۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۴۹۶
پرسش مغفول مانده جامعه(۳)؛

از هنر اسلامی تا کم کاری‌های رسانه ملی در تبیین هویت انقلابی

از هنر اسلامی تا کم کاری‌های رسانه ملی در تبیین هویت انقلابی
رئیس مدرسه اسلامی هنر گفت: همه عوامل مختلف جمع شده‌ و باعث شده‌اند تا ما امروز هنری با عنوان «هنر انقلابی» داشته باشیم که نگران هویت ایرانی و انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین نواب، رئیس مدرسه اسلامی هنر با اشاره به سینمای دفاع مقدس گفت: پس از انقلاب اسلامی یکی از وادی‌های جدیدی که در مقابل فرهنگ و تمدن اسلامی باز شد هنر اسلامی و انقلابی بود و خصوصاً پس از جنگ به علت اینکه یکی از دستمایه‌های جدی هنر بود اتفاق خیلی مبارکی رخ داد و در وادی سینما و آثار تجسمی آثار زیادی در مورد انقلاب اسلامی خلق شد و هنرمندان ما تلاش کردند هویت ایرانی، انقلابی و اسلامی بودن خودشان را به دنیا نشان بدهند.

وی ادامه داد: هر کسی در زمان تلاش می‌‎کرد به نوعی ادای دینی به خون شهدا و اتفاقاتی که بعد از انقلاب رخ داده است داشته باشد و این ادای دین در هنر جایگاه ویژه‌ای داشت و آن باعث شد ژانری به نام هنر انقلاب اسلامی شکل بگیرد که این ژانر قابل نفی نیست و کسی نمی‌تواند این ژانر را انکار کند.

رئیس مدرسه اسلامی هنر به ویژگی نشان دادن انقلاب در ژانر هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد: ژانر هنر انقلاب اسلامی به دنبال نشان دادن انقلابی بودن و هویت ایرانی و انسانی ماست و سینمای دفاع مقدس توانست بخشی از ملزومیت رزمندگان و شهدا را به تصویر بکشد و آن را در عرصه دنیا و بین‌الملل به دیگران نشان بدهد و این با سخنرانی و مقاله نوشتن‌ها به راحتی امکان پذیر نبود.

وی افزود: در هنرهای تجسمی هنوز آثاری را در تهران و شهرستان‌ها داریم و پوسترها و عکس‌های شهدا وجود دارند که یادآور‌های زمان جنگ و انقلاب هستند.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به تشویق مکرر هنرمندان توسط رهبر انقلاب خاطر نشان کرد: پس از انقلاب نیز این اتفاق ادامه پیدا کرد و دلیل آن شخص رهبر معظم انقلاب بودند که با تشویق هنرمندان به صورت فرد فرد، جریانی که در خدمت هنر انقلاب و وفادار به انقلاب بودند را حفظ کنند تا از بین نرود.

وی با گلایه از کم کاری‌های صدا و سیما در تبیین هویت انقلابی ادامه داد: ولی رهبر معظم انقلاب همیشه به شخصه این بار سنگین را به دوش کشیده‌اند. برای مثال با برگزاری جلسه شعری که نماد هنر است، اثبات کردند که هنر جایگاه ویژه‌ای در جمهوری اسلامی دارد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر با اشاره به پرداخت تشیع در مسأله هنر اظهار داشت: هنر همیشه با تشیع گره خورده بوده و میان شاخه‌های دیگر مسلمانان، هیچ مذهبی مانند مذهب تشیع با هنر گره نخورده است و در طول همه این سال‌ها می‌بینیم که هنر آن چیزی را که در توان داشته، در طبق اخلاص به جهان تشیع آورده و خدمت‌گزار تشیع بوده و از آن طرف آزاد اندیشی و معنویت گرایی در تشیع باعث شکوفایی هنر گردیده.

وی در پایان گفت: همه این عوامل جمع شده‌اند و باعث شده‌اند تا امروز ما هنری با نام هنر انقلابی داشته باشیم که نگران هویت ایرانی و انقلاب اسلامی است و جریان هنر انقلاب اسلامی همچنان زنده و هوشیار و بیدار است.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
ان شاءلله موفق باشند
0
0