۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۶۹۲۶۰
دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان مطرح کرد؛

سطح علمی همایش کتاب سال بانوان

سطح علمی همایش کتاب سال بانوان
دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان گفت: سطح علمی این همایش بسیار بالا بود و این سبب شد رقابتی سخت در میان آثار وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،همایش کتاب سال بانوان با همه مشکلات و سختی هایی که در برگزاری این همایش اتفاق افتاد به پایان رسید و اختتامیه این همایش با سخنرانی مرجع عالی قدر حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد.

این همایش که در خود هدفش معرفی نویسندگان و پژوهشگران زن، حمایت از آنها و مرجع  سازی علمی آنان بود با معرفی برگزیدگان خود به سرانجام رسید.

سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا برای روشن شدن ابعاد این همایش و کارهای انجام گرفته در آن گفت و گویی با دبیر اجرایی این همایش جناب آقای برهانی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

 

رسا - خودتان را معرفی کنید؟

بنده برهانی دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان هستم. من ۱۷ سال در حوزه مشغول خدمت بوده و از سال ۹۵ در مرکز جامعه الزهرا(س) کارهای اجرایی همایش ها را به عهده دارم. در سال ۹۵ همایش بین المللی بانو امین و سال ۹۷ اولین همایش کتاب سال بانوان را داشتم و امسال هم دومین همایش کتاب سال سال بانوان را برگزار کردیم.

 

رسا - لطفا از کارهای انجام شده در این همایش و برگزیدگان آن بگویید.

همایش دوم طبق فراخوانی که از سال ۹۷ اعلام شد شروع به دریافت آثار کرد. این آثار کتاب و کتاب‌های تألیفی و ترجمه ای در حوزه علوم اسلامی –  انسانی بوده است. همچنین علاوه بر کتاب ها رساله های سطح چهار بانوان طلبه و رساله های دکتری بانوان و مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی بوده است. نویسندگان و مولفین و صاحبان رساله برای ما آثارشان را ارسال کردند. تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه همایش ۲۶۵ اثر بوده و این آثار در ۱۰ گروه علمی مورد ارزیابی قرار گرفت. از این 265 اثر ۲۴۷ اثر به صورت تالیف بوده که ۱۵۵ کتاب ۲۷ ساله دکتری و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی بوده است. یک اثر در حوزه تصحیح و تألیف داشتیم و ۱۷ اثر هم متعلق به ترجمه آثار بوده است.

در این ۱۰ گروه علمی پژوهشی تعداد نفراتی که در همایش شرکت کرده بود ۱۸۴ نفر بوده که ۱۷ نفر آقا در بخش ویژه زن و خانواده و ۱۷۱ نفر هم خانم بودند که از این ۱۷ نفر آقا ۹ نفر دارای تحصیلات دکتری بوده و ۴ نفر از اساتید سطح ۴ حوزه بودند. از ۱۷۱ نفر خانم شرکت کننده ۱۱۹ نفر دانشگاهی بودند که ۸۶ نفر با مدرک دکتری و ۳۳ نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد داشتند. ۵۲ نفره خانم هم شرکت کرده بودند که ۲۳ نفر مدرک سطح ۴ حوزه و ۲۹ نفر هم سطح ۳ حوزه داشتند. در قسمت گروه های علمی هم باید بگویم که این گروه ها شامل گروه اخلاق و عرفان بوده که ۱۴ اثر به دبیرخانه آن رسیده بود. شش اثر تألیفی بوده، ۴ تا رساله دکتری بوده و چهار مقاله علمی پژوهشی. در این گروه 3 اثر دانشگاهی و 3 اثر حوزوی بوده است. یک اثر از برگزیدگان و یک اثر هم از شایستگان برگزیده در گروه اخلاق و عرفان بوده است.

در گروهی ادبیات و هنر ۱۸ اثر بود که ۱۷ تا تألیف کتاب بوده و مقاله نبود و یک اثر هم ترجمه ‌کتاب بوده است. در این گروه هم یک شایسته تقدیر داشتیم. در گروه تاریخ سیره و تراجم ۱۱ اثر داشتیم که ۱۱ کتاب رسیده که تألیفی بودند. در این گروه شایسته برگزیده نداشتیم. گروه تفسیر و قرآن ۳۹ اثر به دبیرخانه وصول شده که ۳۸ تألیف بوده و یک اثر ترجمه بوده از آن ۳۸  اثر ۲۵ کتاب بوده و 5 رساله دکتری و 8 مقاله علمی پژوهشی که یک نفر هم به عنوان برگزیده انتخاب شد. از گروه تفسیر ما بود گروه اخلاق و نام یک اثر مانتو برگزیده یک اثر هم از شایستگان تقدیر از گروه اخلاق بود توی گروه تاریخ شایسته تقدیر نداشتیم.

در گروه بخش ویژه زن و خانواده، ۳۹  اثر داشتیم که ۳۷ تألیف بود، یک اثر تصحیح و یک اثر هم ترجمه بوده است سه رساله دکتری ۳۰ کتاب داشتیم و چهار علمی پژوهشی این گروه آقایان هم بود در قسمت کتاب ممکن است کتاب بوده ۱۴ اثر مربوط به آقایان بوده و ۱۶ اثر برای خانم ها بوده که در نهایت یک مقاله علمی پژوهشی از این گروه ها حائز رتبه شایسته تقدیر شد. در گروه علوم اجتماعی هفت اثر داشتیم که 6 اثر تالیف بوده و یک اثر ترجمه از این تألیف ها ۵ تا کتاب بوده و یک مقاله علمی پژوهشی که یک اثر از این گروه حائز رتبه شایسته تقدیر بود و آن یک اثر جزء آثارترجمه بود. گروه های علوم تربیتی و روانشناسی ۳۲ اثر به دبیرخانه رسید ۱۹ تألیف و ۱۳ اثر ترجمه از ۱۹ تألیفی 3 رساله دکتری داشتیم و 9 کتاب و 7 مقاله علمی پژوهشی، از این گروه رتبه برتر نداشتیم.

