۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۶۹۶۱۴
میراث مادری(۱۴)؛

مساله عفاف و نقش متقابل زنان و مردان

مساله عفاف و نقش متقابل زنان و مردان
دکتر کافی در نقد و تکمیل سخنان حجت الاسلام بستان گفت: ما نباید فقط زنان را به حجاب امر کنیم بلکه باید عفت نگاه را نیز در مردان تقویت کنیم و نباید تفسیر جنسیتی صورت بگیرد.

طی چند روز گذشته که پرونده «میراث مادری» را اندازی شد، کارشناسان حوزوی و دانشگاهی نهایت همکاری را با سرویس فرهنگی و اجتماعی داشته و وقت خود را پیرامون موضوعات مختلف حجاب در اختیار ما قرار داده‌اند.

یکی از این کارشناسان، جناب حجت الاسلام حسین بستان بود که گفت‌وگوی وی در تاریخ 9 آذرماه ذیل شماره نهم این پرونده با عنوان رابطه بدحجابی و سلب آرامش جامعه منتشر گردید. پس از انتشار این گفت‌وگو و بازخوردهایی که در سایت‌های دیگر داشت، جناب دکتر مجید کافی تصمیم گرفتند در تکمیل سخنان حجت الاسلام بستان با خبرگزاری رسا به گفت‌وگو بپردازند.

دکتر مجید کافی، دانش آموخته حوزه علمیه و عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به مهم‌تر بودن عفاف نسبت به حجاب گفت: سال گذشته همایشی در آستان قدس با موضوع اولویت حجاب از عفاف برگزار کردیم؛ در آن نشست مطرح شد که اگر عفت در بین مردم رایج شود، به تبعیت از آن حجاب نیز درست می‌شود و در واقع عفاف عام‌تر است.

وی ضمن تأیید سخنان حجت الاسلام بستان اظهار داشت: در کلیت بحث این نکته که بدحجابی و آرایش غلیظ زنان تأثیرات مخربی را به دنبال خواهد داشت شکی نیست ولی اینکه این نکته نسبت به همه مردان صدق کند سخن درستی نیست.

این جامعه شناس افزود: برخی از مردان جامعه اصلا به زن‌ها نگاه شهوت‌آلود ندارند و به مراودات طبیعی انسانی می‌پردازند؛ فارغ از نگاه جنسیتی رفتار می‌کنند و درنتیجه از آرامش روحی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم زنان و مردان را توأمان به عفت فرامی‌خواند تصریح کرد: ما نباید فقط زنان را به حجاب امر کنیم بلکه باید عفت نگاه را نیز در مردان تقویت کنیم؛ نباید تفسیر جنسیتی بشود و در رفع آسیب‌های اجتماعی، باید علاوه بر زنان به مردان نیز پرداخته شود.

کافی خاطرنشان کرد: اینکه آقای دکتر بستان می‌گوید وقتی مردان به زنان بزک کرده نگاه می‌کنند آرامش ذهنی‌شان به هم می‌ریزد، خب نگاه نکنند؛ البته حرف ایشان از نظر بنده هم درست است ولی این یک رابطه دو طرفه از جانب مردان و زنان است که نمی‌شود یک طرف را مقصر دانست.

وی در پایان تأکید کرد: در کنار زنان بی‌حجاب، مردانی هم که از روی شهوت به زنان نگاه می‌کنند باید مورد عتاب قرار بگیرند؛ ما هرچقدر هم تلاش کنیم زنان را محجبه کنیم بالاخره درصدی از زنان هرچند هم کم، ولی به بی‌حجابی دامن می‌زنند لذا ما باید این حس عفت را در مردان نیز تقویت کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
زهرا اشجع
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۰
شمارا بخدا جلوی این بی بندوباری راوبدحجابارابکیریدنگذارید خون این همه شهید پایمال شود گفته همه شهدا اینه حجاب عفاف زنان رعایت شود
2
0