۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۷۰۳۸۹
فقیه بصیر | آیت الله یزدی در کلام علما و شخصیت های برجسته حوزه؛

از صلابت در دفاع از انقلاب و ولایت تا صیانت از حریم مرجعیت + صوت

از صلابت در دفاع از انقلاب و ولایت تا صیانت از حریم مرجعیت + صوت
شماری از علما و شخصیت های برجسته حوزوی ضمن تسلیت ارتحال عالم ربانی آیت الله یزدی گوشه هایی از شخصیت برجسته این فقیه بصیر را مورد اشاره و تبیین قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز چهارشنبه 19 آذرماه و پس از مجاهدت های فراوان انقلابی و علمی بر اثر بیماری و کهولت در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.

این ضایعه مولمه سبب شد تا مراجع تقلید، علما و شخصیت های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری هر کدام در پیام ها یا مصاحبه های جداگانه نسبت به فقدان ایشان اظهار تأسف کرده و راجع به ابعاد مختلف شخصیت برجسته این عالم فقیه سخن بگویند.

شماری از علما و شخصیت های برجسته حوزوی در مصاحبه های جداگانه با خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت ارتحال عالم ربانی آیت الله یزدی گوشه هایی از شخصیت برجسته این فقیه بصیر را مورد اشاره و تبیین قرار دادند که به اختصار تقدیم خوانندگان محترم می شود.

//////////////

دفاع از حق؛ رویه تغییر ناپذیر آیت الله یزدی

آیت الله شب زنده دار:

صلابت در راه حق از ویژگی های بارز آیت الله یزدی بود و ایشان در مسیر حق هیچگونه کوتاهی نداشتند.

دفاع از حق رویه تغییر ناپذیر آیت الله یزدی بود و باید دانست که ایشان در دوران طاغوت که کسی جرأت نداشت یک کلمه حق بر زبان جاری کند، شجاعانه در میدان ها حاضر می شد و از حق دفاع می کرد.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی شجاعانه از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دفاع کرده و بیانات روشنگرانه خود بسیاری از افراد را به سوی مسیر انقلاب دعوت می کرد؛ منبرها و خطابه های ایشان و صلابتی که از خود در برابر طاغوت نشان می داد مهم ترین ویژگی این عالم برجسته بود.

//////////////

آیت الله یزدی هیچگاه از زیر بار مسؤولیت های انقلابی خود شانه خالی نکرد

آیت الله حسینی بوشهری:

اگر بخواهیم شخصیت آیت الله یزدی را در یک جمله خلاصه کنیم آن است که ایشان مجتهد و فقیهی مجاهد، بصیر، آگاه، زمان شناس و مسؤولیت پذیر بود.

این عالم وارسته انسانی شجاع و خطرپذیر بوده و در همه عرصه های انقلاب اسلامی حضور جدی داشت.

تعداد بازدید : 7

آیت الله یزدی یک چهره بارز انقلابی و همراه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بود و  قبل و بعد از پیروزی انقلاب شانه از زیر بار مسؤولیت خالی نکرد.

//////////////

آیت الله یزدی حفظ و صیانت از انقلاب ار برای خود فریضه می دانست

آیت الله خاتمی:

آیت الله یزدی با پیروزی انقلاب اسلامی دربست در خدمت نظام اسلامی قرار گرفت.

آیت الله یزدی در دفاع از انقلاب و آرمان های انقلابی فعالیت های گسترده ای داشته و نظام اسلامی را از بن جان قبول داشت و حفظ آن را برای خود فریضه می دانست.

تعداد بازدید : 5

قمی ها یادشان نمی رود که روزهای اول پیروزی انقلاب، حاکمیت قم به دست آیت الله یزدی بود؛ باید گفت قبل از اینکه رژیم شاهنشاهی در پایتخت سقوط کند، جایگاهش را در قم از دست داده بود.

//////////////

آیت الله یزدی از رهبران انقلابی حوزه بود

آیت الله مدرسی یزدی:

آیت الله یزدی از رهبران انقلابی حوزه به حساب می آمدند، زیرا در راه انقلاب علیه نظام طاغوتی رنج ها و زحمت های بسیاری را متحمل شده بودند.

تعداد بازدید : 5

آیت الله یزدی حتی زمان تبعید در همان محل منشأ خیرات و برکات بودند؛ یادم می آید زمانی که ایشان به رودبار تبعید شده بودند برای دیدار این عالم وارسته و چند تن دیگر از علما به آن نواحی رفته بودیم، اما ایشان در آن محل نیز به عنوان یک شخصیت ممتاز و روشنگر مورد توجه مردم قرار گرفته بودند و روحانیت و مردم آنجا را نیز به سوی خط انقلاب سوق می دادند و هدایت می کردند.

