۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۰۱۱۹
صدقه جاریه امام؛

مسیر هزارتوی اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

مسیر هزارتوی اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر وقت مصوبه ای به صورت قانون شد رئیس جمهور نمی تواند از آن مصوبه امتناع کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، 19 آذرماه ساگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورایی که کارکردش توجه و ریل گذاری فرهنگی برای سازمان ها و نهادهای جامعه است.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت ساگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت و گویی با حجت الاسلام حسین رحیمیان دبیر شورای حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده که در ادامه می خوانید:

رسا - آیا شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رصد موضوعات موفق بوده؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مراکزی است که از سابقه طولانی در انقلاب برخوردار است و در همان روزهای اول که مسأله انقلاب فرهنگی پیش آمد، مرحوم امام خمینی(ره) ستادی را تشکیل داد و یک مجموعه افرادی را برای آن مشخص کردند تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی که این افراد متصدی این کار شدند.

تشکیل این ستاد به این علت بود که دانشگاه ها بعد از انقلاب اسلامی حدود یک سال تعطیل شد و قرار بر این بود که به مسائل و مشکلات دانشگاه پرداخته شده و بعد از حل آن هر چه زودتر دانشگاه‌ها برقرار شود. افرادی که در این ستاد حضور داشتند مرحوم آقای احمدی، مرحوم آقای دکتر باهنر و مرحوم آقای ربانی بودند و تعداد از اساتید دانشگاهی دیگر که به رحمت خدا رفتند. این ستاد یکی دو سالی برقرار بود و بعد تبدیل شد به شورایی با عنوان شورای انقلاب فرهنگی که از وسعت بیشتری برخوردار شد. شورای انقلاب فرهنگی در حقیقت متکفل مسائل کلان فرهنگی کشور و مباحث دانشگاه‌ها بود و کمیسیون‌هایی را در زیرمجموعه خودش داشت که یکی از کمیسیون ها هم، کمیسیون حوزوی بود که به مسائل حوزوی می پرداخت.

این کمیسیون تحت نام کمیسیون مطرح بود ولی بعد تبدیل شد به شورای تخصصی و عنوان آن به شورای تخصصی حوزوی تغییر نام یافت. امروزه این شورا با نام شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته می شود. باید بگویم که این شورا خوشبختانه جایگاه مناسبی پیدا کرده است زیرا اگر مصوبه‌ای در شورای تخصصی مصوب شود و تا ۱۵ روز شورا عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این مصوبه نظر ندهد چه مثبت و چه منفی مصوبه شورای تخصصی حوزوی مصوبه قانونی تلقی می شود و مثل قانون مجلس لازم الاجراست، مگر آنکه قبل از ۱۵ روز خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر خاصی بدهد و آن را رد کند.

این نکته را باید اضافه کنم که حوزه هم مجبور است که ارتباط هایی با مراکز دیگر از جمله آموزش عالی کشور و وزارت علوم داشته باشد و یا با مراکز فرهنگی مثل وزارت ارشاد یا وزارت علوم بهترین جا همین شورای تخصصی حوزوی است و افرادی که در آن جمع شده اند مورد تأیید شورای عالی هستند و کار کارشناسی شده انجام می دهند.

رسا - بودن رئیس جمهور، به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، از نظر شما فرصت است یا تهدید؟

اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد به نظر بنده هم می تواند فرصت باشد هم تهدید. اگر رئیس جمهور جدید بخواهد مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده را انجام ندهد این می شود تهدید اما قانون گذار این مسأله را دیده است. شما هر قانونی حتی قانون مجلس هم که باشد می تواند در اختیار رییس جمهور قرار گرفته و او می تواند نظرات خودش را اعمال کند، ولی به هر حال هر وقت که قانون شد رئیس جمهور نمی تواند از آن مصوبه امتناع کند.

اگر چه که رئیس جمهور توانایی این را دارد که این قانون مصوب را تاخیر بیندازد، اما نمی تواند این مصوبه رد کند. از جهت دیگر اینکه رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشد می تواند فرصت تلقی گردد، زیرا این حسن را دارد که خودش بهتر می تواند زمینه را برای اجرای مصوبات انجام گرفته در این شورا انجام دهد. همچنین رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی نفوذ خوبی خواهد داشت و اگر چیزی هم مصوب شود دلیلی ندارد که آن را اجرا نکند، اگر هم رئیس جمهور امتناع از اجرای این مصوبات داشته باشد اعضایی که رهبر معظم انقلاب مشخص می کنند می توانند از ایشان مطالبه گری کنند و این کار را در جلسه علنی و به شکل رسمی و حتی غیر رسمی انجام دهند.

رئیس جمهور نمی تواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی رد کند

رسا - به نظر شما در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعدد شورا وجود ندارد؟

بنده فکر می‌کنم این نکته بسیار مهم است که در هر کاری باید کار کارشناسی شده انجام شود. این مهم در جاهای حساس بیشتر خودش را نشان می دهد خصوصا در جایی که قانونی برای همه به مدت طولانی می خواهد تصویب شود. در چنین مواردی که قانونی می خواهد تصویب شود حتما نیاز به کار کارشناسی شده وجود دارد و کار کارشناسی در این موارد خودش را بیشتر نشان خواهد داد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظر کارشناسی به همین اندازه مهم و مؤثر است. نمی شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی مطرح شود اما در مورد آن کار کارشناسی انجام نشود مثل کمیسیون هایی که در مجلس داریم که طرح باشه یا لایحه در کمیسیون ها بررسی می شود و موافق و مخالف صحبت کرده و کار، کارشناسی شده و بعد در مجلس مطرح می شود. این روند در مجلس بسیار طولانی تر نسبت به کاری است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی خصوصاً در شورای حوزوی انجام می شود. شوراهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع کار کمیسیون‌های مجلس را انجام می‌دهند، اما در یک حد کوچکتر و در عین حال چابکتر. هر قانونی بخواد تصویب شود احتیاج به کار کارشناسی دارد تا مطلب در آنجا پخته شود.

در پایان ضمن تبریک سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از خبرگزاری رسا بابت توجه به امور فرهنگی بخصوص شورای حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی کمال تشکر را دارم./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
توراندخت
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
یک سوال از جناب استاد حسین رحیمیان دبیر شورای حوزوی دارم که مگر مصوبات شورای عالی را باید خود این شورا عمل کند که می ففرمایید ممکنه رییس جمهور بعدی با اونها مخالف باشه و آنها را اجرا نکنه؟
2
0