گروه علوم حدیث ۱۲ اثر در این گروه بود ۱۲ اثر جزو آثار تألیفی بود که 3 کتاب و 9 مقاله علمی پژوهشی پژوهشی که یک کتاب از این گروه حاضر رتبه شایسته تقدیر شد. گروه فقه و حقوق که ۱۸ اثر به دبیرخانه داشتیم ۱۸ اثر تألیفی بود چهار رساله دکتری ۹ کتاب و ۵ مقاله علمی پژوهشی که یک رساله دکتری از این گروه‌ حائز رتبه شایسته تقدیر شد. گروه منطق و فلسفه و کلام است که ۴۰ اثر برای دبیرخانه آمده بود ۴۰ تا تألیف بود پنج رساله دکتری ۲۲ کتاب و ۱۳ مقاله علمی پژوهشی که متاسفانه از این گروه برگزیده نداشت.

سطح علمی همایش کتاب سال بانوان بسیار بالا بود

سطح علمی همایش کتاب سال بانوان بسیار بالا بود

 

رسا - از نظر شما که دبیر اجرایی این همایش بودید تفاوت این همایش با دوره اول آن چه بود؟

این همایش با همایش قبلی تفاوت زیادی داشت. همایش اول به خاطر عدم شناختی که از آن بود آثار رسیده به آن از نظر کیفی و کمی پایین تر بود. ولی در همایش دوم آثار رسیده به دبیرخانه هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دارای سطح بالا بود.

در این همایش از ۱۸۴ نفر دکتری دانشگاهی داشته و از ۱۷۱ خانوم که شرکت کرده بودند ۱۱۹ نفر دانشگاهی بوده ۸۶ نفر مدرک تحصیلی دکتری و ۲۵ نفر هیئت علمی دانشگاه بوده خود این نشون میده که جامعه علمی ما و آثار فرستاده شده چگونه بوده آقایون هم از این این ۱۳ نفر ۹ نفر دکتری بوده و شش نفر هیئت علمی دانشگاه بودند و چهار نفر سطح چهار حوزه داشتند و از این چهار نفر دو نفر هیئت علمی دانشگاه بودند. این نشان‌دهنده سطح علمی این همایش بوده که چقدر این همایش دارای رقابتی سخت بوده است.

بخاطر سختی رقابت در این دوره افراد با یک نمره یا دو نمره در رقابت بالا و پایین می شدند. شورای سیاستگذاری از مراکز علمی پژوهشی مثل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه آموزشی امام خمینی، جامعه المصطفی، دانشگاه ادیان و مذاهب و دفتر تبلیغات هر کدام به لحاظ حقوقی عضو داشتیم و با حضور هشت مرکز علمی پژوهشی این همایش برگزار شد.

 

رسا - سؤالی که در مورد این همایش مطرح می شود این است که با وجود همایش هایی چون کتاب سال و کتاب سال حوزه چه جایی برای انجام این همایش وجود دارد؟

این مورد در حیطه وظایف من نیست ولی اجمالا می گویم که این همایش خصوص کتاب سال بانوان است و این ویژگی را دارد که حمایت از تولیدات علمی بانوان را انجام دهد، که هم حمایت بشوند و هم اینکه انگیزه ای برای بانوانی باشد که آثارشان در یکجا به صورت اختصاصی شناسانده شود از این لحاظ با همایش های دیگر این همایش متفاوت می شود.

 

رسا - آیا فکری برای حمایت از برندگان و برگزیدگان این همایش شده است؟

این بحث هم در حیطه وظایف من نیست اما اجمالا به شما می گویم، این بحث در شورای سیاستگذاری همایش دقت شده است و برنامه بر این است که برای جذب این افراد و نوشتن کتاب‌های علمی و کتابهای پژوهشی بتوانیم از این افراد و برگزیدگان استفاده کنیم.

 

رسا - در پایان بفرمایید که برای آینده این همایش چه فکری شده است؟

برای دوره سوم این همایش فراخوان آن به ما ابلاغ شده و قرار است در سومین دوره همایش کتاب سال حوزه، این همایش به صورت دو سالانه برگزار شود و آثار سال ۹۸ و ۹۹  گرفته شود. ما دریافت آثار را شروع کردیم و تا پایان سال اعلام کردیم که دریافت آثار را داریم ولی اگر استقبال شود این مهلت تمدید می شود.

 

رسا - ظاهراً صحبت شده برای در اینکه این همایش ابعاد بین المللی پیدا کند؟

بله صحبت آن انجام شده است، اما به صورت دقیق تر باید در شورای سیاستگذاری درباره آن صحبت بشود و ابعادش به تمامه دیده شود که انشاءالله ما بتوانیم این همایش را به صورت فراملی هم برگزار کنیم.

از خبرگزاری رسا بابت توجه به همایش کتاب سال حوزه کمال تشکر را دارم./826/

ارسال نظرات