//////////////

آیت الله یزدی در راه حق هیچگونه ملاحظه شخصی نداشت

آیت الله مقتدایی:

ایشان همه کارهای خود و همه امور خود را برای رضایت خداوند متعال انجام می داد.

آیت الله یزدی حق را اگرچه به ضرر خودش هم تمام می شد به خاطر رضایت خداوند مطرح می کرد و از این بابت خوشحال می شد، زیرا معتقد بود که به وظیفه خود عمل می کند.

آیت الله یزدی خود را وقف انقلاب، حوزه و اسلام کرده بود و در رژیم شاهنشاهی صدمات بسیاری دید، زندان رفت، مورد شکنجه قرار گرفت و به تبعید محکوم شد، اما در مسیر انقلاب و خط امام(ره) ثابت قدم ماند.

تعداد بازدید : 2

ایشان هنگامی که از زندان بیرون می آمد بلافاصله فعالیت های انقلابی خود را آغاز و علیه رژیم شاه سخنرانی می کرد.

//////////////

مواضع آیت الله یزدی جبهه حق را خوشحال و جبهه کفر و نفاق را غمگین می ساخت

آیت الله کعبی:

ایشان از بزرگان نسل اول پیشتاز حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی بود و مواضع ایشان حزب الله و جبهه حق را خوشحال و جبهه کفر و نفاق را غمگین می ساخت.

ایشان اسوه و الگوی علما، فضلا و طلاب انقلابی هستند و حوزه انقلابی با ارتحال آیت الله یزدی یتیم شد؛ ما خلأ فقدان ایشان را به خوبی حس می کنیم و باید دانست که ضایعه رحلت این عالم ربانی یک ثلمه بزرگ بود.

تعداد بازدید : 2

آیت الله یزدی دافعه شدیدی نسبت به جریان نفاق و کفر و عشق به امام(ره)، ولایت و مردم داشت و عمر شریف خود را صرف خدمت به اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، نظام اسلامی و مردم کرد.

//////////////

ما به واسطه آیت الله یزدی امام راحل و مکتب ایشان را شناختیم

آیت الله اعرافی:

آیت الله یزدی فانی در اهداف و آرمان های اسلام، انقلاب و نظام اسلامی بوده و از چهره های نادری محسوب می شد که هیچ چیزی را برای خود نمی خواست، بلکه همه فکر و تلاش و اندیشه اش معطوف به اهداف بلند نظام اسلامی و ملت ایران بود.

آیت الله یزدی فقیهی وارسته به تمام معنا بود و علیرغم نگاه والا و بلندی که نسبت به مسائل داشتند از شجاعت، بی باکی و دلیری بی همتایی برخوردار بودند.

تعداد بازدید : 2

آیت الله یزدی بیش از 60 سال در مسیر انقلاب ثابت قدم ماند و ذره ای از راه خود کوتاه نیامد؛ ایشان هنگامی که چیزی را وظیفه خود می دانست در آن مسیر از هیچ مسأله ای هراس نداشت و با شجاعت در متن معرکه حضور پیدا می کرد.

ایشان در دوران غیاب و تبعید حضرت امام(ره) حوزه و نسل جوان حوزوی را با اندیشه های امام خمینی(ره) آشنا کردند؛ ما از افرادی هستیم که از طریق ایشان امام راحل را شناختیم و با آرمان هایی که داشتند آشنا شدیم.

//////////////

آیت الله یزدی مجموعه ای از ارش های متعالی بود

آیت الله اراکی:

آیت الله یزدی مجموعه ای از ارش های متعالی بود و ویژگی اخلاص و دنیاگریزی این عالم برجسته در میان همه خصلت هایی که داشت، برجسته تر بود.

آیت الله یزدی در دفاع از حق نسبت به هیچ چیزی ملاحظه و هراس نداشت و در دفاع از معیارهای الهی و اسلام ناب محمدی بسیار پایدار بود.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی از بصیرتی مثال زدنی برخوردار بود و با توجه به دنیاگریزی که داشت، هیچ اثری از دنیاطلبی و جاه طلبی و امثال این موارد در رفتارشان وجود نداشت.

آیت الله یزدی تا آخر عمر به عنوان خدمتگزار بزرگ اسلام، مردم و انقلاب به تلاش خود ادامه دادند و تا جایی که توان داشتند در خدمت آرمان ها و ارزش های والای اسلام قرار گرفته بودند.

//////////////

ساده زیستی روحانیت؛ توصیه همیشگی آیت الله یزدی

آیت الله رجبی:

انسان ذره ای احساس نمی کرد که آیت الله یزدی با آن جایگاه رفیع علمی و انقلابی برای خودشان جایگاهی قائل باشد؛ انصافاً ایشان از تواضع بسیار بالایی برخوردار بودند.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی همواره به ساده زیستی روحانیت توصیه می کردند و نسبت به ارزش های اسلامی و انقلابی بسیار حساس بودند و اگر مشاهده می کردند ارزش های اسلامی مورد هجوم واقع شده است با صدای رسا ئ جدیت و پیگیری با آن مقابله می کردند.

//////////////

نقش آیت الله یزدی در وحدت آفرینی در راستای مسیر امام راحل

آیت الله غروی:

آیت الله یزدی همواره در مسیر امام(ره) گام برداشته و در انقلاب سهیم بودند؛ ایشان در این زمینه بسیار فعال بودند و از همان ابتدا از سخنرانی و حرکت در راستای روشنگری و تبیین مسائل مربوط به انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نمی کردند.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی در راستای مجاهدت های انقلابی خود بارها و بارها محکوم به تبعید شدند؛ ایشان علی‌رغم مزاحمت های ساواک و رژیم شاه هیچگاه از مسیر انقلاب و خط امام راحل عقب نشینی نکرده و همواره در راستای مسیر امام(ره) وحدت آفرینی می کردند.

//////////////

تعهد به قوانین و مقررات از شاخصه های بارز آیت الله یزدی

آیت الله عبدالنبی نمازی:

ایشان در جلسات در وقت مقرر حضور پیدا می کردند و فردی بسیار منضبط بودند.

از شاخصه های بارز آیت الله یزدی تعهد به قوانین و مقررات بود و باید دانست ایشان نسبت به امام راحل و انقلاب اسلامی تعصب بسیاری داشتند و در راه دفاع از امام(ره) و مسیرشان ذره ای از تلاش خستگی ناپذیری که داشتند فروگذار نمی کردند.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی را یک سرمایه بسیار بزرگ بود و امیدواریم بتوانیم خلأ فقدان ایشان را در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جبران کنیم.

//////////////

«مدیریت» شاخص ترین ویژگی آیت الله یزدی

آیت‌الله بهشتی:

برجسته ترین ویژگی این عالم بزرگ «مدیریت» بود و همه ما با سوابق مدیریت درخشان ایشان در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آشنا هستیم؛ بنده در مجلس اول و دوم شورای اسلامی حضور داشتم و ایشان نائب رییس مجلس بودند و انصافاً به خوبی کارشان را انجام می‌دادند.

سپس در مجلس خبرگان رهبری که بنده ۳ دوره است که در آنجا حضور دارم، گاهی نایب رییس بودند، گاهی رییس بودند و مسؤولیت‌هایشان را به خوبی انجام دادند.

تعداد بازدید : 5
 
ایشان در سمت حساس ریاست قوه قضاییه هم که در مدت ۱۰ سال حضور داشتند خیلی خوب کار کردند و دستگاه قضایی را به خوبی اداره کردند. ایشان در جاهای حساس مسؤولیت های خود را به ویژه مسؤولیت هایی که مرتبط با مقام ولایت بود به خوبی ایفا کرد.

//////////////

آیت الله یزدی در رابطه با احکام الهی ذره ای کوتاهی نمی کرد

آیت الله فقیهی:

ایشان شخصیتی بود که پای اسلام و احکام اسلامی می ایستاد و طرفدار اجرای احکام الهی بودند و در این مسیر هیچگاه کوتاهی نمی کرد.

تعداد بازدید : 7

ایشان از نظر انقلابی و علمی شخصیت قابل تقدیری بود و ما کمتر نمونه هایی مانند این علم بزرگوار داریم که از چنین سوابق درخشان انقلابی و تحمل تبعید و زندان در مسیر انقلاب برخوردار باشد.

//////////////

آیت الله یزدی در حدوث و بقای انقلاب نقش ویژه ای داشت

آیت الله علیدوست:

آیت الله یزدی با تمام وجود در حدوث و بقای انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند؛ ایشان به رهبران انقلاب با همه وجود ارادت داشت.

تعداد بازدید : 4

آیت الله یزدی مسؤولیت های متعددی در کشور بر عهده داشتند و باید توجه داشت برای عالمی در سطح آیت الله یزدی، پذیرش مسؤولیت و مناصب باید برانگیخته از یک قصد صالح و قوی باشد، چراکه همه علما درس و تدریس و اشتغال به علوم حوزوی را بر همه چیز ترجیح می دهند.

//////////////

وفاداری و و لایتمداری آیت الله یزدی نسبت به رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی:

اشتغال فکری آیت الله یزدی، صیانت از انقلاب و مقابله با جریان های ضد انقلاب و حمایت از آرمان های امام راحل بود.

ایشان بعد از امام راحل که رهبر معظم انقلاب ناخدایی کشتی انقلاب را بر عهده گرفتند و انقلاب نیز عرصه های مقاومت اسلامی را در چشم انداز خود در نظر گرفت، خودشان را نسبت به آرمان های انقلابی یک سرباز می دانست.

تعداد بازدید : 4

وفاداری و ولایتمداری و حمایت از حق سبب شد تا خللی در تعاملات ایشان با امامین انقلاب وجود نداشته باشد و ارادت ایشان تحسین برنگیز بود.

//////////////

هوای نفس و جلب توجه این و آن محرک مواضع سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی نبود

حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

آیت الله یزدی طبق اعتقاد و تشخیص خودشان اظهار نظر کرده و عمل می کردند و اعتنایی به پیامدهای احتمالی و خوش آمدن ها و بد آمدن های دیگران نداشتند.

تعداد بازدید : 3

آیت الله یزدی کنشگری فعال در عرصه سیاست و اجتماع بود؛ تمام کسانی که به عرصه سیاسی و اجتماعی ورود پیدا می کنند جاذبه ها و دافعه هایی دارند و طبیعتاً عده ای عمیقاً با مواضع این افراد همراه و عده ای از نظراتشان ناخشنود می شوند.

آن چیزی که در شخصیت آیت الله یزدی برجسته بود این است که هوای نفس و جلب توجه این و آن محرک مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان نبود.

//////////////

نقش آیت الله یزدی در تبیین مبانی فقهی ولایت فقیه

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

ایشان در تبیین مبانی فقهی و دینی و قرآنی ولایت فقیه دیدگاه های بسیار بدیع و نوینی دارند که مورد استفاده اندیشمندان قرار می گیرد.

تعداد بازدید : 5

آیت الله یزدی فقیهی بصیر و آگاه به زمان بودند؛ ایشان مباحثی را برای درس خارج انتخاب می کردند که به لحاظ فقهی کاربردی باشد و مورد نیاز حکومت اسلامی و جامعه اسلامی قرار بگیرد.

//////////////

مجاهدت آیت الله یزدی در دفاع از امام راحل

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم:

مرحوم آیت‌الله یزدی قبل از پیروزی انقلاب در خدمت اهداف و آرمان های حضرت امام راحل و انقلاب اسلامی بود.

آیت‌الله یزدی جزء فقهایی بود که حضرت امام خمینی(ره) را به عنوان یک مرجع و مجتهد مسلم معرفی و نامه مرجعیت ایشان را امضاء کرد و این امر سبب شد که رژیم شاهنشاهی برای جان امام راحل تصمیم خطرناکی اتخاذ نکند و متعرض جان ایشان نشود.

تعداد بازدید : 3

پس از بازگشت امام خمینی(ره) از پاریس، آیت الله یزدی منزل خود را در اختیار ایشان قرار داد، محل سکونت و محل ملاقات های امام در منزل این عالم مجاهد صورت می گرفت.

//////////////

حساسیت آیت الله یزدی از وقوع منکرات و ناهنجاری ها در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال:

آیت الله یزدی شخصیتی بود که از وقوع منکرات و ناهنجاری ها در جامعه به شدت نگران و ناراحت می شد و بسیار زود در برابر ناهنجاری های جامعه  واکنش نشان می داد.

تعداد بازدید : 5

آیت الله یزدی همواره حامی مراجع عظام تقلید، عالمان و بزرگان حوزوی بود و باید شاگردان ایشان راه و مسیر این عالم مجاهد را ادامه دهند تا خلأ این شخصیت برجسته حوزوی پر شود.

//////////////

کرسی درس آیت الله یزدی علی‌رغم اشتغالات عدیده ای که داشتند همواره برقرار بود

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی:

آیت الله یزدی دو ویژگی برجسته داشت اول اینکه بر اصول اعتقادات و ارزش های اسلامی پایبند بود و دوم اینکه همواره به ارزش های انقلابی باور داشت و در این مسیر مجاهدت های بسیاری کرد.

ایشان در مسیر علمی نیز دست از مجاهدت برنداشت و تا لحظه آخر کرسی درس ایشان برقرار بود و به تربیت شاگردان و تحقیق در علوم مختلف فقهی، تفسیری، کلامی و اعتقادی پرداخت.

تعداد بازدید : 3

نقطه طلایی زندگی ایشان همان مبارزات و مجاهدات ایشان است و از همان آغاز یار وفاداری برای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بودند و در این مسیر لحظه ای کوتاهی نکردند و این امر چنان مشهود و پیداست که همه دوستان بر این امر صحه می گذارند.

بصیرت و هوشیاری و اقدامات بهنگام آیت الله یزدی و تحلیل جامع ایشان از مسائل پیش روی انقلاب و امیدواری ایشان به آینده روشن انقلاب اسلامی و از همه مهتر تبعیت محض و باور ایشان به ولایت مطلقه فقیه مثال زدنی و علما و عملا پایبندی خود را به ولایت فقیه اثبات کردند.

//////////////

آیت الله یزدی حب و بغض های شخصی را در رفتار خود اعمال نمی کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد:

ایشان در زندگی به حداقل ها اکتفا می کرد و تنها خانه ای که داشتند را نیز وقف حوزه های علمیه کرده و در اختیار مرکز مدیریت حوزه های علمیه قرار دادند تا برای ساخت مدرسه علمیه از آن استفاده شود.

تعداد بازدید : 2

آیت الله یزدی حب و بغض های شخصی را در اعمال و رفتار خود اعمال نمی کردند؛ ایشان در گفتار و رفتار خود قاطعیت بسیاری داشتند و اگر نسبت به مسأله ای حق را تشخیص می داد ملاحظات شخصی را کنار گذاشته و مدافع حق بودند و خواست دیگران را بر مسیر حق رجحان نمی داد و بسیار تکلیف مدار بود.

//////////////

روایت حجت الاسلام رفعتی از دلسوزی آیت الله یزدی نسبت به نظام اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی:

آیت الله یزدی را فقیهی دلسوز نسبت به نظام اسلامی بودند؛ ایشان برای نظام اسلامی بسیار حرص می خورد و دلسوزی می کرد و اگر مشاهده می کرد کوچکترین خدشه ای به نظام اسلامی وارد می شود و برخی نظام را مورد بی مهری قرار می دهند، ناراحت و آزرده خاطر می شد.

تعداد بازدید : 4

برخی تصور می کنند که ایشان مواضع تندی داشت، اما این درست نیست، زیرا قاطعیت و صراحت لهجه ای که داشتند از سر سوز دل بود.

//////////////

نقش آیت الله یزدی در صیانت از حریم مرجعیت

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی:

آیت الله یزدی مسؤولیت سنگینی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در حفظ و حراست از حوزه های علمیه بر عهده داشتند.

ایشان در شناساندن مراجع به امت اسلامی که بعد از ارتحال امام خمینی(ره) و رحلت حضرات آیات گلپایگانی و اراکی دچار حیرانی شده بودند نقش محوری بر عهده داشتند و توانستند مراجع ذی صلاح را به مردم بشناسانند.

تعداد بازدید : 2

همچنین بر اساس تأکیدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره تلاش می کردند تا مرجعیت شیعه به دست نااهلان نیافتد؛ حضرت امام خمینی (ره) در زمان حیات خود نسبت به مرجع تراشی انگلیسی هشدار داده بودند و آیت الله یزدی با درک اهمیت موضوع در قالب جامعه مدرسین با شناسایی و معرفی مراجع در شرایطی که مردم پس از ارتحال آیت الله گلپایگانی و آیت الله اراکی دچار حیرت شده بودند، وارد عمل شدند و توطئه دشمنان را خنثی کردند.

//////////////

ماجرای امضای آیت الله یزدی در نامه تأیید اجتهاد امام راحل

حجت الاسلام اشکوری:

 آیت الله یزدی از علمایی بودند که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تشکیل دادند و جزء همان اعضایی بودند که به دفاع از حضرت امام(ره) برخاستند، چراکه رژیم پهلوی درصدد این بود تا امام خمینی(ره) را محاکمه کرده و به شهادت برساند.

 از آنجایی که در قانون اساسی آن دوران آمده بود که حاکمیت حق ندارد مرجعیت را محاکمه و اعدام کند، تعدادی از مجتهدان برجسته قم نامه ای را در تأیید اجتهاد امام خمینی(ره) امضا کردند و آیت الله یزدی نیز جزء این علما بود.

امضای نامه تأیید اجتهاد امام(ره) کار خطرناکی بود چون امضا کنندگان از سوی رژیم طاغوتی تهدید می شدند، اما آیت الله یزدی به همراه دیگر علما این خطر را به جان خریدند.

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات