کارشناسان ما می‌توانند موثر باشند.

ابن‌الدین بیان کرد: بنابراین اساتید بسیجی با شناسایی مشکلات مانع توسعه هر شهر و استان، راه‌حل‌های مطرح شده را در اختیار کارگزار می‌گذارند. اگر به این راهکارها عمل شد که به اهداف رسیده‌ایم و اگر هم نشد به عنوان مطالبه استادان باقی است و اساتید در کلاس‌ها، مقالات، نماز جمعه‌ها و ... این مسائل را مطرح می‌کنند و این مطالبه را تبدیل به مطالبه مردم و افکار عمومی خواهند کرد. بنابراین اساتید این ظرفیت را دارند که علم خود را برای رفع نیازهای مردم ارتقا دهند.

حضور اساتید بسیجی برای رصد تصمیم‌گیری‌ها

وی افزود: در سازوکارهای دیگر نیز گروه‌هایی رصدگر هستند که نظام تصمیم‌گیری مدیران و حکمرانان شهر و استان و کشور را رصد می‌کنند و هر استانی متناسب با وضعیت خودش است و اگر کسی محیط زیست خوانده، باید در آن زمینه در جریان فرایند تصمیم‌گیری‌ها باشد و رصد کند و یا کسی که ترافیک خوانده نیز در این زمینه باید رصدگری داشته باشد. هرگونه تصمیمی که از اهداف انقلاب منحرف باشد، اساتید بسیجی به موقع و عالمانه وارد صحنه می‌شوند و بیانیه می‌دهند و رفتارهای سیاسی مطالبه‌گرانه خود را دارند که در راستای اصلاح وضعیت کشور است.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: در زیرساخت‌های اصلی کشور که مشکلات ساختاری داریم، به این دو روش مداخله می‌کنیم و تلاش این است که هم در نگاه به آینده روش‌های بهتری اتخاذ شود و هم در نگاه به شرایط موجود برای اصلاح فرایند تصمیم‌گیری مدیران مداخله صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات کشور هم به دلیل نوع قرائت مردم از انقلاب اسلامی بوده که اینجا حوزه فرهنگی است و دشمن در یک جنگ شناختی تلاش دارد روش قرائت و شناخت مردم نسبت به انقلاب را تغییر دهد همانطور که تلاش می شد شهید قاسم سلیمانی را یک تروریست معرفی کنند و رئیس جمهور آمریکا به دلیل کشتن این فرد رای جمع کند؛ یعنی قرائت مردم از انقلاب را منحرف می‌کنند و ما برای تفسیر درست و واقعی مردم وارد فضای فرهنگی شدیم و برای این کار جبهه علمی - فرهنگی را در تمام استان‌ها شکل داده‌ایم که محلی برای تجمع همه هوادارن انقلاب اسلامی است و می‌تواند توسط گروه‌های رصدگر و مسئله‌محور مطرح شود و تبدیل به مطالبه افکار عمومی و افراد همسوی انقلاب شود.

ابن‌الدین گفت: اگر اساتید بسیجی سخنگوی صادق نیازهای مردم باشند، حتماً در بزنگاه‌های اجتماعی نیز می‌توانند مداخله کنند. اساتید در این حوزه‌ها فعالیت دارند و از ظرفیت‌های علمی خود به نفع انقلاب اسلامی هزینه می‌کنند. فکر می‌کنم ۱۰ درصد از مشکلات نیز فردی است که به ویژگی‌های شخصی، ادارکی و انگیزشی آدم‌ها برمی‌گردد اما آنچه به ساختارها برمی‌گردد مورد مداخله ما است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد این دغدغه‌ها محقق شده بیان کرد: برخی از کارها اینطور است که می‌توان در مورد کمیتشان گزارش داد و گفت این تعداد پل و ... ساخته شده است، اما در کارهای فرهنگی اینطور نیست اما در سال قبل بیش از ۷۰ بیانیه سیاستی صادر کردیم حال اینکه چقدر منجر به اصلاح شده و تا چه حد در حد مطالبه مانده، به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و اینها مدیریت در سایه است. نکته دیگر اینکه بسیج اساتید در سال ۱۳۹۷ بسته سیاستی را ارائه کرد اما مورد توجه دولت قرار نگرفت، چون این دولت گرایش‌ها و تفکرات خاص دارد و با ما همسو نیست. البته به بد و خوب آن کاری ندارم، بلکه می‌‌خواهم بگویم آنها قبول نمی‌کنند اما اگر این راه‌حل‌ها که در قالب یک بسته سیاستی منتشر شده به دولت همسو ارائه شود و شاهد روی کار آمدن چنین دولتی باشیم، موثر خواهد بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات